برگزاری یک کنسرت چقدر پول می‌خواهد؟
خیلی ها تصور می کنند شرکت های برگزار کننده کنسرت بیشترین سود را به جیب می زنند و یا برگزاری هر کنسرت به سود هنگفتی دست پیدا می کنند اما همه ماجرا این نیست

هزینه های برگزار کردن کنسرت

قیمت بالای بلیت های کنسرت در ایران همیشه یکی از مواردی است که مورد اعتراض مخاطبان این محافل هنر واقع شده است. قیمت هایی که بعضا هیچ تناسبی با خدمات ارائه شده در کنسرت ها ندارد و هیچ امتیاز خاصی جز صدای زنده خواننده برای حضار در سالن در پی ندارد.

در این بین خیلی ها تصور می کنند شرکت های برگزار کننده کنسرت بیشترین سود را به جیب می زنند و یا برگزاری هر کنسرت به سود هنگفتی دست پیدا می کنند اما همه ماجرا این نیست و برگزاری یک سانس کنسرت، هزینه های زیادی را در پی دارد، هزینه هایی که شاید با عدم استقبال مردم از کنسرت، به یک زبان غیرقابل جبران بدل شود و البته با استقبال مخاطبان می تواند برای شرکت برگزار کننده، حاوی سود مالی باشد.

هزینه سالن = حدود 41 میلیون برای دو سانس
مدیر روابط عمومی یکی از شرکت های مطرح و البته فعال در زمینه برگزاری کنسرت های پاپ تهران در گفت و گو با تماشا به بیان برخی از هزینه های برگزاری کنسرت پرداخت. وی که می گوید اگر اسمش در این مصاحبه چاپ شود، بعدها ممکن است در تعاملات خود با مسئولان دچار مشکل شود، می گوید: «هزینه یک روز اجاره سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و برج میلاد تهران برای برگزاری دو سانس کنسرت، چیزی حدود 41 میلیون تومان است.»

وی با بیان اینکه این دو سالن هزینه ای برای پارکینگ از شرکت ها دریافت نمی کنند اضافه می کند: «نور و صدا روی سالن ها هست اما معمولا نوری که روی استیج وجود دارد، کافی نیست و ما برای اینکه بتوانیم سطح نور روی استیج را به سطح قابل قبول و استانداردی برسانیم مجبوریم از نورهای مکمل روی استیج استفاده کنیم که این موضوع هم برایمان 1.5 میلیون تومان هزینه دربر دارد.»

او ادامه می دهد: «اتفاق عجیب دیگری که در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی رخ می دهد این است که جز دریافت هزینه اجاره سالن، تمام صندلی های ردیف چهار سالن (در هر دو سانس) در اختیار مدیران سالن است و شرکت حق فروش بلیت های این ردیف را ندارد.»

هزینه اماکن = 4 میلیون تومان
این مدیر اجرایی در حوزه کنسرت گذاری می گوید: «البته هزینه اماکن با هزینه سالن متفاوت است. شاید جالب باشد بدانید ما برای برگزاری هر سانس کنسرت در سالن های تهران چیزی حدود 3.5 الی 4 میلیون تومان به اداره اماکن پرداخت می کنیم.»

وی با اشاره به مبلغی که به مراکز فروش بلیت ها پرداخت می شود نیز می گوید: «اینطور نیست که همه پول حاصل از بلیت فروشی به حساب شرکت تهیه کننده کنسرت واریز شود. معمولا بین 5 تا 7 درصد از مبلغ هر بلیت به مراکز فروشی که وظیفه فروش بلیت ها را دارند اختصاص پیدا می کند و ما بقی آن به شرکت برگزار کننده می رسد.»

خوش به حالت ای آوازه خون ...
قیمت خواننده ها نیز حکایت خاص خود را دارد. منبع آگاهی که اطلاعاتش را در اختیار تماشا می گذارد. در این مورد می گوید: «شاید درست نباشد به صورت مشخص به قیمت خواننده ها اشاره کنم اما این نکته قابل ذکر است که امروز هیچ خواننده ای وجود ندارد که برای هر سانس اجرا، زیر 30 میلیون تومان بگیرد. البته خوانندگانی هم هستند کهر قمی بین 35 تا 43-42 میلیون تومان بابت هر سانس اجرا دریافت می کنند.»

استرس این کار خیلی بالاست
مدیر روابط عمومی این شرکت مطرح در ادامه می گوید: «استرس های این کار آنقدر زیاد است که بعد از پایان هر اجرا، ترجیح می دهیم یک هفته برویم و از همه چیز دور باشیم. واقعا استرس برگزاری کنسرت خیلی بالاست. اگر ماشین بخریم و در پارکینگ بگذاریم و دو هفته بعد آن را بفروشیم، به همان سودی می رسیم که با برگزاری کنسرت با این همه دردسر کسب می کنیم.»

وی در مورد بالا بودن قیمت بلیت کنسرت ها در تهران هم می گوید: «بالا بودن قیمت بلیت ها چیزی است که ما هم آن را قبول داریم اما با توجه به هزینه هایی که گفتم، در نهایت سود چندانی برای تهیه کننده باقی نمی ماند. اگر می بینی که شرکت ها هنوز به برگزاری کنسرت ادامه می دهند فقط به دلیل عشقی است که به کار خود دارند.»

با این تفاسیر و با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید شرکت های برگزار کننده کنسرت، برای هر سانس حدود 25 میلیون تومان سود می کنند.

با توجه به هزینه های یاد شده در این کنسرت، هر سانس کنسرت در تهران حدود 60 میلیون تومان هزینه روی دست تهیه کننده می گذارد. اگر میانگین قیمت هر بلیت را، 60 هزار تومان در نظر بگیریم، در سالن همایش های برج میلاد که حدود 1600 صندلی دارد، هر سانس بیش از 90 میلیون درآمد خواهد داشت و تهیه کننده به سودی حداقل در حدود 25 میلیون تومان دست پیدا می کند. این یعنی یک کنسرت دو سانسه، 50 میلیون تومان نصیب شرکت های برگزار کننده می کند. با توجه به تمام صحبت های بالا به نظر می رسد برگزاری کنسرت خوانندگان پرطرفدار تجارتی پرمنفعت و شیرین است.

 

بیشتر بدانید : گزارش و عکس های کنسرت کیهان کلهر

بیشتر بدانید : چرا بلیت کنسرت‌های موسیقی این قدر گران است؟!

بیشتر بدانید : کدام خوانندگان رکورددار برگزاری کنسرت هستند؟ رکوردشکنی محمد علیزاده! + جدول

بیشتر بدانید : توضیحات حمید عسکری درباره خواننده زن در کنسرت جنجالی اش + عکس


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه تماشا