مخترع پیانو کیست؟ + عکس
"پیانو" در سال 1709 میلادی، توسط یک مخترع ایتالیایی به نام "کریستوفری" اختراع شد.

تاریخچه پیانو

کریستوفری در سال 1709 میلادی "پیانو" را اختراع کرد.

Bartolomeo Cristofori di Francesc فردی مهم در تاریخِ پیانو است چرا كه «پیانو-فورته» (نام كامل ساز پیانو _ مترجم) در آن سال ساخته شد.

به استثنای ارگ،پیانو از تمام آلات موسیقی پیچیده تر است. نام پیانو در واقع پیانوفورت pianoforteاست و معنای "ملایم _تند"می دهد.این نام بیانگر انواع آهنگهایی است که از پیانو در می آید.

عجیب است که چنین دستگاه پیچیده ای از یک دستگاه بسیار ساده به نام تک سیم(مونوکرد)تولد یافته است.

مخترع پیانومخترع پیانو

تک سیم جعبه ای بود که فقط با یک سیم با فواصلی مشخص شده بر روی آن مجهز گشته بود.سنتور و قانون که در عهد تورات مرسوم بوده اند نیز همینگونه جعبه ای داشته اند که از آن صدا بر می خاست.نوازنده به وسیله مضرابی بر سیمها می نواخت.

حدود 1000سال پس از میلاد مسیح،"گی دارتسو"پل متحرکی برای مونوکرد اختراع کرد و بر آن چند سیم و کلید نیز افزود.این آلت موسیقی تا قرن 16مورد استفاده بود.از دستگاه فوق الات موسیقی مختلفی زاده شد که یکی از بهترین آنها کلوی کرد(پیشتاز پیانو کنونی)بود.سیمهای این دستگاه بر اثر فشار انگشتان بر روی یک میله برنجی که در بالای دستگاه نهاده شده بود،به ارتعاش در می آمدوتولید صدا می کرد.نوازنده به دلخواه خود می توانست درجه ی صدای دستگاه را بالا و پایین ببرد.

دستگاههای مشابه دیگری نیز ساخته شد که به نامهای"سپینت و هرپسی کرد"معروف بودند.سرانجام در سال 1709کریستوفوری وارد آوردن ضربه بر سیمها را با سیستم چکشی ارائه دادکه پیانوی کنونی از همین سیستم پیروی می کند.سیستم چکشی،پیانو را بر تمام آلات موسیقی سیمی که در بالا گفته شد،ممتاز می کند.که صدا را بسیار ملایم میکند و نمی گذارد هیچگاه کوچکترین صدای گوش خراشی که معمولا از آلات موسیقی ابتدایی بر می خاست شنیده شود.

بتهون،نخستین آهنگسازی بود که به کار بردن پیانو را در سطح گسترده تری عرضه داشت.

بیشتر بدانید : عجیب ترین و کمیاب ترین آلات موسیقی + عکس

بیشتر بدانید : ساخت پیانویی جدید بر اساس طراحی لئوناردو داوینچی + عکس



تهیه و ترجمه : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ