از انزوای خودخواسته محسن چاوشی تا درخشش در هیاهوی دلار و موشک های امریکا
در میان ابرواژه مطالب کانال‌های فارسی تلگرام در روزهای گذشته با وجود هیاهوی دلار و شاخ و شانه کشیدن‌های ترامپ برای آشوب در منطقه، همچنان نام محسن چاوشی با فاصله در صدر است.

 محسن چاوشی در رقابت با هیاهوی بازار دلار

هیاهوی دلار سرکش در بازار باشد یا شاخ و شانه کشیدن‌های ترامپ برای آشوب در منطقه فرقی نمی‌کند، در میانه این اوضاع هم همچنان کلید واژه مورد جستجوی کاربران ایرانی نام یک شخص است؛ محسن چاوشی. خواننده‌ای که در روزهایی که آوازه کنسرت‌های پاپ ایران حتی به کتاب رکوردهای گینس هم رسیده هنوز کسی اجرای زنده او را ندیده است.

جالب این‌که بدانیم در تحقیقی که آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران صورت داده است در میان ابرواژه مطالب کانال‌های فارسی تلگرام در دو روز گذشته همچنان نام محسن چاوشی با فاصله در صدر است. دلیلش هم مشخص است چرا که دو روز پیش او قطعه تازه‌اش را که تیتراژ فیلم «مصادره» بود منتشر کرد. موزیک ویدئو و تک‌آهنگ «دلبر» با صدای محسن چاوشی در حالی منتشر شد که این خواننده از تصاویر جالب 50 سال سینمای ایران در موزیک ویدئوی این اثر استفاده کرده است. محسن چاوشی در حال تهیه و تولید آخرین قطعات برای آلبوم جدید خود «ابراهیم» است و انتشار آثارش برای سریال «شهرزاد» نیز در کنار این فعالیت‌ها ادامه دارد.

هنوز دوستدارانش سرخوش از آهنگ «دلبر» بودند که دومین قطعه تازه اش با فاصله دو روز با عنوان «دل ای دل» منتشر شد. قطعه‌ای با کاور سریال شهرزاد و با همراهی سینا سرلک. همین اتفاق می‌تواند او را همچنان در میان کلیدواژه‌های جستجوی فضای مجازی در صدر نگه دارد. پیچیدگی‌های کلامی و ملودیک برخی آثار چاوشی به قدری هیجان کشف رموز آن را بالا می‌برد که مخاطب وی هر چقدر وارد این فضای رمزآلود می‌شود بیش از پیش می‌تواند به نتایج جدیدی دست پیدا کند.

چاوشی درباره بعد شخصیتی‌اش گفته:

«من ترجیح می‌دهم یک «چاه» بی‌نام و نشان باشم که 250 متر عمق دارد، نه دریایی که عمق آن 20 سانتی‌متر است.»

آن چه او را محبوب‌تر از بی‌شمار خواننده‌های دیگر می‌کند تنها مربوط به نوع خوانش چاوشی و سبک موسیقایی‌اش نیست، انزوای خودخواسته و دوری از رسانه‌ها به کنجکاوی طرفدارانش دامن زده و همین است که تصویر یا خبری تازه از او، چاوشی را دوباره تا مدت ها به سر زبان‌ها می‌اندازد. این انزوا در شهرت وقتی جالب توجه است که حالا افراد برای سلبریتی شدن و البته جذب فالوئر در فضای مجازی دست به هر کاری می‌زنند!

وعده کنسرت محسن چاوشی

از وعده محسن چاوشی برای اجرای کنسرت حالا نزدیک به ده سال می‌گذرد، محسن چاوشی پس از کسب مجوز و در آستانه انتشار دومین آلبوم رسمی خود، در اردیبهشت 1388 در نامه‌ای به هوادارانش اعلام کرد که در حال جمع کردن گروه و نوشتن پارت است و کنسرتی بعد از پخش آلبوم «ژاکت» برگزار می‌کند، اما بعد از گذشت مدتی از آن زمان و انتشار آلبوم این اتفاق رخ نداد و تاکنون هم رخ نداده است. دلیل این‌که محسن چاوشی کنسرت برگزار نمی‌کند و البته در مراسم مختلف هنری با حضور هم‌صنفانش حاضر نمی‌شود شاید کمال‌گرایی برای رسیدن به نقطه‌ای ایده‌آل مورد نظر برای اجرای زنده باشد، اما از سوی دیگر برخی از مخالفان این موضوع معتقدند کسانی که مدام از حضور در جمع خودداری می‌کنند و بعد از مدتی به خودمحوری می‌رسند، نشانه‌های از فوبیای اجتماعی دارند!

در این که او محبوب‌ترین خواننده در میانه توده مردم است شکی نیست، چاوشی اما سلیقه مخاطبش را خیلی خوب می‌شناسد چرا که بسیاری بر این باورند همچنان مردم صدایی که ریشه‌اش بغض و خشِ مداحی باشد را دوست دارند. برخی اهالی موسیقی هم بر این باورند که محسن چاوشی اگر ترانه‌های «شهرزاد» را نمی‌خواند، حذف می‌شد؛ چون او کنسرت هم برگزار نمی‌کند و مردم هم دوست دارند موسیقی را با تصویر ببینند. اما فوبیای اجتماعی باشد یا ناتوانی در اجرای زنده فرقی نمی‌کند، مهم این است که او حالا محبوب‌ترین خواننده پاپ ایران است، خواننده‌ای که می‌تواند در همه هیاهوی دلار و برف بهاری و موشک‌های آمریکا واژه مورد جستجوی کاربران ایرانی باشد.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: iranart.ir