بهترین آلبوم‌های دهه 80 میلادی به انتخاب رولینگ استون
وقتی مایکل جکسون 23 ساله و تنظیم کننده اش شروع به ضبط «تریلر» کردند، توقع داشتند که به اندازه آلبوم قبلی مایکل ( 8 میلیون نسخه) بفروشد. اما نتیجه این شد که تنها 8 ماه بعد تبدیل شد به...

بهترین آهنگ های دهه هشتاد 

رولینگ استون انتخاب می‌کند:

بیشتر بدانید : صد خواننده برتر تاریخ موسیقی به انتخاب مجله رولینگ استون

LANDON CALLING

the clash

این آلبوم توسط هیچ گروه دیگری و در هیچ زمان دیگری، مناسب تر از این نمی‌توانست تولید شود! کلش پیش از این 2 شاهکار دیگر از آلبوم اولشان (محصول 1977) تولیده کرده بود: یکی The Clash ( تصادف) و دیگری «بهشان طناب کافی بده». اما انتشار «ندای لندن» در ژانویه 1980 دقیقا همان چیزی بود که باید باشد. جو استرامر به همراه میک جونز (همه کاره‌های گروه) آنقدر پرانرژی و پر کار بودند که آلبوم در قالب 2 دیسک و 19 آهنگ منتشر شد. طرح جلد آلبوم (ترکیب طرحی از یکی از آلبوم‌های الویس پریسلی با صحنه شکستن گیتار توسط بیسیت گروه روی صحنه) گویای فضای آن است: آلبومی از راک اندرول کلاسیک با روحیات دنیای مدرن!

PURPLE RAIN

Prince & Revelution

تهیه کننده آلبوم درباره اش می‌گوید: «پرینس در لحظه لحظه ای که این آلبوم را می‌ساخت، می‌دانست که چه موفقیتی در راه است. وقتی کار آلبوم به پایان رسید، او در نوعی خلسه به سر می‌برد!» او یکی از قوی ترین و موثرترین خوانندگان پاپ دهه 80 است و در کنار بروس اسپرینگزتین تنها کسانی هستند که در لیست حاضر 4 آلبوم شان انتخاب شده است. «باران ارغوانی» 5 هیت نامبروان داشت؛ از جمله «وقتی کبوتر‌ها می‌گریند»، «بیا دیوانه شویم» و...

 JOSHUA TREE

U2

بونو می‌خواست ریشه ‌های راک اندرول آمریکایی را بکاود و اج (گیتاریست گروه) قصد داشت تجربه‌های اکسپرسیونیستی اش از آلبوم قبلی (آتش فراموش ناشدنی) را ادامه دهد؛ نتیجه اش شد یکی از بهترین آلبوم‌های گروه! بونو در این‌باره می‌گوید: «آلبوم شبیه بیلتز و پینک فلوید صدا نمی‌داد، اسم عجیب و غریبی هم داشت. به همین خاطر می‌ترسیدیم که 3 نسخه هم فروش نداشته باشد!» حاصل اما فروش 12 میلیون نسخه در دهه 80 بود و نام راکر‌های ایرلندی را به عنوان یکی از گروه‌های گردن کلفت راک بر سر زبان انداخت.

REMAIN IN LIGHT

Tallking Heads

«شاید کسی باور نکند، ولی «در روشنایی بمان» کم فروش ترین آلبوم تاکینگ هدز بوده است!» این را درامر گروه می‌گوید. دیوید برن هم اضافه می‌کند: «از نظر اقتصادی شکست بزرگی بود و به سختی فروش می‌کرد. باز خوردهایی که گرفتیم این گونه بود که: برای رادیوهای سفید پوستان زیادی سیاه است و برای رادیو‌های سیاه پوستان، زیادی سفید!» با این وجود آلبوم سال 1980 گروه که تلفیقی از فانک، دیسکو و ریتم‌های آفریقایی بود، از نظر موسیقایی بهترین آلبوم آن‌ها به شمار می‌رود و از زمان خودش بسیار جلوتر بود.
 

GRACELAND

Paul Simon

کمتر آلبومی را می‌توان یافت که به اندازه این آلبوم در موسیقی ماجراجویانه باشد، سیاست ستیز و پر سر و صدا باشد و در عین حال تا این حد مورد استقبال مردم قرار گرفته باشد. پل سایمون در «سرزمین شکوه» با تعدادی از هنرمندان آفریقایی همکاری کرد و بدین ترتیب موسیقی آفریقا (به ویژه آفریقای جنوبی) را در این سطح وسیع به گوش جهانیان رساند. ریتم‌های خلاقانه و بدیع در کنار اشعار متفکرانه از بارزترین ویژگی‌های این آلبوم است. داستان تولید این آلبوم به این شکل است که سایمون نوار کاستی از موسیقی آفریقایی (بدون این که بداند چیست) از یک گیتاریست آفریقایی می‌گیرد و چنان غرق زیبایی آن می‌شود که تصمیم می‌گیرد موسیقی خودش را با این سبک تلفیق کند.

BRUCE SPRINGSTEEN

Born in The U.S.A

«من یک آهنگ خوب نوشتم که به نظرم جذاب آمد. در حقیقت از زمان «زاده شدن برای دویدن» به بعد بهترین چیزی بود که ساخته بودم و احساس کردم که ممکن است مردم را بگیرد، اما فکر نمی‌کردم تا این حد!» آهنگ، آلبوم و تور 16 ماهه «زاده آمریکا» پس از قریب یک دهه همانی شد که طرفداران بروس انتظار داشتند و این موزیسین متولد جرسی را تا حد یکی از بزرگترین راک استار‌های جهان بالا برد. چارت‌های موسیقی در 5- 1984 در اختیار او بود و نام او 7 بار در تاپ تن قرار گرفت.

THRILLER

Michael Jacson

وقتی مایکل جکسون 23 ساله و تنظیم کننده اش شروع به ضبط «تریلر» کردند، توقع داشتند که به اندازه آلبوم قبلی مایکل (8 میلیون نسخه) بفروشد. اما نتیجه این شد که تنها 8 ماه بعد تبدیل شد به «پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ!» «تریلر»ی که برای ضبطش 750 هزار دلار هزینه شد تا پایان دهه 80 بیش از 40 میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشت و هنوز که هنوز است با گذشت نزدیک به 3 دهه هنوز می‌فروشد! «تریلر» برای مایکل بیش از 150جایزه کوچک و بزرگ و 7 جایزه گرمی به همراه داشت و در 1984 به رکورد هفته ای یک میلیون نسخه فروش رسید.

MURMUR

R.E.M

R.E.M المان‌هایی از موسیقی فولک و کانتری را با موسیقی پاپ مخلوط می‌کرد. موسیقی آن‌ها یک موسیقی شبه سنتی است که برای یک دهه الگوی بسیاری از گروه‌های آمریکایی قرار گرفت. این گروه در 1980 در ‌آتن تشکیل شد و «زمزمه» اولین آلبوم‌شان به شمار می‌رود. هر چند خودشان درباره اش می‌گویند: «ما می‌دانستیم که داریم آلبومی می‌سازیم که با زمان خودش جلو نیامده. یک آلبوم کهنه بود که شبیه چیز‌هایی که آن روز‌ها از رادیو پخش می‌شد، صدا نمی‌داد. وقتی آن را برای کمپانی IRS بردیم، توقع داشتیم بگویند: «شرمنده، این یک دمو است، نه آلبوم! بروید دوباره ضبط اش کنید!» اما همه چیز بر عکس شد»

SHOOT OUT THE LIGHTS

Richard &Linda Thompson

«حتی در بهترین روز‌های ازدواج مان، من و ریچارد نتوانستیم با هم خیلی خوب ارتباط بر قرار کنیم!» این‌ها را لیندا تامسون می‌گوید و ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم به این خاطر بود که موسیقی ما خوب از آب در می‌آمد! چرا که مجبور بودیم لااقل آن را نجات بدهیم و به آن بهانه یکدیگر را تحمل کنیم!» این شاید بهترین دلیل باشد برای این که چرا این آلبوم همزمان بهترین و آخرین آلبوم خوب ریچارد و لیندا تامسون بود و البته پرفروش‌ترین آنها. ریچارد در این‌باره می‌گوید: «به نظر من عاملی که به فروش آلبوم خیلی کمک کرد، طلاق ما بود که یک حربه تبلیغاتی موثر است و من آن را به همه پیشنهاد می‌کنم!»

TRACY CHAPMAN

Tracy Chapman

تریسی چپمن در سال 1987 توسط یکی از همکلاس‌های دانشگاهی کشف شد که می‌خواست برای مبارزه با آپارتاید کنسرتی در دانشگاه برگزار کند و دنبال یک صدای معترض می‌گشت که به تریسی بر خورد و او را بهترین گزینه برای کارش یافت. پدر همین شخص یک کمپانی مطرح تولید موسیقی داشت و این ماجرا زمینه ای شد برای معرفی تریسی جوان به کمپانی الکترا و انتشار اولین آلبوم او به نام خودش، آلبوم توسط دیوید کرشنباوم تنظیم و ظرف 8 هفته در استودیوی او در‌هالیوود ضبط شد. در این آلبوم آهنگ‌هایی مثل «ماشین سریع»، ‌«صحبت از یک انقلاب»، «کوه‌ها و اشیا» و... شنیده می‌شود.

بیشتر بدانید : برای اولین بار بعد از مرگ مایکل، جانت جکسون از خاطراتشان می‌گوید!!

بیشتر بدانید : 9 نکته‌ای که در مورد پاواراتی نمی‌دانستید!!

بیشتر بدانید : 10 نوازنده برتر گیتار برقی در جهان + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: ماهنامه نسیم هراز/‌ شماره 47
بازنشر اختصاصی سیمرغ