دیرینه شناسی موسیقی ایران
بر ماست که با شناخت تاریخچه موسیقی ایرانی سعی بر احیاء موسیقی ایرانی داشته باشیم تا اینکه با مشکلی که ناشی از عدم شناخت موسیقی ایرانی است مقابله کنیم و کورکورانه... 

تاریخچه موسیقی

در این سری مقالات هدف ما این است که تاریخچه موسیقی ایرانی را با نگاهی تاریخی از ابتدا تا کنون مورد بررسی قرار دهیم .تاریخ موسیقی در ایران تاریخ پر فراز ونشیبی است و شاید بیشتر از سایر هنرها مورد بی مهری قرار گرفته است . بررسی تاریخی این هنر به ما نشان می دهد که ایران جزئ تمدن های اولیه است که به موسیقی توجه نشان داده است . علم موسیقی توسط دانشمندان  یرانی بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است اما بدلیل عوامل اعتقادی موسیقی به هنری منزوی تبدیل شده است . بر ماست که با شناخت تاریخچه موسیقی ایرانی سعی بر احیاء موسیقی ایرانی داشته باشیم تا اینکه با مشکلی که ناشی از عدم شناخت موسیقی ایرانی است مقابله کنیم و کورکورانه رو به موسیقی غربی نیاوریم ، زیرا موسیقی غربی با  تمدن وکهن الگو های ایرانی  فاصله زیادی دارد.
 
 آنچه در این سری مقالات خواهید خواند شامل:

1-جایگاه اجرای موسیقی در فرهنگ ایرانی
2-سلسله مراتب سنتی واقعی بودن وارزش موسیقی
3-موسیقی كلاسیك ایرانی
4-موسیقی فارسی بعد از موسیقی كلاسیك
5-موسیقی همنوایی فارسی
6-موسیقی محلی
. كردی
.خراسانی
.تركمنی
.مازندرانی
7-موسیقی پاپ
8-موسیقی راك ومتال ایرانی
9-موسیقی هیپ وهاپ ایرانی
10-موسیقی الكترونیك
11-موسیق كودكانه ایرانی
12-موسیقی ایرانی در كشورهای دیگر
13-آهنگها
14-شناخت بین المللی از موسیقی ایرانی

مجسمه ای در حال نواختن ساز كشف شده در مناطق حفاری شده "سوسا" در 3 هزارسال قبل از میلاد مسیح موزه ملی ایران

موسیقی ایران قدمت هزار ساله ای دارد كه تاریخ آن به عصر حجر برمی گردد .
با توجه به شواهد باستان شناسی در ایلام یكی از اولین تمدن های دنیا تمدنی درجنوب غربی ایران بوده است.
بین علم موسیقی و موسیقی شناسی نیاز است تمایز قائل شویم . علی رغم اینكه موسیقی شناسی به عنوان یكی از شاخه های علم ریاضیات در ایران همواره مورد توجه زیادی بوده است.ولی در مقابل با نواختن موسیقی(طرب .نواخته.تصنیف.ترانه یا بیشتر موزیكهای اخیر) مخالفت شده است.
همواره اجرای موسیقی  با تعلیمات روحانیون مذهبی و در زمان احیای دینی با كل جامعه در تعارض بوده است و ارتباط سخت وزننده با آنها داشته است .
 
1.جایگاه اجرای موسیقی درفرهنگ ایرانی:
ممكن است درمحتوای آنچه كه داریوش شایان از آن به عنوان روان پریشی فرهنگی نامبرده است نگرش دو سویه فرهنگ ایرانی به  موسیقی را ناشی  شود
طبیعت متضاد موجود در دو سر منشاء فرهنگ ایرانی .ایران باستان و ایران بعد از اسلام.
در ایران باستان موسیقی دانها از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بودند
ما می دانیم كه هخامنشیان وایلامی ها از موسیقی دانها استفاده می كردند.
اما نمی دانیم آن موسیقی به چه صورتی بوده است.
در طول دوره اشكانیان نغمه سرایان به عنوان بازیگر شناخته می شدند.
با توجه به نظریه های مختلف دانشگاهی شاید اولین شعرای دری در غرب ایران مانند رودكی در حقیقیت بازیگر بودند.
زمانیكه ساسانیان به قدرت رسیدند موسیقی دانان ازجایگاه رفیعی برخوردار بودند.در میان شمار زیادی شاغلین درهنرهای زیبا نام برخی از انها در زیر آمده است .در زمان حكومت خسروپرویز رقابت شدیدی بین موسیقی دانهای برتر ان دوره همچون باربد.ساركو.رامتین ونكیسا برقرار بود.
باربد موسیقی عود و سنت موسیقیایی را كه قابل انتقال به سنت مقام وسرانجام موسیقی دستگاه بود اختراع كرد.
حتی بعد از اسلام موسیقی دانان ایرانی از صحنه كنارنرفتند :زریاب اغلب باعث ایجاد تاثیر زیاد در موسیقی اسپانیایی و اندلوسی شده است .فارابی و ابن سینا نه تنها تئورسین در علم موسیقی هستند بلكه متبحر در موسیقی عود ونی نیز هستند.با این وجود اسلام قدیم واسلام جدید همیشه به موسیقی به دیده شك نگریسته است.
 
ادامه دارد...
 
 
 تهیه و ترجمه : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ