هنر سفالگری و سرامیک کاری با متد جدید
امیر فرجام دانشجوی کارشناسی ارشد رشته هنرهای اسلامی گرایش سفال و سرامیک گفت: سعی کردم رویکرد جدیدی در صنایع دستی ایجاد کنم تا نسل امروز راحت‌تر بتوانند با صنایع دستی ارتباط برقرار کنند.

رویکردی جدید در صنایع دستی

کارهایش ذهن‌ را به سمت جهیزیه مادرها و مادربزرگ‌ها در قدیم می‌برد. همان طرح قدیمی "گل سرخی" که امروز عتیقه شده‌ و در پارکینگ بازارچه پروانه هرکدام‌شان را با قیمت‌هایی نه چندان ارزان می‌فروشند.



هنر سفالگریهنر سفالگری

از شمسه و خروس سفالی منقوش به طرح گل سرخ گرفته تا سیب‌ها و پرنده‌های صلح که رویشان با طرح بته جقه و شعر چسبانده شده است. او حتی یک آجر را از عکس‌های ناصرالدین شاه قاجار مثل کاغذ کادو پیچ کرده است.


پرنده هایی با طرح بته جقهپرنده هایی با طرح بته جقه

امیر فرجام دانشجوی کارشناسی ارشد رشته هنرهای اسلامی گرایش سفال و سرامیک است که در تبریز درس می‌خواند. 6 سال است که این رشته را آموزش می‌بیند در بخش کار آفرینی دانشگاه هنر تبریز فعال است و در این مدت توانسته کارگاهی راه بیاندازد و کارهایش را تولید کند.


صنایع دستیصنایع دستی

او که برای اولین بار است در نمایشگاه صنایع دستی تهران شرکت می‌کند،درباره کارهایش می‌گوید: سعی کردم رویکرد جدیدی در صنایع دستی ایجاد کنم تا نسل امروز راحت‌تر بتوانند با صنایع دستی ارتباط برقرار کنند به همین دلیل از تکنیک تصویر سازی و چاپ به روی سرامیک استفاده کردم و به واسطه این تکنیک تنوع رنگ و طرح را می‌توانم به شکل بهتری روی سرامیک داشته باشم.


امیر فرجامامیر فرجام

فرجام درباره نحوه‌ی ساخت کارهایش بیان می‌کند: کار سرامیک و سفال را با همان مواد گِل سفید می‌سازیم و در کوره می‌پزیم‌، سپس به آن لعاب می‌زنیم و دوباره در کوره می‌پزیم. در مرحله‌ی سوم که تکنیک چاپ ترنسفر است‌ و در سرامیک کاملا تخصصی است روی کارها اجرا می‌کنیم و یکبار دیگر کار را در کوره در دمای 800 درجه می‌پزیم.

او با بیان اینکه در این مدت بسیار موفق بوده است‌، اظهار می‌کند: فروش‌مان در این نمایشگاه بی‌سابقه بوده و در یک روز حدود سه میلیون و نیم فروش کردیم.

این کارآفرین اظهار می‌کند: متاسفانه معاونت صنایع‌دستی آنطور که باید از ما حمایت نکرده است. یکی از دلایل عدم حمایت هم می‌تواند مشکل نظام وظیفه آقایان باشد. به همین دلیل به ما تا پایان خدمت کارت صنعتگری نمی‌دهند. با اینکه من کارآفرین برتر دانشگاه هنر تبریز هستم و حدود 15 هنرمند در کارگاه من کار می‌کنند، هنوز کارت صنعتگری‌ام را دریافت نکرده‌ام و کسانی هم که برای من کار می‌کنند زیر نظر بیمه صنایع‌دستی نیستند. در حال حاضر تنها دانشگاه از من حمایت می‌کند،‌ فضا داده و امکانات لازم را در اختیارم گذاشته است.

او که 28 سال دارد و شیراز زندگی می‌کرده است، از زمانی که دانشگاه تبریز قبول شده محل زندگی‌اش را تغییر داده و در همان جا هم مشغول به کار شده است.

فرجام می‌گوید: در تهیه مواد و ساخت آن هیچ مشکلی ندارد و فقط به حمایت نیاز دارد.

بیشتر بدانید : هنرمند خالق قرآن سفالی از دردهایش می گوید + عکس قرآن

بیشتر بدانید : صنایع دستی همدان

بیشتر بدانید : مناطق مهم سفالگرى در ايران

بیشتر بدانید : نگاهی بر هنر سفالگری اختراع ایرانیان باستان + تصاویر

بیشتر بدانید : سفالگری در لالجین (گزارش تصويرى)


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir