بدن‌های عظیم زنان تصاویر او به نظر بیمار و شکنجه شده می‌رسند. نیمه زنده و نیمه مرده با پوستی در حال
با مرگ لوسین فروید۲، نقاش ماهر بدن برهنه یا پوشیده انسان، چه کسی در حال حاضر بنر نقاشی فیگوراتیو را به همراه تمام پیوستگی‌های فرهنگی، سیاسی و فلسفی‌اش به دوش می‌کشد؟ بدن‌های عظیم زنان تصاویر او به نظر بیمار و...
با مرگ لوسین فروید۲،نقاش ماهر بدن برهنه یا پوشیده انسان،چه کسی در حال حاضر بنر نقاشی فیگوراتیو را به همراه تمام پیوستگی های فرهنگی ،سیاسی و فلسفی اش به دوش می کشد؟


جنی ساویل نقاش ۴۱ ساله بریتانیایی خیلی زودهنگام و در آغاز دومین دهه زندگی اش به شهرت رسید. او متولد ۱۹۷۰ درادینبورگ است و نقاشی را از مدرسه هنری گلاسکو اسکاتلند (۱۹۸۸) آغاز کرد.در سال ۱۹۹۳ نقاشی هایش توسط چارلز ساچی۳در گالری کولینگ  مورد توجه قرار گرفت و از همان زمان به یکی از ستاره های هنربین المللی مبدل شد.

برای یک دانش آموز ۲۲ساله که به تازگی از مدرسه ی هنری گلاسگو خارج شده بود پیکرهای برهنه ای که توسط ساچی ارائه شدند بسیار مهیب بودند نه تنها از نظر اندازه بلکه به تصویر کشیدن زشتی گوشت بدن زن هنگامی که چربی اضافی به حدی می رسد که فرم بدن از شکل طبیعی آن خارج می شود.


برخلاف انچه که برخی معتقدند نقاشی های اولیه او شباهتی به کارهای فروید ندارند. در واقع هیچ یک از طراحی های او،حس او از ساختار پایه ای،و نه حتی استفاده ی او از رنگ ها هیچ شباهتی به هیچ نقاش دیگری غیر از خود او ندارد.چیزی که او قصد دارد نشان دهد زشتی بی رحمانه ایست که خود او خلق کرده است تا مکتب فکری خاصی را ارائه دهد.

تصویری که ساویل را به دنیای بین المللی هنر وارد کرد عشق معتادانه او به نقاشی و علاقه شدید او به تئوری فمینیسم است. با این حال روشی که ساویل انتخاب کرده است ،یعنی نقاشی های بزرگ رنگ و روغن از زن های برهنه به طرز عجیبی غیرمرسوم بوده است و به طور غیر مستقیم به دنیای مردسالارای تاریخ هنراشاره دارند. اینکه او از این روش استفاده کرده است تا بیانیه ی خود را به عنوان یک هنرمند زن معاصر بیان کند به خاطر نگرش منحصر به فرد اوست.




او در مصاحبه اش در روزنامه گاردین۴چنین اظهار می کند: من دوست ندارم که کسی باشم که فقط می بیند یا فقط دیده می شود. من هر دو نقش را می‌خواهم. بدن‌های عظیم زنان تصاویر او به نظر بیمار و شکنجه شده می‌رسند. نیمه زنده و نیمه مرده با پوستی در حال فوران و ترک خوردن.
نویسنده: روجا رضایی



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: aghrabe.com



مطالب پیشنهادی:
تصاویری از بهترین بازیگر زن جشنواره کن در کنار اصغر فرهادی
بژو بهترین بازیگر زن جشنواره کن 2013؛ اصغر متشکرم! + عکس
برگزیدگان جشنواره کن 2013 را بشناسید؛ فرهادی 1 جایزه! + تصاویر
تلویزیون کدام حرف‌های «محسن رضایی» را سانسور کرد؟
خاطرات شیرین؛ مصاحبه 14 سال پیش مهران مدیری و فردوسی‌پور