دلقک‌های کامبیز درم‌بخش در گالری سیحون + تصاویر
کامبیز درم‌بخش: من عاشق کاریکاتور هستم و با اینکه سال‌ها است فعالیت می‌کنم کاریکاتورهای روز دنیا را دنبال می‌کنم ولی دوست داشتم همواره کارم را منحصر به خود بدانم. بنابراین در طرح‌هایم هیچ شباهتی...
 کامبیز درم‌بخش که همچنان شور و شوق یک هنرمند جوان را در منش و آثارش به نمایش می‌گذارد، در افتتاح نمایشگاه تازه‌ترین طرح‌های خود در گالری سیحون از زندگی حرفه‌ای و برنامه‌هایش برای آینده گفت.

تازه‌ترین نمایشگاه آثار کامبیز درم‌بخش با عنوان «پانتومیم روی کاغذ» که ادامه‌ی مجموعه «دلقک‌ها» هستند، عصر روز جمعه هشتم آذر ماه در گالری سیحون به نمایش گذاشته شد. در این نمایشگاه 47 اثر رنگی با ابعاد 50×40 به سبک پاستل و مدادرنگی روی دیوار قرار گرفته‌اند.

این هنرمند درباره آثار به نمایش گذاشته شده گفت: کار روی مجموعه دلقک‌ها را از ابتدای دهه 70 شروع کردم. البته این‌ها تمام کارهای من مربوط به مجموعه «دلقک‌ها» نیستند، من حداقل 300 طرح دیگر از این مجموعه آماده دارم که به علت کمبود وقت نمی‌توانم ایده‌ها را اجرایی کنم. چون مغز همیشه سریعتر از دست حرکت می‌کند. البته در آینده نمایشگاه‌های دیگری از عکاسی و چیدمان گرفته تا مجسمه سازی از من شاهد خواهید بود. همین که مردم می‌آیند کار من را می‌بینند و لذت می‌برند به من احساس زنده بودن و انرژی می‌دهد.


افتتاح نمایشگاه کاریکاتور کامبیز درم‌بخش در نگارخانه سیحون

او افزود: من عاشق کاریکاتور هستم و با اینکه سال‌ها است فعالیت می‌کنم کاریکاتورهای روز دنیا را دنبال می‌کنم ولی دوست داشتم همواره کارم را منحصر به خود بدانم. بنابراین در طرح‌هایم هیچ شباهتی به طرح‌های دیگران دیده نمی‌شود و نوعی نوآوری در آنها به کار رفته است. من در کارم خیلی دقیق و وسواس هستم و بعضی از این طرح‌هایی که می‌بینید مثلا سی بار کشیده‌ شده‌اند تا به شکل امروزی درآمده‌اند فقط طرح نیست بلکه من روی رنگ‌، انتخاب قاب و حتی امضا نیز دقت زیادی می‌کنم تا تابلو آن طور که دوست دارم نهایی شود.

درم‌بخش همچنین عنوان کرد: علاقه من به کاریکاتور از کودکی شکل گرفت. در آن سال‌ها صفحه کاریکاتور تمام روزنامه‌ها و مجله‌ها را قیچی می‌کردم و از آن‌ها یک آرشیو درست کرده بودم. کاریکاتور و به طور کلی صفحه‌هایی مخصوص طنز در روزنامه‌ها و مطبوعات از زمانی شکل گرفتند که مطبوعات خارجی و در راس آن‌ها مطبوعات فرانسوی به این موضوع پرداختند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/derambakhsh1.jpg
افتتاح نمایشگاه کاریکاتور کامبیز درم‌بخش در نگارخانه سیحون

او ادامه داد: کاریکاتورهای چاپ شده در این مطبوعات با کاریکاتورهای معمولی فرق داشتند و هدف‌شان طرح مسائل روز نبود، بلکه معانی عمیق و طنزآمیز داشتند و یک نوع لبخند خاصی را که حاکی از شعور و درک مخاطب بود در پی داشتند. من از 14 سالگی با مطبوعات مختلف و مطرح آن زمان مانند «اطلاعات هفتگی» و «سیاه و سپید» همکاری داشتم و کارهایم در صفحات طنز به چاپ می‌رسید.

این کاریکاتوریست همچنین درباره بخشی از تصویرسازی‌های خود که در چند تصویر متوالی یک داستان کوتاه را روایت می‌کنند، گفت: عنوان اصلی این نوع تصویرسازی «سینمای کاغذی» است. یعنی آن اتفاقی که در سینما و در طول یک فیلم می‌افتد در کوتاه‌ترین و کم‌خرج‌ترین وجه ممکن در این نوع تصویرسازی‌ها به مخاطب منتقل می‌شود. در چنین کارهایی پیغام هنرمند خیلی سریع به بیننده می‌رسد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/derambakhsh2.jpg
افتتاح نمایشگاه کاریکاتور کامبیز درم‌بخش در نگارخانه سیحون

او افزود: البته کار روی این نوع تصویرسازی مربوط به امروز و دیروز نمی‌شود و سال‌ها روی آن کار کرده‌ام. اولین طرح‌هایم در کتاب «بدون شرح» به چاپ رسیدند و بعدها به صورت حرفه‌ای‌تر آن را ادامه دادم. یکی از حسن‌های بزرگ این نوع تصویرسازی بدون کلام بودن آن‌هاست و هر شخص مربوط به هر ملیتی می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. حتی کسانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند نیز می‌توانند پیام این طرح‌ها را دریافت کنند.

درم‌بخش در ادامه به ویژگی طرح‌هایش اشاره و اظهار کرد: دلیل انتخاب عنوان «پانتومیم روی کاغذ»‌ برای این نمایشگاه نیز همین بوده است. طرح‌ها بدون داشتن هیچ‌گونه حرف، کلمه و افکتی پیام خود را به سرعت به مخاطب می‌رسانند. نکته جالب در این طرح‌ها این است که حاصل صیقل خوردن افکار من در طول سال‌های گذشته هستند و دریک لحظه خلق نشده‌اند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/derambakhsh3.jpg
افتتاح نمایشگاه کاریکاتور کامبیز درم‌بخش در نگارخانه سیحون

کامبیز درمبخش متولد 1321 در شیراز و فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای تهران است. او 55 سال همکاری مستمر با مطبوعات صاحب نام ایران و جهان و همچنین برگزاری 50 نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور و ده‌ها نمایشگاه گروهی را در کارنامه دارد. درم‌بخش همچنین جایزه اول از بزرگترین و معتبرترین مسابقات بین المللی کاریکاتور را از کشورهای ژاپن‌، آلمان‌، ایتالیا‌، سوئیس‌، بلژیک‌، ترکیه‌، برزیل ‌، یوگسلاوی و چندین جایزه بین المللی دیگر را دریافت کرده است.

او همچنین کتاب‌های متعددی در زمینه تصویر سازی و کاریکاتور منتشر کرده است که از آنها می‌توان به «بدون شرح» ‌، «طنزاندیشان امروز ایران»‌، «کتاب کامبیز»‌، «دنیا خانه من است» ‌، «دفتر خاطرات فرشته‌ها»‌، «میازار موری که دانه‌کش است‌«، «اگر داوینچی مرا می‌دید»،‌ «المپیک خنده»،‌ «سمفونی خطوط» و چندین کتاب در حال انتشار دیگر اشاره کرد.

نمایشگاه «پانتومیم روی کاغذ» روز جمعه هشتم آذر ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری سیحون واقع در خیابان خالد اسلامبولی، کوچه چهارم، شماره 11 افتتاح می‌شود و تا 20 آذر ادامه خواهد داشت.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
پیکر ژیلا مهرجویی به خانه‌ سینما نیامد؛ بزرگان سینما آمدند
اکبر عبدی، فیروز کریمی و رضا داودنژاد در خانه بیژن بنفشه‌خواه
ژیلا مهرجویی درگذشت
بهاره رهنما، نفیسه روشن و احسان علیخانی در جشنواره شاپرک‌های شهر + تصاویر
بازیگر پیشكسوت بر اثر دیابت به قطع عضو تن می‌دهد