با تخیل هنرمندان خلاقیت کنید!
هنرمندان عمدتا از قسمت سمت راست مغز خود استفاده می کنند...

رابطه تخیل و خلاقیت در هنرمندان

احتمالا. بر اساس مطالعات انجام شده ای که در مجله ی NeuroImage  منتشر شده است ثابت گردیده که تحقیقات انجام شده روی مغز توانسته این تفاوت های ساختاری را نشان دهد.

بر این اساس محققان ،مغز 21 دانشجوی هنر  و 23 دانش آموز در رشته های دیگر را با استفاده از روش های شناخته شده ای که به عنوان مورفومتری معروف است را با یکدیگر مقایسه کردند.

مقایسه میان این دو گروه نشان داده که هنرمندان قسمت عصبی نواحی مختلف مغز را با تصاویر بصری و حرکات و هنرهای زیبا و ظریف ارتباط بیشتری داده اند . نویسندگانی که این تحقیقات و مطالعات را نوشته اند به این نکته توجه بیشتری داشته اند که این تفاوت  لزوما به دلیل استعداد ذاتی هنرمندان به دلیل آموزش و یادگیری و ارتباط با محیط های هنری نمی باشد.

پس از آن علاوه بر اینکه مغز این دو گروه مورد بررسی قرار گرفت ، هر یک از شرکت کنندگان موظف به اتمام کارهای نقاشی بسیار خاص شده و عملکردهای آنها در یک سری ورزش ها و تمرینات مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان با این کار به این نتیجه رسیدند که عملکرد هنرمندان در کارهای نقاشی به دلیل افزایش مقدار ماده ی خاکستری و سفید مغز قوی تر بوده و هم چنین با مناطق حرکتی مغز هم در ارتباط بیشتری بوده است.

مقادیر بالاتری از ماده خاکستری در مناطق جداری مغز پیدا شد که با تصاویر بصری مرتبط بوده و توانایی تصور کردن و ترکیب تصاویر در این نواحی مغزشان ،بیشتر از بقیه ی گروه نشان داده شده است.

در نهایت، مطالعات به آنجا رسید که هنرمندان عمدتا از قسمت سمت راست مغز خود استفاده می کنند ، آنها این کار را با افزایش ماده عصبی در مناطق خاصی از مغز که در هر دو طرف راست و چپ دیده می شود انجام می دهند.

بیشتر بدانید : وقتی قدرت تخیل هنرمند حد و مرزی نمی شناسد! (تصویری)

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ