موضوع امسال این جایزه با عنوان هرگز بیحركت نباش در رابطه با سری جدید ماشین‌های بی.ام.و. در نظر گرفته شده بود. در مرحله نخست، بیست نفر از...

 شرق دور در پاریس فوتو 2008


شرق آسیا برای اولین بار توجه ویژه هنرمندان و منتقدان را، در فضایی كاملا‌ً غربی، به خود جلب كرد. پاریس‌فوتوی امسال از 13 تا 16 نوامبر 2008، در پاریس، برگزار شد. این نمایشگاه، كه بزرگ‌ترین نمایشگاه و بازار هنری عكس دنیا محسوب می‌شود، آثار بیش از پانصد هنرمند مطرح را، از هجده كشور دنیا (امریكا، فرانسه، ژاپن، آلمان، اسپانیا، انگلیس، هلند، ایتالیا، اتریش، بلژیك، چین، دانمارك، فنلا‌ند، مجارستان، افریقای جنوبی، كره جنوبی، استرالیا و هند) در بر گرفت، عكس‌هایی كه، بیش از یك‌سوم آنها، برای اولین بار به نمایش عمومی درآمدند.
امسال ژاپن مهمان ویژه این نمایشگاه بود: مروری بر عكاسی ژاپن از 1848 تا 2008. در حدود سی گالری به استادان بزرگ عكاسی ژاپن و هنرمندان معاصر ژاپن، نظیر هیروشی سوجیموتو1، نوبویوشی آراكی2، دایدو موری‌یاما 3، نااویا هاتاكیاما 4، اختصاص داشت و هشت گالری دیگر برای ارائه عكاسی و ویدئوآرت‌های نسل جدید هنرمندان ژاپنی، كسانی كه از اواسط دهه 60 تا اواسط دهه 70 میلا‌دی متولد شده بودند، در نظر گرفته شده بود.
یائو لو5، هنرمند چینی متولد پكن، برنده امسال جایزه دوازده‌ هزار یورویی پاریس ‌فوتو شد. آثار او به وسیله گالری (چینی) 798، در نمایشگاه امسال ارائه شد. وی بعد از هنرمند اهل چك، بیتزا هانزلوا (2007)، هنرمند اهل فرانسه، ماتیو برنارد ریموند (2006)، هنرمند اهل امریكا، آنتونی گیچلی (2005) و هنرمند اهل سوئیس، ژولیوس اسپینا (2004)، پنجمین برنده جایزه بی.ام.و. محسوب می‌شود.
جایزه بی.ام.و. و جایزه عكس پاریس‌فوتو، در 2004، با هدف حمایت از عكاسی هنری، پایه‌گذاری شد و امسال پنجمین سالگردش را جشن گرفت. این جایزه، كه برای عكاسان هنری شركت‌كننده در پاریس‌فوتو اختصاص یافته، امروزه به یكی از شاخصه‌‌های مهم هنری در جهان تبدیل شده است.
 
موضوع امسال این جایزه با عنوان هرگز بیحركت نباش در رابطه با سری جدید ماشین‌های بی.ام.و. در نظر گرفته شده بود. در مرحله نخست، بیست نفر از هنرمندانی كه آثارشان به وسیله گالری‌های شركت‌كننده پذیرفته شده بود، از سوی هیأت ژوری بین‌المللی و متخصص كاندید شدند و سپس كار هیأت ژوری، به سرپرستی نیكلا‌س ورتانس، رئیس بی.ام.و. فرانسه، روی هنرمند برگزیده متمركز گشت.

یائو لو،
هنرمند نوظهور چینی، مدرس عكاسی دپارتمان سنترال آكادمی هنرهای زیبای پكن است. آثار او در نمایشگاه‌های جمعی بسیاری در سراسر چین به نمایش درآمده‌اند، اما ندرتاً در غرب معرفی شده‌اند. اثر برگزیده یائو لو، با عنوان چشم‌انداز جدید یائو لو- بهار باستانی فی (2006)، بخشی از یك مجموعه تصاویر دستكاری شده دیجیتالی از چشم‌اندازهاست. عكس‌های این هنرمند از كوهی از آشغال‌ها تشكیل شده و با تورهای سبز رنگی پوشیده شده است. او، بعد از عكاسی، به وسیله رایانه روی آنها دوباره كار كرده است. وی برای آن كه تصاویری شاعرانه از مناظر روستایی خلق كند، آنها را در پوششی از مه قرار می‌دهد، چیزی كه از نقاشی سنتی چینی الهام گرفته شده است. آثار یائو لو چیزی میان گذشته و حال است. آثار او از تغییرات فزاینده‌ای صحبت می‌كند كه طبیعت چین را تحت تأثیر قرار داده است. وی پدیده مسلط شهری شدن و تهدیداتی را دست‌مایه آثارش می‌كند كه محیط زیست را در معرض خطر قرار می‌دهد.

سال آینده، پاریس‌فوتو در موزه لوور، از 19 تا 22 نوامبر 2009، برپا خواهد شد و تمركز ویژه آن بر عكاسی عرب و ایرانی خواهد بود. به امید حضور مؤثر هنرمندان و گالری‌داران ایرانی در پاریس‌فوتوی 2009.
پی‌نوشت
1. Hiroshi Sugimoto. 2. Nobuyoshi Araki. 3. Daido Moriyama. 4. Naoya Hatakeyama. 5. Yao Lu
.
 
 
 
تهیه شده توسط: مجله تندیس
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ