اختتامیه جشن عکاسان سینمای ایران با اجرای صابر ابر!
نخستین جشن عکاسان سینمای ایران با اعلام برگزیده‌ی نهایی و تقدیر از اهالی همراه سینما با این صنف به کار خود پایان داد.

اختتامیه نخستین جشن عکاسان سینمای ایران با حضور هنرمندان سینما و تئاتر، عکاسان انجمن‌های مختلف و علاقه‌مندان به رشته‌های هنری شامگاه جمعه، اول خردادماه، در باغ موزه قصر برگزار شد.

جمشید هاشم‌پور، مهتاب کرامتی، کاوه سجادی حسینی، علی ملاقلی‌پور، رضا کیانیان، کمال تبریزی، محسن و مصطفی کیایی، اسماعیل عباسی، مسعود زنده‌روح کرمانی، نادر فوقانی، حسن غفاری، منوچهر محمدی، غوغا بیات و... از حاضران در این جشن بودند.

اجرای این مراسم را صابر ابر بر عهده داشت.


اختتامیه جشن عکاسان سینمای ایراناختتامیه جشن عکاسان سینمای ایران

 

حافظ احمدی - رییس انجمن عکاسان سینما و دبیر نخستین جشن این انجمن - نخستین سخنران مراسم بود. او با اشاره به متفاوت بودن نمایشگاه این جشن نسبت به سایر نمایشگاه‌ها و مسابقه‌های این حوزه، اظهار کرد: 32 عکاس با بیش از 60 عنوان فیلم در نخستین جشن عکاسان سینمای ایران شرکت کردند. این فیلم‌ها تولیدات و اکران سال 93 بودند که به گفته کارشناسان عکس‌های آن‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار بود.

او افزود: نمایشگاه از سه بخش مسابقه، جنبی و ویژه (عکس‌های فیلم محمد (ص)) تشکیل شده بود. امیدوارم بتوانیم برگزاری این جشن را به صورت سالیانه ادامه بدهیم. از هیات داوران و هیأت انتخاب نیز که با صبر و حوصله آثار رسیده را بررسی و انتخاب کردند سپاسگزارم. در اینجا لازم می‌دانم از شاهرخ سخایی و فواد نجف‌زاده که در بین ما نیستند نیز یادی بکنم.

احمدی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: انجمن عکاسان سینما در جهت تحقق امنیت شغلی عکاسان تفاهم‌نامه‌هایی را با مدیران تولید، شورای برنامه‌ریزان و صنوف دیگر امضا کرده است. در این جشن قرار است از کسانی تقدیر شود که نگاه و توجه ویژه‌ای به مقوله‌ی عکس داشته‌اند.

در ادامه مراسم از سه پیشکسوت، یک پژوهشگر، دو تهیه‌کننده، دو بازیگر، دو کارگردان و کاندیداها و نفر برگزیده جشن، تقدیر شد. در این بخش فیلم‌های کوتاهی از صحبت‌های این افراد با احمدی و نظرات آن‌ها درباره‌ی عکاسی سینما برای حاضران پخش شد.


اختتامیه جشن عکاسان سینمای ایراناختتامیه جشن عکاسان سینمای ایران

در ابتدا از اکبر اصفهانی، علی نیک‌رفتار و غوغا بیات به عنوان سه پیشکسوت انجمن عکاسان سینما و از شهاب‌الدین عادل به عنوان پژوهشگر برگزیده‌ی عرصه هنر و سینما تقدیر شد. جمشید هاشم‌پور، فرهاد توحیدی، همایون اسعدیان و هادی مشکات برای اهدای جوایز این چهار نفر روی سن آمدند.

هاشم‌پور در سخنانی کوتاه گفت: عکس از علایق شخصی من است و به آن اهمیت می‌دهم. من بیش از صد پروژه کار کرده‌ام و نمی‌توانم عکس مشخصی را از بین آن‌ها انتخاب کنم، با این حال باید بگویم که همیشه برای عکس وقت و زمان می‌گذارم. خوشبختانه عکاسان جوان، هوشمند، خلاق و بااستعدادی وارد این حرفه شده و آن را از حالت سکون و سکوت خارج کرده‌اند.

هادی مشکات نیز گفت: من از سال 1334 وارد سینما شدم و عکاسی کردم و بعد انقلاب اولین تهیه‌کننده‌ی سینما بودم.

فرهاد توحیدی نیز که برای اهدای جایزه‌ی شهاب‌الدین عادل روی سن آمده بود، اظهار کرد: باعث خوشحالی است که امشب از یک دوست 40 ساله که دوستی‌مان بدون بالا و پایین ادامه داشت دعوت کنم بیاید و جایزه‌ای که انجمن عکاسان برای او در نظر گرفته است را دریافت کند.


نمایشگاه عکاسان سینمای ایراننمایشگاه عکاسان سینمای ایران

عادل پس از دریافت جایزه‌اش گفت: باید در این جا از دو نفر که به سینمای ایران خدمت کرده‌اند، یاد کنم. یکی از آن‌ها بهرام بیضایی است که اکنون در ایران نیست. فیلم‌های او دارای ارزش‌های هنری بودند. من در فیلم «باشو» در کنار او بودم. نفر دوم هم مرحوم سیف‌الله داد است که شش سال در مرکز آموزش فیلم‌سازی در کنار هم بودیم و بخشی از نیروهای بدنه‌ی سینما را آموزش دادیم.

غوغا بیات نیز پس از دریاف جایزه‌اش از دستان همایون اسعدیان گفت: امشب جای میترا محاسنی، جلالی و عزیز ساعتی در بین ما خالی است.

در ادامه‌ی این مراسم از رضا کیانیان و مهتاب کرامتی به عنوان دو بازیگری که توجه ویژه به عکاسی فیلم دارند، تقدیر شد. فرشته طائرپور و کمال تبریزی جوایز این دو بازیگر را اهدا کردند.

تبریزی با اشاره به اینکه جشن باشکوهی برای عکاسان سینما برپا شده گفت: خوب است عکاسان سینما با برپایی این جشن به این موضوع فکر کنند که در آینده چه اتفاقی قرار است برای صنف آن‌ها بیفتد. تئاتر مادر هنرهای نمایشی است و سینما تنها زیرمجموعه‌ای از این مجموعه‌ی بزرگ است. به نظر من عکاسی مادر فیلمبرداری و فیلمسازی و سینمای متحرک است. چون این هنرها با عکس‌هایی که گرفته شد، زاده شدند.



اختتامیه نمایشگاه عکاسان سینمای ایراناختتامیه نمایشگاه عکاسان سینمای ایران

 

این کارگردان سینما افزود: عکاسان با توجه شرایطی که پیش آمده و به‌خصوص با اتفاقاتی که در جشنواره فجر افتاده باید پیشقدم شوند، چون برای آن‌ها هنر در وهله‌ی اول دارای اهمیت است. در حالی‌که برای کسانی که کار تبلیغاتی می‌کنند وجه اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است. به نظر من عکاسان باید با هنرمندان گرافیستی که برای سینما وقت می‌گذارند ترکیب شوند، چون این لیاقت و شایستگی را دارند که حوزه تبلیغات فیلم را به دست بگیرند. فکر می‌کنم با قرار گرفتن در این مسیر است که موفق می‌شوند و راز ماندگاری‌شان در صنعت سینما همین است.

فرشته طائرپور نیز اظهار کرد: به عنوان یک تهیه‌کننده‌ی سینما اعتراف می‌کنم که اگر فیلمی پس از پایان فیلمبرداری و ورود به بخش پس از تولید عکس‌های خوبی نداشته باشد، یک فیلم ضعیف، ناتوان و کم‌بضاعت خواهد بود. ما قدر شما عکاسان سینما را می‌دانیم و از شما هم می‌خواهیم قدر خودتان را بدانید.

سپس نوبت به منوچهر محمدی و منوچهر شاهسواری رسید که به عنوان دو تهیه‌کننده از طرف انجمن عکاسان سینما مورد تقدیر قرار بگیرند. محمد آلاپوش و سیدرضا میرکریمی برای اهدای جوایز این دو تهیه‌کننده دعوت شدند.

میرکریمی پیش از اهدای جایزه‌ی منوچهر شاهسواری گفت: خوشحالم که فقط عکاسان نیستند که به کار این صنف اهمیت می‌دهند. انتخاب خوب افرادی که امشب تقدیر شدند نشان می‌دهد که استمرار این افراد در حرکت هنری به خوبی رصد شده است. من هر دو تهیه‌کننده‌ای که تقدیر می‌شوند را خیلی دوست دارم. آن‌ها حرفه‌ای هستند و نه فقط عکاسی بلکه رشته‌های تخصصی دیگر سینما را هم جدی می‌گیرند و این را می‌شود در کارنامه‌شان دید.

منوچهر محمدی نیز پس از دریافت جایزه‌اش اظهار کرد: ما یاد گرفته بودیم که برای کارهایی که فوق وظیفه‌مان انجام می‌دهیم تقدیر شویم، ولی حالا روزگار غریبی است و بابت یک کار طبیعی و وظیه‌ای که بر عهده داریم در اینجا تقدیر می‌شویم و این مرا متعجب کرده است.

منوچهر شاهسواری نیز گفت: شما عکاس‌ها با یادآوری خاطرات‌مان، ما را شاد می‌کنید.

در پایان بخش تقدیری‌ها از محمدمهدی عسگرپور و مصطفی کیایی به عنوان دو کارگردان برگزیده انجمن عکاسان سینما تقدیر شد. شاپور پورامین و حافظ احمدی جوایز این دو کارگردان را به آن‌ها اهدا کردند.

سپس پنج کاندیدای دریافت جایزه ویژه نخستین جشن عکاسان سینمای ایران روی سن آمدند و با پاکت‌هایی که در اختیار آن‌ها گذاشته شد، یکدیگر را معرفی کردند.

ایران انتظام برای فیلم «تابو»، فتاح ذی‌نوری برای فیلم «چند متر مکعب عشق»، سحاب زری‌باف برای فیلم «اشباح»، نوید سجادی حسینی برای فیلم «بوفالو» و امید صالحی برای فیلم «خانه دختر»)به عنوان پنج نامزد دریافت جایزه ویژه روی سن آمدند.

در نهایت مرتضی پور صمدی - عضو هیأت داوران - پس از قرائت بیانیه، ایران انتظام را به عنوان برگزیده‌ی اصلی نخستین جشن عکاسان سینمای ایران معرفی کرد.

در پایان این مراسم اعلام شد که صابر ابر به دلیل اجرای این جشن به عضویت افتخاری انجمن عکاسان سینما درآمده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir