مرضیه ابراهیمی همان بتی را شکست که سرنوشتش را رقم زده بود؟ تصاویر
نمایشگاه سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند, توسط هنرمند عکاس نگار مسعودی و با همکاری مرضیه ابراهیمی برگزار گردید.

گفت و گو با مرضیه ابراهیمی چهار سال پس از فاجعه اسیدپاشی در اصفهانی


چهار سال پیش بود که چندین حادثه تلخ اسیدپاشی, به طور پیاپی در اصفهان رخ داد. مدتی همه در غوغا و جریان سازی بودند. اما طولی نکشید تا اندک اندک صدای اعتراض مردم, خاموش گردید و در عین حال مسئولین نیز همچنان در اختفای نام عاملین فاجعه ابرام ورزیدند. اما قربانیان اسیدپاشی هنوز زنده بودند, و هر روز در حال زیباتر شدن....آن ها نمیخواستند قربانی باقی بمانند تا اسیدپاشان به خواسته و آرزوی شان برسند. حرف های مهمی برای گفتن و شنیده شدن داشتند که باید به گوش همگان می رساندند. نه با زبان عادی و کلمات تکراری؛ بلکه با بیانی هنرمندانه.

سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند

هرچند در ابتدای امر و پس از فروکش کردن تب ماجرا, آسیب دیدگان خودشان بودند و تنهایی و دردها و مشکلات شان؛ و نشان چندانی از هنرمندان و خبرنگاران نبود. اما پس از گذشت چند سال اکنون, هنرمندان نیز در این راه به آن ها پیوستند و بخش کوچکی از جامعه خبری نیز دست در دست آن ها نهادند تا پیام فرهنگی شان را به گوش همه گان برسانند تا شاید بخشی از معضلات فرهنگی جامعه کمتر شود. نمایشگاهی با عنوان سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند, با آثار عکاسی نگار مسعودی از جمله همین اقدامات است. می توان به جرات گفت عنوان نمایشگاه به اندازه سه کتاب حرف برای گفتن دارد.

مرضیه ابراهیمی در نمایشگاه عکس

مرضیه ابراهیمی در نمایشگاه عکس

نمایشگاه سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند, نمایشگاه عکس

نمایشگاه سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند

مرضیه ابراهیمی یک از قربانیان حادثه اسیدپاشی اصفهان بود, که نخواست در قالب قربانی فرو رود و به فراموشی سپرده شود. او با همکاری هنرمند عکاس "نگار مسعودی" , پیش از به فراموشی سپرده شدن چنین فاجعه ای, اقدام به برپایی نمایشگاه عکسی در همین زمینه نمود. با او صحبت نمودیم. او اسیدپاشی را این گونه تعریف نمود:

«اسید می خواهد تو را از زندگی حذف کند. اسیدپاش می خواهد به تو بگوید نمی توانی عاشق شوی، مادر شوی، کار کنی؛ درجامعه باشی. می خواهد به تو بگوید از این به بعد هر کس تو را ببیند از تو خوشش نمی آید اما من همه اینها را از خودم دور کردم. به همه گفتم نمی خواهم قربانی باشم و نیستم.»

نمایشگاه سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند, نمایشگاه عکس

نمایشگاه سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند

مرضیه ابراهیمی در ادامه گفت:
زمانی که تازه این اتفاق برای من افتاده بود, حدود سال های 94 و 95 خیلی اجازه صحبت کردن در مورد اسید را نداشتیم. من تنها ریسمانی که داشتم همین خبرگزاری ها بودند ولی آن زمان هیچ کسی از بین خبرنگاران به سراغ من نیامد, و اگر هم سراغ من می آمدند, سوالات سطح پایینی می پرسیدند. آن زمان واقعا نیاز داشتم, که در این باره صحبت کنم و این موضوع را به چالش بکشم. اما الآن خواسته ام تغییر کرده, دلم میخواهد وارد عمل شوم. من برای بیان صحبت هایم راهم را عوض نمودم. من برای برپایی نمایشگاه عکس, همکاری نمودم. پیوستن من و نگار مسعودی( هنرمند عکاس) اتفاق زیبایی بود و باعث شد, تا ما رخدادی فرهنگی را رقم بزنیم. من دیگر به حرف زدن اعتقادی ندارم. ما هر چه که بگوییم, اسید بد است. آمار اسیدپاشی بالاست, آن چنان اثربخش نخواهد بود, برای نتیجه گرفتن باید وارد عمل شد.

, نگار مسعودی, نمایشگاه سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند

نمایشگاه سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند

سرنوشت تورا بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند, عکس مرضیه ابراهیمی, مرضیه ابراهیمی

عکس مرضیه ابراهیمی

مرضیه ابراهیمی زیبایی را این گونه تعریف می کند:


خیلی سوالتان سخت است...(می خندد) من دوست دارم ذهنم را زیبا کنم, آدم ها را زیبا ببینم, تا آدم ها هم من را زیبا ببینند. باید روی ذهن های مان کار کنیم, زیبایی فقط چشم قشنگ و ابروی کمان و لب قرمز نیست.

سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند

نمایشگاه عکس سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند

اسیدپاشی, نگار مسعودی, مرضیه ابراهیمی, نمایشگاه نگار مسعودی و مرضیه ابراهیمی

نمایشگاه سرنوشت تو را بتی رقم زد که دیگران می پرستیدند

اسیدپاشی, نگار مسعودی, مرضیه ابراهیمی, نمایشگاه نگار مسعودی و مرضیه ابراهیمی

نمایشگاه نگار مسعودی و مرضیه ابراهیمی


عکاس: شهاب اسدی


گزارش: پگاه ماسوری


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ