زنان چشم درشتی که مشکلات را فریاد می زنند! + عکس
30 اثر نقاشی‌ شامل تابلوهایی با موضوع حضرت مسیح (ع)، امام زمان (عج) و آثاری الهام گرفته از مینیاتور ایرانی با فضای مدرن در قالب نمایشگاه «بازیچه خیال» در معرض دید عموم قرار گرفتند

گشتی در نمایشگاه «بازیچه خیال» : آثار الهام مقتدایی

«بازیچه خیال» شانزدهمین نمایشگاه از آثار الهام مقتدایی است. آثار او آخرین بار در یک نمایشگاه گروهی در ایتالیا به نمایش گذاشته شدند که موفق به گرفتن certificate از یک گالری در این کشور نیز شده است.

خبرنگار ما با حضور در محل برگزاری «بازیچه خیال»، از فضای این نمایشگاه چنین گزارش می‌دهد:

مخاطب در بدو ورود به نمایشگاه، متوجه حجم انبوه آثار آن‌هم در فضایی کوچک می‌شود. شاید کم کردن تعداد آثار نمایشگاه و یا به نمایش درآوردن آنها در فضایی بزرگتر، مجال بیشتری برای تفکر می‌داد. اینها اظهاراتی است که از لابه‌لای صحبت‌های بازدیدکنندگان به گوش می‌رسد.

برخی از آنها هم معتقدند که نوعی ناهماهنگی در چیدمان آثار کنار هم دیده می‌شود؛ چرا که اگرچه در بخشی از نمایشگاه، آثار دارای تم مشترک هستند اما در بخشی دیگر این تفاوت‌ها به وضوح دیده می‌شوند.

البته گویا هنرمند قصد دارد با ایجاد این ناهماهنگی، نوعی تضاد را برای مخاطب ایجاد کند؛ خود او هم از این تضاد و ناهماهنگی راضی است؛ چراکه در برخی از آثار، دو یا شاید هم سه نقاشی ظاهرا بی‌ربط، بر روی هم چیده شده بود.

استفاده از رنگ‌های گرم و خطوطی که معرف سبک اکسپرسیونیسم هستند، از ویژگی‌های بارز آثار الهام مقتدایی است. در اغلب آثار او، چهره‌های زنان به وضوح دیده می‌شود؛ هر کدام از این آثار داستانی را برای مخاطبش روایت می‌کند و البته قهرمان هر کدام از آنها، زنی است که مقتدایی تصویر کرده است.

elham-moghtadaei2.jpg
نمایشگاه نقاشی الهام مقتدایی

نگاه اعتراضی هنرمند «بازیچه خیال» به مشکلات زنان ویژگی دیگر این نمایشگاه است که خود مقتدایی هم آن را تایید می‌کند. چشم‌ها در هر اثر توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند؛ چشم‌های زنان در آثار او بزرگ و لبریز از اندوه کشیده شده‌اند؛ اندوهی مشترک که گویی اغلب زنان دنیا هر کدام به نوعی از آن رنج می‌برند.

این ویژگی‌ها در دو نقاشی مربوط به مسیح (ع) و امام زمان (عج) نیز به چشم می‌خورند.

در نقاشی مربوط به امام زمان (عج)، یک سوار که شمشیر به همراه دارد، آن‌هم بدون چهره دیده می‌شود. هنرمند قصد داشته با پرهیز از کلیشه‌ها و نکشیدن سر این پیکر، اثر مذهبی متفاوتی را خلق کند.

الهام مقتدایی,نمایشگاه نقاشی,گالری نقاشی,اثار نقاشی الهام مقتدایی,بازیچه خیال,نمایشگاه بازیچه خیال
تابلو امام زمان (عج) اثر الهام مقتدایی


در اثر مسیح (ع) که به گفته بازدیدکنندگان، یکی از کارهای شاخص این هنرمند به حساب می‌آید، رنگ‌ سبز غالب است و بیانگر روحانیت یا حتی نمادی از عدالت است. در سرتاسر اثر ترازوهای عدالت به وضوح دیده می‌شود و حتی نام اثر نیز مسیح و عدالت است که بر این امر صحه می‌گذارد. در این نقاشی کودکانی هم دیده می‌شوند که رو به مسیح دستان خود را باز کرده‌اند؛ گویی از او برقراری عدالت را خواستار هستند؛ عدالتی که امروزه در دنیا دیده نمی‌شود.

elham-moghtadaei4.jpg
نمایشگاه بازیچه خیال، آثار الهام مقتدایی

یکی دیگر از نکات قابل توجه در آثار الهام مقتدایی، امضاهای متفاوتی است که پای هر اثر دیده می‌شود. که البته برخی از بازدیدکنندگان معتقد بودند که بهتر است هنرمند برای کار خود یک امضای ثابت داشته باشد؛ چراکه امضا، شناسه‌ یک اثر هنری است. با این حال هنرمند نظری متفاوت دارد. او بر این باور است که برای خلق هر اثر در شرایط روحی متفاوتی قرار داشته، پس قطعا امضای او پای هر اثر هم به همین منوال متفاوت خواهد بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با الهام مقتدایی ـ خالق نمایشگاه بازیچه خیال ـ است:

«پنج سال پیش که در گالری هفت ثمر اولین نمایشگاه خود را برگزار کردم، به من گفته شد که یک فضای شخصی در آثارم دیده می‌شود. رشته من در دانشگاه، علوم سیاسی بوده و مدتی پس از اینکه کار نقاشی را شروع کردم به کلاس نقاشی سارا جعفری رفتم و در آنجا تکنیک یاد گرفتم. زمانی که آثار ابتدایی‌ام را به استادم نشان دادم به من گفت که با حفظ حس موجود در آثارم بر روی تکنیکم کار کنم.»

مقتدایی ادامه می‌دهد:
«همچنین به تشویق استادم که معتقد بود آثارم برای نمایشگاه مناسب است، اولین نمایشگاهم را در گالری هفت ثمر برگزار کردم.»

این هنرمند بیان می‌کند که از ابتدا سعی کرده ضمن حفظ زیبایی، آثارش، بیشتر مفهومی باشند و حس و مفهوم خاصی را به مخاطب منتقل کنند.

مقتدایی می‌گوید که تلاش کرده یک نوع حس رهایی از طریق آثارش به مخاطب منتقل شود و این ویژگی سبکش را به کار نقاش‌های اروپایی نزدیک‌تر می‌کند.

الهام مقتدایی,نمایشگاه نقاشی,گالری نقاشی,اثار نقاشی الهام مقتدایی,بازیچه خیال,نمایشگاه بازیچه خیال
نقاشی های الهام مقتدایی


او یادآور می‌شود که تا به حال چهار نمایشگاه انفرادی برگزار کرده که در همه آنها، آثارش توسط اروپایی‌ها خریداری شده است.

این هنرمند نقاش همچنین می‌گوید: «در آثارم عمدتا رنگ‌های گرم دیده می‌شود. اکثر هنرمندان ایرانی شجاعت استفاده از رنگ‌های گرم را ندارند و بیشتر از رنگ‌های خنثی و سرد استفاده می‌کنند. درواقع استفاده از رنگ‌های گرم یکی از علت‌های استقبال اروپایی‌ها از آثارم بود.»

مقتدایی با بیان اینکه نمایشگاه انفرادی بهتر از نمایشگاه گروهی است و هنرمند و سبکش در نمایشگاه انفرادی بهتر معرفی می‌شود، درباره شرایط گالری‌های ایران می‌گوید: «اکثر گالری‌ها دنبال کارهای رئال هستند و از کارهای خلاقانه استقبال نمی‌کنند. حتی بعضی از گالری‌ها گفتند که آثار من عجیب هستند و آنها را نپذیرفتند.»

او ادامه می‌دهد: «در آثار مینیاتورم از هنرمندان قدیمی الهام گرفتم و احساس کردم که اگر می‌خواهم در بین هنرمندان غربی موفق باشم، کارهایم باید تم شرقی آمیخته با سبک مدرن داشته باشد. از آنجا که ما ایرانی هستیم باید فرهنگ خودمان را در قالب سبک خودمان در آثارمان نمایش دهیم و نوآوری داشته باشیم.»

الهام مقتدایی,نمایشگاه نقاشی,گالری نقاشی,اثار نقاشی الهام مقتدایی,بازیچه خیال,نمایشگاه بازیچه خیال
نمایشگاه انفرادی نقاشی الهام مقتدایی

این هنرمند درباره حضور زنان در آثارش می‌گوید: «احساس می‌کنم که خانم‌ها حقوقشان پایمال می‌شود و من نیز به عنوان یک زن باید مشکلات آنها را به تصویر بکشم.»

او درباره اختلاف و ناهماهنگی بین آثارش چنین توضیح می‌دهد: «در عرصه هنر تضاد خیلی زیباتر است و حتما نباید هماهنگی و تقارن وجود داشته باشد.»

elham-moghtadaei6.jpg
آثار نقاشی الهام مقتدایی در نمایشگاه انفرادی نقاشی بازیچه خیال

مقتدایی می‌گوید که موضوعات نقاشی‌هایش به یک باره به ذهنش می‌آیند و هرچه را که به نظرش جالب باشد را می‌کشد و حس و انرژی خود را در کارهایش به تصویر می‌کشد.

او در پایان بیان می‌کند:
«امیدوارم مجموعه‌داران ایرانی نیز آثار جدید را خریداری کنند چون بالاخره هنرمند دوست دارد کارش فروخته شود.»

 علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به گالری آیریک واقع در اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش خیابان وفا آذر، مجتمع آیریک سنتر جنوبی، طبقه سوم، واحد ۱۰۲ مراجعه کنند.


بیشتر بدانید : نمایشگاه نقاشی آناهیتا درگاهی با حضور اشکان خطیبی، پارسا پیروزفر و...

بیشتر بدانید : گزارش تصویری از نمایشگاه نقاشی جنگ و صلح اثر سحر خلخالیان

بیشتر بدانید : گشتی در نمایشگاه نقاشی «مریم حیدرزاده» + عکس

بیشتر بدانید : گزارشی از نمایشگاه نقاشی دختر آسیب دیده پارک ارم تهران

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir