بازی نور و رنگ و فرم در باغ شیشه ای رویایی چیهولی (قسمت دوم)
دیل چیهولی Dale Chihuly هنرمند شیشه‌گر و مجسمه‌ساز است که آثار هنری که با شیشه می‌سازد در موزه‌ها و ساختمان‌هایی در جهان نگهداری و استفاده می‌شوند

شیشه گری مدرن: مجسمه های شیشه ای دیل چیهولی Dale Chihuly

دِیل چیهولی Dale Chihuly در ۲۰ سپتامبر ۱۹۴۱ در تاکوما در واشینگتن آمریکا متولد شد. پدر و مادر وی جورج و ویولا چهولی بودند. در سال 1956 ، برادر بزرگترش ، جورج ، در یک تصادف آموزش نیروی هوایی نیروی دریایی در پنساکولا ، فلوریدا درگذشت.دو سال بعد ، در سال 1958 ، پدر چیهولی در سن 52 سالگی بر اثر سکت قلبی درگذشت.

"چیهولی" پس از فارغ التحصیلی از دبیرستانِ وودرو ویلسون در سال 1959 هیچ علاقه ای به ادامه تحصیلات رسمی خود نداشت. اما به درخواستِ مادرش در دانشگاه پوگت  Puget Sound ثبت نام کرد، یک سال بعد برای مطالعه دروس طراحی داخلی به دانشگاه Washington در سیاتل رفت.  در سال 1961 به Kappa Epsilon chapter پیوست و در همان سال آموخت که چگونه شیشه را ذوب کند. "چیهولی" از تحصیل در دانشگاه خسته شد و به فلورانس سفر کرد، سپس عازم خاورمیانه شد و پس از آشنایی با معمار مشهور "رابرت لستمن" دوباره برای اتمام تحصیلاتش به دانشگاه بازگشت. در سال 1963 در کلاس تاپستری ثبت نام کرد.

در سال 1964  به پاسِ فعالیت های هنری اش جایزه ای از دانشگاه سیاتل دریافت کرد. "چیهولی" از دانشگاه واشنگتن در سال 1965 با مدرک لیسانس هنر در طراحی داخلی فارغ التحصیل شد.

بیشتر بدانید : بازی نور و رنگ و فرم در باغ های شیشه ای رویایی + عکس (قسمت اول)

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
آثار شیشه ایی بی نظیر در طبیعت

در سال 1965، تجربه های کار با شیشه را آغاز کرد. در سال بعد یک بورسیه تحصیلی از دانشگاه ویسکانین دریافت کرد و تحت نظر "هاروی لیتلتون" به تحصیل پرداخت و مدرک کارشناسی ارشد مجسمه سازی را دریافت کرد.

او در دوره هاروی لیتلتون ، که اولین روشهای شیشه ای را در ایالات متحده در دانشگاه تاسیس کرده بود ، تحصیل کرد و در سال 1967 مدرک کارشناسی ارشد علوم مجسمه سازی را دریافت نمود.

چیهولی پس از فارغ التحصیلی ، در دانشکده طراحی رود آیلند ثبت نام کرد و در سال 1968 مدرک کارشناسی ارشد هنرهای زیبا را در مجسمه سازی از RISD کسب کرد. در همان سال ، وی به دلیل فعالیت های خود در شیشه ، موفق به دریافت یک بورس تحصیلی فولبرایت ، یک جایزه بنیاد لوئیز آسایش تیفانی شد.

وی برای کار در کارخانه وینی در جزیره مورانو به ونیز سفر کرد ، جایی که برای اولین بار دمیدن شیشه در آنجا انجام شد.
چیهولی در سال 1976 در انگلستان بود در یک تصادف چشم چپ خود را از دست داد.

آثار شیشه ای او در سراسر موزه های دنیا دیده می شوند، "چیهولی" سفرهای متعددی به کشورهای مختلف داشته و کارگاه های زیادی برگزار کرده است. در سال 2013 مدرک دکترای افتخاری را از دانشگاه ویسکانسین کسب کرد.

آثار بی نظیر شیشه ایی این هنرمند با استفاده از هزاران رنگ اغلب به صورت لوسترهای شیشه ایی از سقف آویز شده اند تا شفافیت و انعکاس نور در شیشه جلوه داشته باشد. چیهولی گفت: "شیشه جادویی ترین مواد است." وی نور را به روشی خاص در انعکاس با شیشه به دنیا منتقل می کند. صنایع

امروز ، آثار او را می توان در مجموعه های موزه هنر شهر اوکلاهما ، موزه هنر متروپولیتن در نیویورک ، باغ چایولی و شیشه در سیاتل و موزه هنر کانتی لس آنجلس از جمله دیگر یافت.

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
آثار شیشه ایی بی نظیر چیهولی در امریکا

وقتی طبیعت و هنر در آثار چیهولی گرد هم می آیند:

جشن طبیعت ، نمایشگاهی تمام عیار از آثار این هنرمند در هنرستان Franklin Park و باغ های گیاه شناسی.  آثار منتخب از سال 2009 در معرض دید عموم هستند.  در این نمایشگاه آثار نفس گیر و منحصربفردی از این هنرمند از جمله لوسترها و چلچراغ ها و سقف ایرانی و ... از جمله موارد دیگر دیده می شود.

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
آثار شیشه ایی در پارک های فرانکلین باغ های گیاه شناسی امریکا

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
باغ رویایی شیشه ایی چیهولی 2012

اثر زیبای شیشه ایی چیهولی که در تصویر زیر مشاهده می کنید در سال ۲۰۰۰ در ورودی موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نصب شد. 

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
ورودی موزه ویکتوریا و آلبرت

 نام اثر زیر “سقف ایرانی” می‌باشد که در موزه ویکتوریا و آلبرت نصب شده است. آثار بسیاری از این قبیل در لوکس ترین و مجلل ترین هتل های دنیا نصب شده اند.

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
سقف ایرانی یا سقف شیشه ایی اثر چیهولی

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
مجسمه های مدرن شیشه ای با فرم های خاص

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
آثار شیشه ایی مدرن و معاصر

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
مجسمه شیشه ایی در نمایشگاه باغ‌های گیاه‌شناسی پادشاهی، کیو، ۲۰۰۵

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
هنر شیشه گری معاصر و مدرن در آثار چیهولی

با تأمل در طبیعت می توان به پیوند کامل هنر ، علم و طبیعت رسید . پیوند علم و طبیعت و هنر در اثار شیشه ایی چیهولی به وضوح قابل دیدن است. مجسمه ها و المان های بی نظیر این هنرمند در میان طبیعت دیدنی یکی از معدود میراث جهانی یونسکو در لندن است. بیشتر آثار هنری نمایش داده شده در نمایشگاه باغ های گیاه شناسی سلطنتی لندن انگلستان، قبلاً در انگلستان دیده نشده اند. از جمله مجسمه ای که در شکل زیر مشاهده می نمایید. المان شیشه ایی با طراحی خاص برای خانه ییلاقی Kew.

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
ستاره لاجوردی شیشه ایی چیهولی در باغ های گیاه شناسی سلطنتی لندن

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
شیشه گری مدرن در آثار چیهولی

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
برج بلوری چیهولی در لندن 2006

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
آثار بی نظیر شیشه ایی در دنیا

 شیشه های رویایی و پر پیچ و خم
شیشه های دست ساز مدرن اثر چیهولی


بیشتر بدانید : تاریخچه شیشه و شیشه‌گری در ایران

بیشتر بدانید : گالری عکس: فرشته طلایی در حال دمیدن امید به آینده

بیشتر بدانید : تاریخچه مختصر شیشه کاری منقوش (2)

بیشتر بدانید : هنر شیشه گری در ایران قبل از اسلام + تصاویر

بیشتر بدانید : آشنایی با هنر شیشه‌گری دستی ایران + تصاویر

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ/ سمانه ضیائی فر
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ