چرا نماد اصلی پوستر تئاتر فجر، سرو است؟ + عکس
شاهین علوی علت اصلی انتخاب سرو به عنوان نماد پوستر تئاتر فجر را توضیح داد

نماد اصلی پوستر سرو استقامت است

شاهین علوی طراح پوستر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره مراحل آماده سازی این طرح گفت: نماد سرو که در پوستر به کار رفته، برگرفته از نقاشی‌های ایران باستان است چرا که سرو همیشه مفهوم ایستادگی، مقاومت و استواری داشته است.

وی افزود: حدود ۲ ماه بود که نسبت به نهایی کردن چندتا از طرح های اولیه دو دل بودم تا اینکه در دو هفته اخیر با توجه به انصراف های اخیر، شک و تردید‌های من هم برطرف شد و در نتیجه طرح سرو را نهایی کردم.

این گرافیست جوان درباره ترکیب رنگ‌ها اظهار کرد: اگر دقت کنید در سرو، تورنالیته‌های مختلف(طیف رنگ) از یک رنگ واحد به کار رفته است، از طرفی هم خواستم که از ماسک‌های کلیشه‌ای تئاتر فاصله بگیرم. یک رنگ قهوه‌ای طلایی هم که دور سرو دیده می‌شود به این دلیل است که میخواستم گرما و مرکز رنگ، طرح آن نقطه باشد که بعد‌ها می‌تواند در کل زمینه هم پخش شود.

سرو در پوستر جشنواره تئاتر فجر 98
سرو در پوستر جشنواره تئاتر فجر 98

مدیر هنری سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر درباره نقش پوستر در معرفی و ماندگاری یک رویداد توضیح داد: ویترین کار پوستر است که باید کاربردی هم باشد، زیرا رابط بین مخاطب و گروهی که برای یک اثر هنری زحمت می‌کشند هم محسوب می‌شود بنابراین جنبه کاربردی آن بسیار مهم است.

گفتنی است علوی یکی از مطرح‌ترین طراحان گرافیک تئاتر آذربایجان شرقی است که سابقه همکاری با کارگردانان بسیاری را در کارنامه دارد. او طراحی پوستر نمایش‌هایی مانند «خدای کشتار» و «سیستم گرون هلم» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، «تیغ کهنه» به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی، «سرود صد هزار افلیای عاشق» به کارگردانی علی فتوحی، «شام خداحافظی» به کارگردانی سیامک افسایی، «کالبدشکافی یک واقعه غیر معمول» به کارگردانی دل آرام حبیب پیران و ... را بر عهده داشته است.

علوی طراح پوستر «نخستین جشنواره بین المللی تئاتر الف» نیز بود. او همچنین پیش از این مدیر هنری «جشنواره بین المللی تبریزیم» نیز بوده است.

بیشتر بدانید : رونمایی از سه پوستر تئاتر جشنواره فجر 97 + عکس

بیشتر بدانید : شوخی سخیف در پوستر مضحک جشنواره تئاتر فجر 96 + عکس

بیشتر بدانید : پوستر جشنواره تئاتر فجر رونمایی شد

بیشتر بدانید : ماجرای اعتراضات به یک پوستر در ایران!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir