یكی از آثارم به نام « من چه كسی هستم؟ » را خیلی دوست دارم، آن یك اثر دیواری است. من واقعاً این كارم را دوست دارم، به خاطر اینكه خیلی...
  ما روز هجدهم دسامبر 2007 دو-هو شو را در خانه خودش در شهر سئول ملاقات كردیم.
 
بهترین لحظه در روز برای شما چه لحظه ای است؟

فرقی نمی كند. شاید شبها، وقتی كه می خواهم بخوابم. من از لحظه های خلوت شبانه بسیار لذت می برم.

در این لحظه ها شما چه نوع موسیقی ای گوش می دهید؟

در حقیقت من به همه نوع موسیقی گوش می دهم. در استودیو همكاران من به رادیو به عنوان سر و صدایی كه در پس زمینه وجود داشته باشد گوش می دهند. بیشتر موسیقی پاپ كره ای. اما من وقتی كه تنها هستم بیشتر موسیقی كلاسیك دهه های 60 و 70 را گوش می كنم.

آیا شما رادیو هم گوش می كنید؟

بله، فقط در استودیو.

البته من علاقه ای به رادیو گوش كردن ندارم، بیشتر همكارانم دوست دارند رادیو گوش بدهند.

معمولاً روی میز مطالعه شما چه نوع كتابهایی دیده می شود؟

من كتابهای زیادی دارم كه بارها و بارها آنها را خوانده ام. یكی از موضوعاتی كه من خیلی در موردش مطالعه كرده ام كتابهای مربوط به زندگی ماهی هاست. قبل از اینكه تصمیم بگیرم هنرمند بشوم، می خواستم زیست شناس بشوم و در مورد ماهی ها مطالعه كنم. وقتی كه جوان تر بودم این بزرگترین هدف زندگی من بود. من هنوز كتابهایی در مورد ماهی ها دارم. تازگی ها كتابی به نام « عمیق » خریده ام. این كتاب در مورد ماهی اعماق دریا می باشد. من هنوز این كتاب را تمام نكرده ام. الان هم درنیویورك سه كتاب در مورد ماهی ها دارم. این كتابها بسیار آرامش دهنده هستند و بهم كمك می كنند كه زود بخوابم.

آیا شما مجله های هنری در زمینه معماری و طراحی را مطالعه می كنید؟

البته. من به طور مرتب مجموعه ای از مجله های هنری مثل "كابینت" و "پاركت" را مطالعه می كنم و مجله های مربوط به معماری را هم می خوانم. من مجله دكوراسیون " dwell" را هم دوست دارم. به خاطر اینكه زاویه دیدش با مجله های دیگر متفاوت است. این مجله تماماً مربوط به معماری نیست، بلكه بیشتر به تزئینات خانه می پردازد.

شما اخبار را از چه منبعی به دست می آورید؟

این روزها اخبار را بیشتر از اینترنت می گیرم، به ندرت تلویزیون تماشا می كنم.

كانال 10 یك كانال خبری در نیویورك است، یك شبكه خبری قانونی در نیویورك و من وقتی در NYC هستم این شبكه را نگاه می كنم.

من فكر می كنم شما به نوع لباس پوشیدن خانها توجه می كنید. آیا شما نوع خاصی از لباس پوشیدن را ترجیح می دهید؟

این سئوال، سئوال خیلی سختی است، من قبلاً وقتی این سئوال را در مصاحبه های دیگرتان می خواندم خنده ام می گرفت.

من فكر می كنم كه سنت را ترجیح بدهم، سنتی كه در آن اصلاحاتی صورت گرفته باشد. من به خانه های بزرگ مد علاقه ندارم. شاید این مكانها چیزهایی زیبایی را هم نمایش بدهند، ولی در واقع من اصلاً احساس نمی كنم كه جزئی از آنها هستم. بنابراین زیبایی برای من در اولویت قرار دارد نه اسم مارك.

چه نوع لباسهایی را دوست ندارید بپوشید؟

یك سئوال سخت دیگر...

من فكر می كنم كه هیچ وقت لباسهای چرمی نپوشم. من واقعاً دوست ندارم در شرایطی قرار بگیرم كه مجبور شوم كراوات ببندم. من یك هنرمندم.

گاهی وقتها در كره به مراسم تشییع جنازه و عزاداری می روم، بنابراین یك پیراهن و كراوات مشكی برای این جور مواقع دارم. به غیر از این مراسم در شرایط بسیار نادری من این لباسها را پوشیده ام.

وقتی كه بچه بودید دوست داشتید هنرمند بشوید؟

همانطوری كه قبلاً نیز گفتم تا 11سالگی خیر. من می خواستم در مورد ماهی ها مطالعه كنم. با وجود اینكه پدرم (سو- اُك سوه) هم هنرمند است و رویم تأثیر می گذارد، اما او الزاماً دنیای هنری خودش را به من معرفی نكرد، و بیشتر من را با زیبایی شناسی كارهایش آشنا كرد. او هیچ وقت مستقیماً آثارش را برای من توضیح نمی داد، اما برای شاگردانش این كار را می كرد. آنها همیشه دور و بر پدرم جمع می شدند، و در حالی كه نمونه آثار قدیمی را تحسین می كردند گویی كه تبدیل به یك اجتماع هنری شده بودند. گروهی از افراد كه از او پیروی می كردند و من همیشه به آنها ملحق می شدم و به صحبتهایشان گوش می دادم. آنها در مورد نقاشی، مجمسه سازی، معماری و باغبانی صحبت می كنند. پدرم گیاهان و باغبانی را خیلی دوست دارد.

به نظر من در كارهای شما انتقادهای زیادی از جامعه شده است، آیا دوره هایی در زندگی شما بوده كه قصد تمرد کردن از جامعه را داشته اید؟

شاید در كارهای من انتقادهایی از جامعه شده باشد، اما این كار یك نوع سرپیچی و شورش نبوده است. من خیلی آرام كار می كنم. مثل هنرمندان دیگر نمی توانم سریع واكنش نشان بدهم. اگر بخواهم افكارم و ایده هایم را در كارهایم نشان بدهم این كار زمان زیادی می برد. اما وقتی هم كه این كار را انجام می دهم، حتماً اثر من نقادانه نیست...

در مورد سبك خودتان توضیح بدهید، همانطوری كه یكی از دوستان خوب شما آن را تفسیر می كند. این هم یك سئوال سخت دیگر...

دوستان من در مورد آثارم زیاد صحبت می كنند، آنها می گویند من در فضاپردازی خیلی موفق عمل كرده ام ( و من هم با نظریه آنها موافق هستم).

كدام یك از پروژه هایی كه تا به حال انجام داده اید بیشتر از همه شما را ارضا كرده است؟ از آن نوع آثاری كه مدت زمان زیادی رویش كار كرده اید؟

من جور دیگری فكر می كنم، من فكر می كنم كه این آثار جزء كارهایی نیستند كه من زمان زیادی برای انجام دادنشان صرف كرده ام. بلكه كارهایی بیشتر من را راضی كرده اند كه واقعاً زود به اتمام رسیده اند. یكی از آثارم به نام « من چه كسی هستم؟ » را خیلی دوست دارم، آن یك اثر دیواری است. من واقعاً این كارم را دوست دارم، به خاطر اینكه خیلی ساده و ظریف است. من هر زمان كه بهش نگاه می كنم هیجان زده می شوم. و هنوز این كار یكی از كارهای مورد علاقه من است.

دوست دارید برای چه كسانی اثر هنری خلق كنید؟

تقریباً شاید بتوان گفت برای تمام مردم با فرهنگ های متفاوت. برای هر كسی كه با كار من آشنا نیست. خوشبختانه آثار من می توانند همه محدودیتها را در هم بشكنند.

از بین هنرمندان قدیمی كدام را بیشتر تحسین می كنید؟

فلیكس گونزالس تورس، او یكی از هنرمندان مورد علاقه من است. همچنین یك نقاش چینی از قرن نوزدهم، به نام با- تای- سار- رن.

و از میان آنهایی كه الان با شما كار می كنند؟

آنها تعدادشان خیلی زیاد است! آن همیلتون، رابرت گوبار، متیو بارنی، كارا والكر، بروس نایومن...

شما چه نصیحتی برای جوانها دارید؟

سلامت عقل خود را حفظ كنند!! من فكر می كنم این كلید نجات هنرمندان جوان است. برای اینكه هنرمند بودن هم مثل تمام كارهای دیگر كار بسیار سختی است. شاد بودن در حین انجام كار هنری نیز خیلی مهم است.

وقتی به آینده نگاه می كنید چه چیزی شما را نگران می كند؟

گرم شدن جهان و تبعات آن. اما من خیلی هم بدبین نیستم. این می تواند شروع یك چرخه جدید بر روی زمین باشد....
 
 
 
 

 مطالب مرتبط :مجسمه های بسیار زیبا و متفاوت!!!

 
 
 
 
  تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ