در حال حاضر طول یك روز كامل یعنی از طلوع تا غروب خورشید در تهران 14 ساعت و 19 دقیقه و هشت ثانیه است كه هر روز چند ثانیه از روز بعد كوتاه تر است...

در حال حاضر طول یك روز كامل یعنی از طلوع تا غروب خورشید در تهران 14 ساعت و 19 دقیقه و هشت ثانیه است كه هر روز چند ثانیه از روز بعد كوتاه تر است. با توجه به اینكه زمان اذان صبح به وقت تهران ساعت4:31 دقیقه بامداد و اذان مغرب ساعت 20:30 دقیقه است با در نظر گرفتن تغییر طول روز و كوتاه تر شدن تدریجی آن، امسال روزه داران در روزهای ماه مبارك رمضان به صورت تقریبی 16 ساعت روزه خواهند بود.
سخت ترین شهر دنیا برای روزه داران، شهر «اسلو» پایتخت نروژ در اروپای شمالی است كه با توجه به ساعت تخمینی اذان صبح و مغرب درآنجا، مسلمانان در شهر باید 20 ساعت و 11دقیقه روزه باشند.
از دیگر كشورهای اروپای شمالی نیمكره شمالی باید از كشور فنلاند نام برد در صورتی كه مسلمانان در شهر «وانتا»ی این كشور اقامت داشته باشند، حدود 20 ساعت از روز خود را روزه خواهند بود. اما مسلمانانی كه در كشورهای جنوبی تر نیمكره جنوبی سیاره زمین سكونت دارند، مدت زمان كوتاه تری برای روزه گرفتن پیش رو خواهند داشت.
مسلمانان اكثر كشورهای استوایی از قبیل اندونزی یا اكوادور حدود 12 تا 13 ساعت روزه دار هستند، همچنین در كشور شیلی كه جنوبی ترین كشور جهان است، فاصله میان سپیده دم و اذان صبح تا اذان مغرب حدود 11 ساعت است. فرد روزه داری كه در شهر «ولینگتون» از مناطق نیوزیلند ساكن است نیز مدت مشابهی تنها با اختلاف چند ثانیه از شیلی روزه خواهد بود.
اما راحت ترین روزه دار باید مقیم قطب جنوب باشد چراكه مسلمانی كه در «آنتراكیتكا» یكی از مناطق قطب جنوب زندگی می كند، از آنجا كه مدت زمان روشنایی روز حدود پنج ساعت است، فاصله میان اذان صبح تا مغرب و زمان روزه داری در این منطقه می تواند كمتر از هشت ساعت باشد.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: magiran.com