حلق‌آویز کردن، نماد و سنتی‌ترین روش خودکشی در جامعه ایران جای خود را به استفاده از دارو داده است...

حلق‌آویز کردن، نماد و سنتی‌ترین روش خودکشی در جامعه ایران جای خود را به استفاده از دارو داده است.

حلق‌آویز کردن، نماد و سنتی‌ترین روش خودکشی در جامعه ایران جای خود را به استفاده از دارو داده است. روز گذشته مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرد: مهم‌ترین و شایع‌ترین عامل و وسیله خودکشی در کشور ما داروست و مسمومیت دارویی عامل خودکشی در کشور است.
آمار رسمی وزارت بهداشت از افزایش میزان خودکشی به روش استفاده و سوءاستفاده از دارو‌های مرگ‌آور و دارای دز بالا نشان می‌دهد روش اقدام به خودکشی در جامعه ایران تغییر کرده است.
به طوری ‌که بر اساس نتایج تحقیقات صورت‌گرفته در سال‌های ابتدایی دهه 80 در کشور به لحاظ روش خودکشی در ایران، حلق‌آویز کردن شایع‌ترین روش خودکشی مردان به‌ویژه در استان‌های همدان، لرستان و ایلام و خودسوزی شایع‌ترین روش به‌ویژه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان است.
بر اساس آمار پزشکی‌قانونی در سال 1381 روش‌های خودکشی شایع مردان به ترتیب دارآویختگی، خوردن دارو و سموم و استفاده از اسلحه گرم و در زنان خوردن دارو و سموم و خودسوزی بوده است.
از سوی دیگر روند سالانه مرگ‌های ناشی از مسمومیت‌های دارویی از سال‌های 1381 تا 1389 نشان می‌دهد میزان این مرگ‌ها از 185 مورد در سال1381 به 362 مورد در سال 1385 و به 551 مورد در سال 1389 رسیده است. به عبارت دیگر خودکشی و مرگ‌های ناشی از مسمومیت دارویی در دهه گذشته چهاربرابر شده است.

وضعیت خودکشی در ایران
بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، روزانه 13 مورد خودکشی با میانگین سنی 29 سال در ایران اتفاق می‌افتد. طبق این آمار، نسبت خودکشی مردان به زنان 2.5 به یک یا بعضا 4.5 مرد به یک زن است. هر چند آمار خودکشی در ایران از بسیاری از کشور‌ها پایین است، مقایسه این آمار با آمار ثبت‌شده سال گذشته در ایران رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد به طوری ‌که میزان اقدام به خودکشی از هر1.3 در هر صدهزار نفر در سال 1363 به شش در صد‌هزار نفر در سال 1383 رسیده است.
همچنین آمار خودکشی در استان‌های کشور نشان می‌دهد که شرایط در بعضی مناطق ایران بحرانی است. برای نمونه طبق آخرین گزارشی که نیروی انتظامی در سال 1383 منتشر کرده است، نرخ اقدام به خودکشی در ایلام 1.7 در هر صد‌هزار نفر است و میزان خودکشی موفق در هر صد‌هزار نفر9.28 و نسبت خودکشی موفق مردان نسبت به زنان 1 به 4.1 است.
پس از ایلام، لرستان با4.11 در هر صد‌هزار نفر، کرمانشاه6.9 در هر صد‌هزار نفر، گلستان 5.9در هر صد‌هزار نفر و کهگیلویه و بویراحمد با2.9 در هر صد‌هزار نفر بالا‌ترین میزان خودکشی در استان‌های کشور را دارند.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: parsine.com

مطالب جالب دیگر:
پادشاهی با 13 همسر در کشوری که نیمی از جمعیت آن ایدز دارند! + عکس
چای كيسه‌ای را چه کسی بوجود آورد؟!
خاراندن چگونه حس خارش را برطرف می‌كند؟!