البته این طرح ابتدا از فروشگاه‌های مدارس و دبیرستان‌ها آغاز شده تا این امر ابتدا در کودکان و نوجوانان نهادینه شود چنانچه یک معلم زبان انگلیسی گفت...

در حالیکه کشور اندونزی از فساد مالی حاکم بر این کشور زیاد رنج می‌برد اما در اقدامی جالب برای حل این معضل از صندوق‌های دریافت پول البته بدون متصدی کمک گرفته‌است!
اخیرا در کشور اندونزی کافه‌هایی که صندوق‌های اخذ پول آنها هیچ متصدی نداشته و مشتری‌ها با توجه به قیمت درج شده بر روی کالاها پول آنها را در جعبه‌ای می‌گذارند بوجود آمده است.

یک دانش‌آموز اندونزیایی در مصاحبه با این روزنامه گفت: این کار، صداقت را نهادینه می‌کند. به ویژه اینکه در کلاس‌ها تقلب زیاد است و با این روش ما حداقل یاد می‌گیریم در معاملات صادق باشیم. من فکر می‌کنم این برای جامعه نیز بسیار مهم است زیرا فساد مالی در کشور ما یک مشکل بزرگ است.

در جزیره برونئی هم فروشگاه‌هایی با این شیوه مدیریت آغاز به کار کرده‌اند. تا سال 2010 مقامات قضایی قصد دارند 1000 باب از این فروشگاه‌ها را آغاز به کار کنند.
محول کردن هزینه پرداخت کالا به خود مردم بدون نظارت، به آنها کمک می‌کند تا با خودشان صادق باشند و در صورت عدم پرداخت احساس گناه می‌کنند.
یکی از مقامات قضایی اندونزی در گفتگو با نیویورک تایمز عنوان کرد: ما می‌دانیم عوامل زیادی در پس فسادهای مالی است از قبیل محیط و نیازهای اقتصادی و صداقت تنها یکی از عوامل آن است. اما ما به عنوان مراجع قانونی ما باید موارد را بسنجیم. این فروشگاه‌ها به منظور مقابله ما علیه فساد مالی‌است.

این فروشگاه‌ها تنها بخشی از برنامه بزرگ دولت است که در اواخر سال 2007 با تاکید بر براندازی فساد مالی اندونزی راه‌اندازی شد.
گفتنی است از زمانی که مسئولین این طرح را آغاز کرده‌اند 7456 باب از این فروشگاه‌ها در 23 ایالت گشایش یافته‌اند و انتظار می‌رود 10000 باب دیگر در 33 ایالت اندونزی تا پایان سال آغاز به کار کنند.
البته این طرح ابتدا از فروشگاه‌های مدارس و دبیرستان‌ها آغاز شده تا این امر ابتدا در کودکان و نوجوانان نهادینه شود چنانچه یک معلم زبان انگلیسی گفت: این صندوق‌ها بدون ناظر هستند و مبالغ زیادی پول نقد همواره در آنها قرار دارد ولی دانش‌آموزان برای برداشتن پول وسوسه نمی‌شوند. هیچ دانش‌آموزی در پرداخت این پول تقلب نمی‌کند و دریافتی صندوق در پایان هر ماه این موضوع را نشان می‌دهد.
 
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: fardanews.com