تحقیقات جدید نشان می‎دهد که برداشت ما از چهره خودمان با توجه به فردی که بیشتر زمانمان را با او می‎گذرانیم، تغییر می‎کند...

چه برداشتی از چهره خود دارید؟ آیا هروقت به آینه نگاه می‌کنید، این حس بیگانه را دارید که آن چهره‎ای که از درون آینه به شما می‎نگرد، کاملا خود شما نیست؟
تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه «رویال هالووی» لندن انجام شده نشان می‎دهد که برداشت و ادراک ما از چهره خودمان با توجه به فردی که بیشتر زمانمان را با او می‎گذرانیم، تغییر می‎کند. ما حس می‌کنیم که شبیه فردی که تجربیات مشترک زیادی با او داشته‎ایم، به نظر می‎آییم.
محققان این نظریه را با انجام آزمایشی اثبات کرده‎اند؛ در این تحقیق، از هر کدام از شرکت‎کننده‎ها خواسته شد که به چهره شخص دیگری (خارج از افراد شرکت کننده) نگاه کنند؛ صورت او را نوازش و به‎طور همزمان چهره خود را نیز لمس کنند. سپس از هر شرکت‎کننده‎ خواسته شد که از میان تعدادی عکس چهره افراد غریبه، یکی را که به ظاهر بیشتر شبیه قیافه خودش است، انتخاب کند. هر فرد در نهایت عکسی را انتخاب کرد که از قبل با مهارت، روتوش و شبیه شخصی که آنها مدتی به او نگریسته بودند، درآورده شده بود.
دکتر «مانوز ساکیریس»، متخصص روان‎شناسی در این باره می‎گوید: «این آزمایش نشان می‎دهدکه داشتن تجربیات مشترک با دیگران باعث می‎شود که ما آن افراد را شبیه خودمان حس کنیم و این، مفاهیم زیبایی را در مورد چگونگی واکنش‎های ما به مردم سایر اقوام و فرهنگ‎ها تفسیر می‎کند؛ هر چه در فعالیت‎های بیشتری با آنها سهیم باشیم بیشتر خود را شبیه آنها حس می‎کنیم» او در این باره ادامه می‎دهد: «زمانی که من احساس می‎کنم که شما شبیه من هستید، مسلما نسبت به شما محبت و رفتاری متفاوت خواهم داشت.»
مطالعات دیگری نشان می‎دهند که توانایی و شیوه ما برای ابراز احساسات از طریق چهره، ازکودکی شکل می‎گیرد و بر خلاف آنچه که قبلا تصور می‎شد، این چیزی نیست که ما آن را از مادرانمان بیاموزیم. در تحقیقی که اخیرا در دانشگاه سان‎فرانسیسکو انجام شد، این مساله اثبات شد. در این مطالعه،فیلمهایی از ابراز احساسات ورزشکاران بینا و ورزشکارانی که از بدو تولد نابینا بودند، با هم مقایسه شد؛ شرایط اجتماعی 2 گروه نیز یکسان بود.

  
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: hamseda.ir
 
مطالب جالب دیگر:
افراد چاق چه دوستانی انتخاب می‌کنند؟!
تحقیقات نشان داد: عشق کافی هست یا نیست؟!
ارزانترین کشور اروپا!
پیرترین انسان جهان درگذشت! (+عکس)
همسرانی که طلاق گرفته‌اند اما مجبورند باهم زندگی کنند!!