شناور شدن در فضا به آن آسانی که به نظر می‌آید، نیست. فضانوردان انرژی بسیار زیادی مصرف و استرس فراوانی را بر بدن های خود تحمل می‌کنند. بنابراین رژیم غذایی آنها...
 
سفرهای اولیه به فضا سوالاتی را برای دانشمندان مطرح کرد که قبلاً به آن توجه نکرده بودند. آیا یک فضانورد می‌تواند در جاذبه صفر چیزی ببلعد؟ خفه خواهد شد؟ آیا ممکن است خرده های نان در شاتل معلق شوند و وارد تجهیزات شده و چیزی را خراب کنند؟
برای اینکه همه چیز ساده تر شود، فضانوردان در پروژه «مرکوری» و «جمینی» غذاهای پوره شده و فشرده شده در لوله را همراه خود بردند. مدیر سیستم غذایی ناسا می‌گوید؛ «مثل این بود که غذای بچه را در تیوب خمیردندان به آنها بدهیم.» اما این لوله های غذا اشتها را کم می‌کرد و فضانوردان وزن زیادی از دست دادند. در ابتدا دلیل آن مشخص نبود و گفته شد تغذیه فضانوردان به آن آسانی که فکر می‌کردند، نبوده است.
 
شناور شدن در فضا به آن آسانی که به نظر می‌آید، نیست. فضانوردان انرژی بسیار زیادی مصرف و استرس فراوانی را بر بدن های خود تحمل می‌کنند. بنابراین رژیم غذایی آنها باید با سیستم جاذبه زمین متفاوت باشد. برای مثال آنها به کلسیم اضافی برای جبران ضایعات استخوان نیاز دارند، زیرا زایش سلول های استخوانی در فضا به کندی صورت می‌گیرد و از دست دادن این حجم استخوانی بلافاصله بعد از پرتاب از زمین آغاز می‌شود. اما گفتنش از انجام دادن آن ساده تر است، زیرا یخچالی در فضاپیما نیست و از نمک برای نگهداری غذا استفاده می شود. بعد از ماموریت «آپولو»، ناسا یک منوی غذایی تنظیم کرد که دارای تنوع بیشتری باشد و شامل سالاد ماهی تن تا خوراک ذرت بود.
 
تمامی این غذاها به صورت خشک و فریزشده، آب گرفته و عاری از باکتری بودند و شباهتی به غذاهای عادی نداشتند. هنگام سرو، غذا را با آب مخلوط کرده و داخل کیسه کوچکی ریخته و با قاشق می خوردند. «نیل آرمسترانگ» و «باز آلدرین» اولین کسانی بودند که روی ماه ساندویچ همبرگر به همراه نوشابه و میوه خشک شده خوردند.
 
امروزه با پیشرفت علم، فضانوردان در ایستگاه فضایی می‌توانند همه نوع خوراکی از استیک گرفته تا کیک شکلاتی بخورند. در حال حاضر ناسا 1885 نوع غذا، روسیه 100 نوع غذا و ژاپن 30 نوع غذا در منوی خود دارد. با این همه به دلیل محدودیت ها و مشکلات ذخیره غذا، آنها نمی‌توانند هرچه را می‌خواهند در هر زمان و مکانی میل کنند.
 
منوی ایستگاه فضایی یک دوره 16روزه دارد و هر نفر می‌تواند هر بار دو نوع غذا با یک خوراکی فاسدنشدنی بخورد. گاهی اوقات ناسا برای سورپرایز یک کیک تولد نیز می‌فرستد.
در سال 2008 حتی اولین آشپزی در ایستگاه فضایی انجام شد که تنها سرخ کردن پیاز و سیر آن یک ساعت به طول انجامید.
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: bazyab.ir
 
مطالب جالب دیگر:
فروش آزادانه نمادهای شيطان پرستی در تهران!!(+عکس)
خوش‌پوش‌ترین زن ایران کیست؟؟!
مردی با 300 سوراخ بر روی صورت!! (+عکس)
ماجرای زنی که عاشق شد و...!
آگهی فروش خانه 10.000.000.000 در تهران!!