ماجرای جالب تاریخ تولد و مرگ استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ فیزیک دان سرشناس در 76 سالگی درگذشت اما تاریخ تولد و درگذشت وی جالب است!

تولد استیون هاوکینگ در روز مرگ گالیله، وفات در روز تولد اینشتین

بامداد دیروز چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ مقارن با ۱۴ مارس ۲۰۱۸، «استیون هاوکینگ»، فیزیک‌دان معروف انگلیسی چشم از جهان فروبست؛ اما دانشمندان، روز ۱۴ مارس را با عنوانی دیگر می‌شناسند: روز عدد پی.

روز ۱۴ مارس به‌خاطر شباهت شکل نوشتاری‌اش 3/14 به عدد پی ۳٫۱۴، روز عدد پی نام گرفته است. عدد پی، یکی از مهم‌ترین نسبت‌های ریاضی است و از تقسیم محیط دایره بر قطر آن به دست می‌آید.

شاید با خودتان فکر کنید که «عجب تصادف جالبی که روز درگذشت استیون هاوکینگ که از توانمندی بالایی در فیزیک نظری و ریاضیات برخوردار بود، با یکی از معدود مناسبت‌های علمی تقویم هم‌زمان شده است»؛ اما ماجرا جذاب‌تر هم می‌شود. ۱۴ مارس، زادروز آلبرت اینشتین، شناخته‌شده‌ترین فیزیک‌دان قرن بیستم و تدوین‌کننده نظریه نسبیت هم هست. اینشتین در ۱۴ مارس ۱۸۷۹ به دنیا آمد و اگر امروز زنده بود، ۱۳۹ ساله می‌شد.


هاوکینگ سال‌های زیادی تلاش کرد تا بتواند کارهای ناتمام اینشتین را به سرانجام برساند و به «نظریه همه‌چیز» که همه پدیده‌های عالم را توضیح می‌دهد، دست پیدا کند. البته او نه نخستین فرد در این مسیر بود و نه آخرین آن‌ها و مانند دیگر دانشمندانی که در این مسیر تلاش کردند، به نتیجه دلخواه نرسید.

اگر هنوز از این تقارن‌های تاریخی شگفت‌زده نشده‌اید؛ توجه شما را به تاریخ تولد استیون هاوکینگ در سال ۱۹۴۲ (۱۳۲۱) جلب می‌کنیم؛ روز ۸ ژانویه که مقارن است با روز درگذشت گالیلئو گالیله، دانشمند ایتالیایی که دقیقا ۳۰۰ سال قبل از تولد هاوکینگ (سال ۱۶۴۲ میلادی) در سن ۷۷ سالگی چشم از جهان فرو بست.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir