بیشترین قسمت های مغز انسان همچنان به رمزی که در میان میلیاردها نورون پنهان است، ناشناخته باقی مانده است. با این حال دانشمندان با اطلاعات محدود خود از مغز اعلام کرده اند...
 
 رویای امروز، واقعیت فرداست 
آینده زمین با وجود تمامی پیشرفت ها و دستاوردهای امروزی نیازمند فناوری های پیچیده تر و کامل تری خواهد بود تا بتوان با کمک آنها بحران هایی را که انسان ها طی سال های آینده در پیش رو دارند، رفع کرد. جهان امروز با سرعتی رو به افزایش چهره یی جدید به خود می گیرد. روبات ها مدیریت کارخانه ها را بر عهده دارند و در جایی دیگر در برابر نیروهای ارتشی انسانی مبارزه می‌کنند. رایانه های کوچک هدایت همه تجهیزات از خودروها گرفته تا هواپیماها را بر عهده دارند و جراحان از آخرین و پیچیده ترین فناوری ها برای انجام جراحی های غیرممکن استفاده کرده و بسیاری از داستان های علمی -تخیلی گذشته اکنون به واقعیت پیوسته اند. اما حتی بهترین های علم و تکنولوژی موفق به حل بسیاری از معضلات کنونی مانند تغییرات جوی یا بیماری های لاعلاج نشده اند. به همین دلیل پژوهش روی قسمت های خاصی از علوم و فناوری باید همچنان ادامه داشته باشد تا فردای بهتری برای جهان رقم بخورد. نشریه «لایوساینس» با انتشار مقاله یی به بررسی و معرفی علوم و فناوری هایی پرداخته است که توسعه و پیشرفت در آنها می تواند حیات انسان را در آینده بهبود بخشد.

خواندن ذهن

ابزار دقیق خواندن ذهن تا کنون در قلمرو نظریه های علمی - تخیلی باقی مانده است و محققان از طریق اسکن مغز می‌توانند عملکرد افراد را حین انجام وظیفه یی خاص بررسی کنند. شیوه دیگری که به منظور خواندن فعالیت های مغزی استفاده می‌شود، استفاده از نور مادون قرمز است که می‌تواند الگوهای مغزی را هنگام انجام فرآیندی خاص مورد بررسی قرار دهد. با این حال این حوزه از تحقیقات به دلیل احتمال ورود افراد به خصوصی ترین بخش های مغز و به خطر افتادن حریم خصوصی همیشه مورد انتقاد بسیاری از محققان و متخصصان بوده است.

سفر دور دنیا در حداقل زمان

در آینده یی نه چندان دور می‌توان شاهد سفرهای دور دنیایی بود که حداقل در کمتر از یک ساعت به اتمام خواهند رسید. نیروی هوایی امریکا و برزیل در حال ساخت هواپیمای سبک وزنی هستند که می تواند از لیزر به عنوان نیروی محرکه برای پرواز استفاده کند و مسافران را در کمتر از یک ساعت از گوشه یی از جهان به گوشه یی دیگر انتقال دهد.

اندام مصنوعی

در صورت تکمیل این فناوری به زودی سربازان پیر و آسیب دیده و افرادی که از قطع عضو رنج می‌برند، می‌توانند اندام های مصنوعی خود را به راحتی اندام های طبیعی حرکت داده و آنها را احساس کنند. پیشرفته ترین این اندام ها دارای میکروپردازنده های هوشمندی هستند که عملکرد آنها مشابه مغزهایی کوچک بوده و می توانند حرکات اندام ها را به صورت طبیعی کنترل کنند. این تکنولوژی تاکنون با استفاده از سیگنال های مغزی توانسته به هدایت بازوهای روباتیک در انسان ها و میمون ها منجر شود که این پیشرفت می‌تواند مسیر توسعه تعامل میکروپردازنده ها و اندام های مصنوعی را هموار سازد.

جام جهان نما

مردم با کمک چنین فناوری می‌توانند از ابزاری استفاده کنند که از همه چیز از ارزش غذایی مواد مختلف گرفته تا مرور خبرهای روز و خلاصه کتاب ها آگاه است. چنین فناوری در حال حاضر توسط محققان موسسه ام آی تی و با استفاده از اینترنت، وب کم، موبایل و پروژکتور در مراحل ابتدایی تولید به سر می‌برد.

احیا و شبیه سازی بدن

اولین کبد بازسازی و احیاشده از سلول های بنیادی نخاعی در سال 2006 و توسط محققان انگلیسی ارائه شد. پس از این ابداع محققان مطالعه روی این نوع از سلول ها را در اندام های مختلف بدن گسترش داده و دریافتند در هر یک از اندام های بدن این سلول ها توانایی بهبود اختلال خاصی را خواهند داشت. براساس این پژوهش ها بازسازی اندام های طبیعی و استفاده از آنها در نجات جان بیماران در سرتاسر جهان چندان بعید و دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

تولید غذا برای جهان

رفع بحران گرسنگی در جهان از وظایف بسیار پیچیده یی است که تحت تاثیر مستقیم موقعیت های سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف قرار دارد. حرکت دانشمندان جهان برای تولید محصولات حیاتی کشاورزی که می‌تواند جهان را از این بحران حفظ کند، اولین قدم جهانی در مسیر رفع این بحران است. فناوری اطلاعات می‌تواند کشاورزان را از وضعیت محصولات خود آگاه نگاه داشته و دانشمندان می‌توانند در محیط های آزمایشگاهی به تولید بذرهای غنی از مواد غذایی بپردازند. به هر حال توسعه فناوری های این حوزه از علم پا را از محدوده تجاری یا سرگرمی فراتر گذاشته است و تاثیر غیرقابل انکاری بر زندگی میلیون ها انسان خواهد داشت.

حذف زباله ها

فناوری های جدید در تلاش است به سوی تبدیل تمامی زباله ها به موادی قابل استفاده تغییر جهت دهد. پرهای پرندگانی مانند مرغ ها و دیگر ضایعات کشاورزی را می‌توان در تولید مواد پلاستیکی استفاده کرد. در عین حال ضایعات غذایی و سبزیجات را نیز می‌توان در تولید سوخت های زیستی مورد استفاده قرار داد همان طور که در حال حاضر نیز این نوع استفاده از مواد غذایی تا حدودی رواج پیدا کرده است. موسسه ام آی تی نیز به تازگی به منظور تشویق مردم برای اندیشیدن به سبزترین شیوه ها برای از بین بردن زباله های جهان پروژه هایی را در نیویورک، لندن و سیاتل راه اندازی کرده است که براساس آنها هزینه ها و الگوهای بازیافت زباله در این شهرها را تحت کنترل قرار داده است.

کنترل شرایط جوی

تغییرات شدید جوی از بحران هایی است که به منظور رفع آن تاکنون فعالیت های گسترده یی صورت گرفته است. قرار دادن ذرات بازتاب دهنده در اتمسفر زمین به منظور بازتاب دادن نور خورشید و کاهش حرارت زمین و همچنین استفاده از مواد آهنی به منظور شکوفا شدن جلبک های کربن خوار در اقیانوس ها از جمله شیوه هایی است که به منظور کنترل این شرایط ارائه شده اند. به واقعیت تبدیل شدن تمامی فناوری های کنترل شرایط جوی این سوال را برمی‌انگیزد که آیا دانشمندان می‌توانند از پس عوارض جانبی این فناوری ها روی محیط زیست برآیند یا خیر؟

بازسازی انرژی خورشید

انرژی اتمی باعث شده است خورشید برای میلیاردها سال به درخشش ادامه دهد. دانشمندان با الهام از این نیرو قصد دارند انرژی خورشید را به منظور استفاده به عنوان انرژی پاک در زمین بازسازی کنند. از پیشرفت هایی که تاکنون در این زمینه حاصل شده است می توان به لیزر بزرگ تجهیزات احتراقی اشاره کرد. این سیستم با تابش دادن لیزرهای قدرتمند روی هسته های هیدروژنی انرژی عظیمی به وجود می‌آورد. با این حال تکمیل چنین فناوری هایی می‌تواند انرژی آینده زمین را تامین کند.

نفوذ به مغز انسان

بیشترین قسمت های مغز انسان همچنان به رمزی که در میان میلیاردها نورون پنهان است، ناشناخته باقی مانده است. با این حال دانشمندان با اطلاعات محدود خود از مغز اعلام کرده اند تا دهه آینده قادر به تولید مغز مصنوعی خواهند بود. قسمت هایی از این اندام حیاتی تاکنون با استفاده از ابررایانه های آی بی ام شبیه سازی شده است. موفقیت در تولید مغز مصنوعی می‌تواند منجر به درک بهتر از حس هوشیاری انسان شده و بسیاری از گره های رفتاری و فیزیکی در انسان ها را بگشاید.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: bazyab.ir
 
مطالب جالب دیگر:
حرکت ‌بنز و آزرا با سرعت 190 كيلومتر در بزرگراه نيايش! (+عکس)
هدیه ویژه دیوید بکام به ویکتوریا!!
عنكبوت‌ها با جفت خود حرف مي‌زنند!
حاشیه‌های غیراخلاقی رونالدو در مادرید آغاز شد!! (+عکس)
من خوش تیپ ترین شاهزاده دنیا هستم!! (+عکس)
تصاویر آنجلینا جولی همراه با دخترش شیلو در حال خرید در فرانسه