تشخیص حقایق توسط کودکان قبل از حرف زدن!
بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد کودکان در سال دوم زندگی، تفاوت میان قدرت‌ واقعی و قدرت ناشی از ترس را تشخیص می‌دهند

کودکان قدرت واقعی را تشخیص می‌دهند

کودکان پیش از اینکه بتوانند به طور کامل صحبت کنند، از عهده تشخیص برخی حقایق برمی‌آیند.

پژوهش جدیدی که در "دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین" (UIUC) انجام شد، نشان می‌دهد که کودکان با رسیدن به سن 21 ماهگی، تفاوت میان قدرت حاصل از احترام و قدرت ناشی از ترس را تشخیص می‌دهند.

در این بررسی، 96 کودک یک نمایش را تماشا کردند که در آن، یک رهبر و یک شخصیت زورگو حضور داشت. هر دو شخصیت به بازیگران نمایش که در حال بازی با توپ بودند، ساعت خواب آنها را یادآوری می‌کردند. بازیگران در ابتدا از این دستور اطاعت می‌کردند اما در غیاب شخصیت‌ها، به کار خود ادامه می‌دادند.

در این موقع، رهبر با یک عصا به زمین ضربه می‌زد و همه بازیگران، توپ را رها می‌کردند و به خانه می‌رفتند اما شخصیت زورگو به جای گفتن درخواست خود، با عصا به سر بازیگران ضربه می‌زد و توپ را از آنان می‌گرفت.

در پایان این بررسی مشخص شد که کودکان، از شخصیت‌های کارتونی انتظار دارند که از یک فرد زورگو تنها در هنگام حضور او تبعیت ‌کنند اما انتظار داشتند دستورات یک رهبر حتی در غیاب او نیز انجام شوند.

پروفسور "رنه بیلارجئون"(Renee Baillargeon)، استاد دانشگاه ایلی‌نوی گفت: این کشف می‌تواند چگونگی درک کودکان از جهان اطراف را مشخص کند. به طور کلی، کودکان انتظار داشتند که بازیگران هنگام غیبت رهبر نیز به اطاعت از او ادامه دهند اما هنگامی که شخصیت زورگو غایب بود، انتظار خاصی نداشتند. می‌توان گفت اطاعت از زورگو، تنها ناشی از ترس بود؛ در نتیجه در غیاب او، کسی به اطاعت از دستورات ادامه نمی‌داد. کودکان فقط هنگامی انتظار دیدن اطاعت را داشتند که شخصیت زورگو در صحنه ظاهر می‌شد و می‌توانست به کسانی که نافرمانی می‌کنند، آسیب بزند.

در آزمایش دیگری، واکنش کودکان نسبت به شخصیت‌های دوست‌داشتنی برنامه بدون توجه به جایگاه آنها بررسی شد.

بیلارجئون ادامه داد: هنگامیکه شخصیت دوست‌داشتنی صحنه را ترک می‌کرد، کودکان انتظار اطاعت نداشتند و دلیل این موضوع، احتمالا قدرتمند نبودن آن شخصیت بود.

یافته‌های این پژوهش، بررسی‌های پیشین را تایید می‌کنند. این بررسی‌ها حاکی از این بودند که کودکان می‌توانند تفاوت میان قدرت‌ها را تشخیص دهند.

بیلارجئون افزود: نتایج بررسی ما نشان می‌دهند که کودکان در سال دوم زندگی می‌توانند تفاوت میان زورگویان و رهبران را تشخیص دهند. آنها درک می‌کنند که باید از یک رهبر حتی در صورت عدم حضور او اطاعت کنند اما تنها هنگامی مجبور به اطاعت از زورگو هستند که او حضور داشته باشد.

این پژوهش، در مجله " National Academy of Sciences" به چاپ رسید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع:  isna.ir