در ال‌ سی ‌دی‌ برخلاف پلاسما مشكل زمان پاسخ‌دهی وجود دارد. یعنی مدت زمانی طول می‌كشد تا ال‌ سی ‌دی بتواند یك فریم را جایگزین فریم قبلی كند. این مسئله باعث می‌شود به هنگام...
 
امروزه بییش ترین سهم تولید تلویزیون به فناوری های ال سی دی و ال ای دی و پلاسما اختصاص یافته است.
در گذشته ای نه چندان دور خرید تلویزیون هایی با اندازه های بزرگ یك رویا برای افراد بود در حالیكه امروزه یك امر عادی است اما هنوز هم برای عموم مردم پس از گذشت چند سال طرز عملكرد و تفاوت های تكنولوژی های پلاسما و ال سی دی  نامفهوم و پیچیده میباشد.به خصوص اینكه هنگامیكه برای خرید به فروشگاه مراجعه میكنند با توضیحات متفاوتی از طرف فروشندگان مواجه می‌شوند و نمیتوانند تصمیم درستی را اتخاذ كنند من تصمیم دارم در این مقاله كه برگرفته از سایت CNet و تجربیات این حقیر تاكنون است به بررسی این دو فناوری پرداخته تا شما را با آنها آشنا كنم تا در انتخاب خود گزینش های بهتر و مناسبتری را انجام داده و استفاده بهینه را از این تكنولوژی های روز ببرید.و پس از خرید كمتر به پشیمانی دچار گردید.
 
معرفی تكنولوژی ها:
پنل تلویزیون های پلاسما و ال سی دی و ال ای دی تقریبا مشابه هستند.
در پنل پلاسما كه فناوری قدیمی تری است هر نقطه ( پیکسلpixel ) روی صفحه بصورت حباب شیشه ای با پوشش فسفر بسیار ریز که با انواعی از گاز  پر شده است که از سه سلول به رنگ های اصلی تشکیل شده است که با عبور جریان الکتریکی مناسب با تصویر از هرکدام از این سلول ها، نور متساعد شده از هر رنگ و تداخل آنها با هم رنگ های ترکیبی و اصلی تصویر را تشکیل می‌دهد .
حال آنکه در پنل ال سی دی كه فناوری جدیدتری است هر پیکسل از سه سلول با رنگ های اصلی ولی از جنس کریستال مایع تشکیل شده که پس از عبور جریان هر سلول کریستال متناسب با جریان پلاریزه شده، و تشکیل رنگ های تصویر را  می‌دهند ولی بدلیل اینکه این سلول ها نوری از خود ساتع نمی‌کنند با قرار دادن یک صفحه نورانی (LED backlight) پشت پنل  تصویر تشکیل می‌گردد.
در ال ای دی ها این منبع نور مجموعه ای از ال ای دی هاست كه گرمایی ساتع نمیكنند. و بهترین تكنولوژی در این زمینه هستند.
در حال حاضر دو نوع LED backlight وجود دارد :
مستقیم  كه سازنده روی بخشهای صفحه تصویر كنترل بیشتری برای ایجاد تصویر بهتر دارد و در مركز و پشت صفحه تصویر قرار می‌گیرد و
 لبه ای كه LED ها را كنار هم و دور صفحه تصویر زیر قاب تلویزیون قرار داده اند و در داخل پنل آینه ای است كه نور را به صفحه تصویر می تاباند.این فناوری برای تولید تلویزیون های باریكتر به كار میرود كه امروزه در حال تولید این نوع بیشتر میباشند.كه همین ال ای دی ها هستند.
 
كنتراست(درجه اختلاف میان تاریك‌ترین و روشن‌ترین رنگ) تصویر در ال‌ سی ‌دی‌ ها، ال ای دی و پلاسما:
کیفیت رنگ و و تضاد رنگها در پلاسما خیلی بهتر از ال سی دی می باشد ، دلیل این است که نقاط با رنگ مشکی بدلیل خاموش بودن هر پیکسل بطور کامل سیاه دیده شده و رنگها برجسته تر و شفاف تر دیده میشوند که این پدیده را تصویر با کنتراست بالا جهت برتر شدن جزئیات تصویر می نامند.همچنین رنگهای روشن تر را نیز بهتر نشان میدهد.
اما در ال سی دی بدلیل وجود صفحه نورانی پشت پنل عبور پرتو های نورانی از لای  پیكسل ها در ال سی دی بوجود آوردن تصویر با کنتراست بالا را مشکل كرده زیرا در هر صورت مقداری نور از بین پیکسلها نشت کرده و سیاهی کامل را از بین میبرد . همچنین نشتی نور،خلوص رنگ را نیز تحت تاثیر قرار میدهد اگرچه که در ال سی دی های تولید شده هر روز این نقیصه جبران شده و رو به بهبود است.
در ال ای دی نشت نور تقریبا وجود ندارد كه باعث می‌شود ‌نقاط سیاه را تاریكتر تولید كند كه برای چشم عمیقتر به نظر میرسد و رنگهای روشن و سفید، براق و واضح باقی میمانند.نتیجه اینكه كل تصویر كاملا طبیعی تر به نظر بیننده می‌رسد.

وضوح
هر سه فناوری وضوح‌ های بالا را پشتیبانی می‌كنند، با این تفاوت كه در ال‌ سی ‌دی و ال ای دی ‌هایی با اندازه كوچك هم امكان ایجاد وضوح‌های بالا وجود دارد.
در پلاسما وضوح‌هایی فوق العاده بالا تنها در اندازه‌های بزرگ پنجاه اینچ به بالا یافت می‌شود. در صورتی كه در ال‌ سی ‌دی حتی در مدل‌های 42 یا 45 اینچ هم شاید این وضوح را بیابید.
رزولوشن ال سی دی و ال ای دی از پلاسما بیشتر می‌باشد بدین معنی که تعداد نقاط یا پیکسل های تشکیل دهنده تصویر در سطح صفحه نمایش در ال سی دی و  ال ای دی بیشتر از پلاسما بوده که باعث تیز بودن تصاویر و مشاهده بهتر جزئیات تصاویر می گردد.
فقط توصیه ای كه بنده دارم اینست كه یا جهت آنتن را درست انتخاب كنید یا حدالامكان از دیش برای گرفتن 8 كانال كشور استفاده كنید چون در صورت مشكل در گرفتن تصاویر از آنتن از خرید خود پشیمان میگردید چراكه با وجود وضوح تصویر در این تلویزیونها مشكلات كانالها به وضوح قابل تشخیص است.

زاویه دید
در مدل های اولیه یكی از مشكلات ا‌ل‌سی‌دی زاویه دید بود. وقتی شما از كناره‌ها به تصویر تلویزیون نگاه می‌كردید، دارای سطح روشنایی و رنگ متفاوت بود.
این مسئله اكنون تا حدود زیادی حل شده و شما می‌توانید تلویزیون‌هایی با زاویه دید 178 درجه در بازار بیابید.
در مورد تلویزیون‌های پلاسما این مسئله وجود ندارد.و هر چه از پلاسما دورتر شوید گویا وضوح تصویر كم نگردیده است.و تصویر واضح و نمایان است. همچنین تصویر روی پلاسما سه بعدی و عمیق‌تر به نظر می‌آید. تصاویر در تلویزیون‌های ال‌ سی‌ دی اندكی تخت‌تر به نظر می‌رسند.
در ال ای دی ها این مشكل حل شده است و تصاویر مثل پلاسما دارای عمق هستند.

روشنایی تصویر
همان‌طور كه در بالا اشاره شد، در ال‌سی‌دی از یك منبع نوری جداگانه برای ایجاد نور استفاده می‌شود كه می‌توان میزان نور آن را به سادگی با توجه به محیطی كه تلویزیون در آن قرار دارد، كم یا زیاد كرد. در صورتی كه در پلاسما هر سلول نور مورد نیاز خود را تولید می‌كند. به همین خاطر در محیط‌های پرنور و در فضای آزاد ممكن است دیدن تصاویر تلویزیون‌ها پلاسما اندكی سخت‌تر باشد. به همین خاطر اگر توجه كرده باشید فروشندگان تلویزیون ، پلاسماها را در محیط های تاریك تر قرار میدهند و ال سی دی ها را در نور و روشنایی میگذارند.
البته امروزه مدل های جدید پلاسما با پوشش anti - reflective به بازار آمده كه این مشكل را ندارد.

Burn-In
یكی از مشكلات پلاسما امكان ایجاد Burn-In در تلویزیون است. به این معنی كه اگر یك تصویر ثابت برای مدتی طولانی روی صفحه تلویزیون باقی باشد، ممكن است شبحی از آن تصویر برای یك مدت كوتاهی باقی بماند. البته از آن جایی كه تصاویر تلویزیون معمولاً متحرك‌اند، این مسئله بیشتر در مورد آرم‌های شبكه‌های تلویزیونی در گوشه‌ها اتفاق می‌افتد.
البته Burn-In با پیشرفت فناوری ساخت دیگر مشكل نیست و بسیاری از تولیدكنندگان در تلویزیون‌های خود این مسئله را با قرار دادن امكاناتی همانند Anti-Burn برطرف كرده‌اند.
همچنین اگر این اتفاق نیز بیفتد كه كاملا ندرتا می افتد پس از چند روز خود بخود برطرف می شود پس نگران كننده نیست.
در ال ‌سی‌ دی و ال ای دی ها هم مسئله پیكسل سوخته همانند مانیتورهای ال‌ سی ‌دی وجود دارد، ولی به علت اندازه بزرگ‌تر تلویزیون نسبت به مانیتورحركت و تغییر رنگ دائم و همچنین فاصله دورتری كه شما از تلویزیون قرار می گیرید، حتی در صورت وجود چند عدد از آن‌ها چندان آزار‌دهنده نخواهند بود.

پخش تصاویر با حركت سریع
در ال‌ سی ‌دی‌ برخلاف پلاسما مشكل زمان پاسخ‌دهی وجود دارد. یعنی مدت زمانی طول می‌كشد تا ال‌ سی ‌دی بتواند یك فریم را جایگزین فریم قبلی كند. این مسئله باعث می‌شود به هنگام پخش تصاویری كه دارای صحنه‌هایی با حركت سریع هستند، سایه‌ای از فریم قبلی روی صحنه باقی بماند. البته این مسئله هم به مرور در حال بر طرف شدن است و با ساخت مدل‌هایی با زمان‌های پاسخ‌دهی كمتر از هشت میلی‌ثانیه نگرانی‌ها از این بابت كمتر شده است. پلاسما به این مشكل دچار نیست.
در ال ای دی ها دیگر از مشكل محو تصاویر در حركت های سریع كه در LCD ها موجود بود خبری نیست. زبرا هر حركتی در تصویر ابتدا آنالیز میشود و سپس تنظیم می شود. در نتیجه در هر حركتی تصویر صاف و تیز و روان است.

‌طول عمر
طول عمر ال‌سی‌دی و ال ای دی مدت زمانی است كه میزان نور پس زمینه آن‌ها به نصف كاهش پیدا كند.
در پلاسما به خاطر این‌ كه وظیفه تولید نور بر عهده هر سلول است و این كار از طریق فسفرهای داخل آن صورت می‌گیرد، نیمه‌عمر پلاسما را مدت زمانی در نظر می‌گیرند
كه درخشندگی این فسفرها به نصف كاهش پیدا كند.در هر دو مدل‌ معمولاً طول عمر شصت هزار ساعت است.یعنی اگر تلویزیون 24 ساعته روشن باشد ،7 سال طول می‌كشد تا 60 هزار ساعت را پر كند.

اندازه
ساخت پلاسما در اندازه‌های كوچك چندان به صرفه نیست. به همین خاطر شما مدل‌های پلاسما را در اندازه‌های بالای 42 اینچ مشاهده می‌كنید.
برعكس آن ساخت ال‌سی‌دی در اندازه‌های بزرگ هم هزینه بسیار بیشتری را می‌طلبد. به همین خاطر برای اندازه‌های زیر چهل اینچ ال‌سی‌دی و برای اندازه‌های بالای شصت اینچ پلاسما انتخاب می‌شود.ال ای دی ها در سایز 32 تا 55 اینچ در بازار عرضه می‌شوند.

مصرف توان
ال‌سی‌دی به خاطر منبع نور جداگانه‌ای كه دارد، برای تولید نور انرژی زیادی صرف نمی‌كند(البته اگر روشنایی تصویر را كم كنید).
ال ای دی انرژی بسیار كمتر از ال سی دی مصرف می‌كند.زیرا منبع نور آن از مجموعه ای از ال ای دی ها تشكیل شده است و ال ای دی نیز برای روشن شدن انرژی بسیار كمی طلب می‌كند.
در صورتی كه پلاسما انرژی بیشتری می‌طلبد كه معمولاً دو برابر ال‌سی‌دی است.
البته مصرف انرژی پلاسما چندان هم بالا نیست كه نگران كننده باشد.

قیمت
شاید بزرگترین مزیت پلاسما نسبت به ال سی دی و  ال ای دی قیمت مناسب تر آن باشد مخصوصا در تلویزیون های با سایز بزرگ که معمولا سایز های بزرگ پلاسما ارزانتر از ال سی دی با همان سایز می‌باشد .
مسئله دیگر این است که تلویزیون پلاسما از سایز 42 اینچ تا 63 اینچ را در بر میگیرد که این سایزها ارزانتر از ال سی دی است اما چنانچه بنابه محدودیت فضای نگهداری یا بنا بر سلیقه تلویزیون با سایز زیر 42 اینچ مورد نیاز باشد، در اینصورت ال سی دی این نیاز را براورده می نماید .درحقیقت برای تولید كنندگان تولید تلویزیون پلاسما با سایز زیر 42 صرف نمیكند.ال ای دی نیز به دلیل جدیدبودن تكنولوژی و عرضه تازه آن در بازار در حال حاضر بسیار گران است و برای كشورهایی كه هزینه انرژی در آنها بالا است مقرون به صرفه تر مینماید.

وزن
ال سی دی همچنین سبکتر از پلاسما در سایز مشابه می‌باشد که حمل و نقل آن را آسانتر نموده و جهت نصب روی دیوار نیز مناسبتر است .چون در ال سی دی برای صفحه نمایش از پلاستیك و در پلاسما از شیشه استفاده می‌شود كه البته این یك مزیت برا ی پلاسما است كه ضربه به صفحه نمایش آن آنرا خراب نمی كند.در حالیكه در ال سی دی ضربه ممكن است بر روی صفحه لك و خش ایجاد كند.ال ای دی بسیار سبك است.ولی در موارد دیگر شبیه ال سی دی است.

كدامیك مناسب حال من است؟
اگر تلویزیون را برای مكانهای بزرگ می‌خواهید پلاسما بهتر است.
اگر دنبال یك تلویزیون باریك و شفاف هستید ال سی دی و یا ال ای دی بهتر است.
اگر شما كسی هستید كه می‌خواهید پیكسل به پیكسل تصویر را ببینید ال سی دی و یا ال ای دی بهتر است.
اگر میخواهید video game بازی كنید ال سی دی  یا ال ای دی بهتر است.
اگر قیمت برایتان مهم است پلاسما بهتر است.
اگر بچه كوچك دارید پلاسما بهتر است.
اگر عاشق تصاویر ورزشی و فیلم هستید پلاسما و ال ای دی بهتر است.
اگر میخواهید تلویزیون را به دیوار وصل كنید ال ای دی و بعد ال سی دی بهتر است.
اگرنمی‌دانید كه  بین ال ای دی و ال سی دی كدامیك را انتخاب كنید و برایتان هزینه مهم نیست قطعا ال ای دی بهتر است. ولی اگر هزینه مهم است نگران نباشید ال سی دی كار یك ال ای دی را برایتان انجام می دهد.ال ای دی امكاناتی دارد كه در ایران استفاده زیادی ندارد.
 
توصیه آخر:
از آنجایی كه در حال حاضر همه برندهای تولید كننده این فناوری ها در جهان محصولات خود را با كیفیت عالی و رقابتی به بازار عرضه میكنند پس:
اگر خیلی وسواس ندارید و فقط میخواهید از تكنولوژی روز دنیا استفاده كنید فرقی ندارد كه كدامیك را بخرید و چه برندی فقط آنی را بخرید كه چشمان شما از دیدن آن لذت ببرد.
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: cyberstore.ir
 
مطالب جالب دیگر:
عکس طنز: وقتی بنزین گران بشه چه اتفاق می‌افتد!!
مردان هم بارداری را تجربه می‌کنند!!
جستن خلبان جنگنده 30 میلیارد تومانی پیش از انفجار! (+عکس)
جزئیات جدید و تازه تری از حبیب: آهنگ‌هایی درباره انرژی هسته‌ای و جنگ تحمیلی!
عکس: پوستر دیدنی و جالب ایران ایر!
عکس‌های مراسم ازدواج دختر بیل و هیلاری کلینتون!
فکر می‌کنید نداشتن دوست همانند کشیدن چند نخ سیگار در روز است؟!