غول خودروسازی فرانسه، اروپا و جهان بار دیگر دست به یک نوآوری شگفت انگیز زده و محصولی تازه را روانه بازار ساخته است...

غول خودروسازی فرانسه، اروپا و جهان بار دیگر دست به یک نوآوری شگفت انگیز زده و محصولی تازه را روانه بازار ساخته است. پژوRCZ برای سازندگانش رویایی بود که به حقیقت پیوست تا عرصه جدیدی را در تاریخ این کمپانی برای تحقق شعار «خودرویی برای زندگی» رقم بزند.
رادین حیدری در بخش «خودرو» شماره 14 از دور جدید انتشار نشریه دانستنیهای گروه مجلات همشهری، به این مدل تازه وارد پژوی فرانسه پرداخته که خودروسازی شناخته شده در ایران هم به شمار می رود. مدل های 205،206،207،405،407 و ... در ایران توسط رانندگان ایرانی امتحان شده است.
او در توضیح ابتدای گزارش خود نوشته است: طراحی نوآورانه، اتاق لوکس، پیشرانه‌های کم مصرف و دوستدار محیط زیست و لذت رانندگی، جزئیاتی است که در این خودرو جذاب می‌توان یافت. ذوق و دانش طراحان و مهندسین پژو را می‌توان در RCZ مشاهده کرد، ضمن اینکه طراحی آن بیانگر یک پژو اصیل است.
گاهی اوقات کمپانی پژو گامی جسورانه برداشته و خودروهایی منحصر به فرد را در قالب طراحی‌های مفهومی معرفی می‌کند که بعدها به‌دلیل استقبال گسترده مردم از آنها، پژو مصمم می‌شود تا طرح را به تولید انبوه برساند. همین اتفاق برای
  RCZ افتاد. در سپتامبر 2007 در نمایشگاه فرانکفورت، پژو از خودرو مفهومی 308 RCZ رونمایی کرد که در واقع تمرینی در طراحی خودرو برای پژو بود. استقبال گسترده از این مدل، پژو را بر آن داشت تا آن را بالاخره امسال به تولید انبوه برساند.
تبدیل 308 RCZ مفهومی به RCZ برای تولید انبوه، نیازمند اراده، خلاقیت، جسارت و دقت مهندسان پژو بود تا بتوانند استایل و ظاهر 308 RCZ مفهومی را به RCZ واقعی منتقل کنند. علاوه بر این مورد که عنصر کلیدی در تولید RCZ بود، قابلیت‌های رانندگی و کیفیت و دقت تولید به نمونه تولیدی آن افزوده شد. هدف از طراحی و ساخت این «کوپه کامپکت 2+2» ارائه خودرویی منحصر به فرد بود که ذوق و هنر مهندسان را در تک‌تک خطوط بدنه آن می‌توان مشاهده کرد. این کوپه، جوانان جویای هیجان را هدف قرار داده است. علاوه بر این، RCZ اولین خودرو تولیدی پژو است که از سیستم عددی رایج این کمپانی (که در آن یک یا دو عدد صفر در وسط به چشم می‌خورد) برای نامگذاری بهره نمی‌برد.
 
 
از آنجا که لذت رانندگی، یکی از معیارهای ساخت RCZ بوده است، این کوپه به پیشرانه 6/1 لیتری THP با قدرتی بیش از 200 اسب بخار تجهیز شده است که علاوه بر عملکرد و واکنش مناسب، به دلیل به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و کاهش وزن بدنه، مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها در آن کاهش یافته است؛ به طوری که در هر کیلومتر فقط 139 گرم کربن دی اکسید از خروجی آن خارج می‌شود.
نمونه پاک‌تر RCZ پیشرانه هیبریدی دارد. این سیستم حرکتی که مشابه پژو هایبریدی 3008 است، از پیشرانه درون‌سوز 2 لیتری با 163 اسب بخار قدرت در جلو و موتور الکتریکی به قدرت 37 اسب بخار در عقب بهره می‌برد که فقط 95 گرم در هر کیلومتر، کربن دی اکسید تولید می‌کند.
برای نظارت بیشتر در تولید و دقت مونتاژ قطعات،پژو RCZ در تأسیسات تولید مگنا استیر (MagnaSteyr)در اتریش ساخته می‌شود. کمپانی مذکور، مهارت خاصی در تولید خودروهای منحصر به فرد در تیراژ پایین دارد و به همین دلیل شهرتی جهانی یافته است. بد نیست بدانید که خودروهای لوکس و گران‌قیمتی چون استون‌مارتین نیز با کیفیت بالا و دقت در ساخت ظاهری شیک و داینامیک در همین کارخانجات تولید می‌شوند.

ظاهری شیک و داینامیک
شیک، زیبا و پویا صفاتی هستند که در طراحی پژو RCZ موج می‌زنند. منحصر به فرد‌ترین بخش این طراحی سقف خودرو است که از دو برجستگی تشکیل شده است و حباب دوتایی (double bubble) نامیده می‌شود. این طراحی ویژه گویای کیفیت و دقت ساخت و تولید RCZ است. شیشه شیبدار جلو، سقف مشکی رنگ و شیشه تیره عقب با طراحی ویژه در کنار کمان آلومینیومی سقف، ظاهری پویا و در حال حرکت را به این کوپه بخشیده است. خطوط زیبا و برجسته بدنه در کنار سقف حباب دوتایی و ارتفاع نسبتا پایین (36/1 متر) قابلیت آیرودینامیک خوبی به ماشین می‌دهد. اسپویلر فعال عقب نیز در دو حالت قابل تنظیم است که با توجه به سرعت می‌توان یکی را انتخاب کرد که باعث افزایش تعادل بر روی جاده و همچنین کاهش مصرف سوخت می‌شود.
 


طراحی اتاق
اتاق RCZ را قطعا می‌توان یکی از شیک‌ترین و ممتازترین کابین‌ها، نه تنها در کلاس کوپه‌ها بلکه در اغلب خودروها دانست. موقعیت قرارگیری راننده بسیار ارگونومیک است و تمام ادوات و دکمه‌ها در دسترس او قرار دارند. کنسول مرکزی شیبدار، طراحی سیال و کارآمدی دارد و کار با آن بسیار راحت است. یک ساعت عقربه‌ای با طراحی زیبا بین دو دریچه کولر خودنمایی می‌کند. کنسول مرکزی از ماده نرمی ساخته شده است که هنگام کار با آن  احساس خوبی به کاربر دست می‌دهد.

چرم ضخیم و مرغوب که برای روکش صندلی‌ها و بعضی بخش‌های دیگر همچون درها به کار رفته، در رنگ‌های متنوعی قابل سفارش است.این اتاق شیک، جدیدترین امکانات و تجهیزات روز را دارد که سیستم  چند رسانه‌ای سه‌بعدی از نوع WIP، سیستم صوتی پیشرفته جی‌بی‌ال، ورودی انواع مختلف یو اس بی و... را شامل می‌شود. این کوپه با صندوق باری به حجم 384 لیتر، فضای مناسبی برای بار چهار سرنشین دارد، به علاوه اینکه فضای اندکی در کف صندوق بار تعبیه شده است. ضمنا با خواباندن صندلی‌های عقب فضای بار به 760 لیتر افزایش می‌یابد. صندلی‌های عقب به دلیل طراحی حباب دوتایی سقف، فضای پشت سر مناسبی را برای دو سرنشین به ارمغان می‌آورد.
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: baztabonline.com
 
مطالب جالب دیگر:
آیا هرکسی که مغزش بزرگتر باشد، باهوش‌تر است؟!
دردسر فوتباليست چشم چران بخاطر سوار کردن دختر سرمربی!!
نگاهی متفاوت به ماجرای یوسف و یعقوب!!
دختری که مثل او هرگز ندیده‌اید!! ( + عکس )
درخواست عجیب ازدواج یک دختر! دختری دانشجویی که 2000 خواستگار پیدا کرد!! ( + عکس )
تصاویر عيادت بازيگران سرشناس از مهری وداديان!
زنی که دو نیم شده بود، دوباره زنده شد! (+عکس)