علت سرگیجه چه زمان خطرناک است
همه ما تا به حال سرگیجه داشته ایم، اما چه زمان سرگیجه خطرناک است؟

کدام سرگیجه‌ها را جدی بگیریم؟

یکی از علت‌های ساده سرگیجه عادی، حرکات ناگهانی بدن است. مثلا، وقتی که به‌ طور ناگهانی از روی زمین یا صندلی بلند می‌شوید. با این‌حال، گاهی اوقات هم سرگیجه عادی در گروه علائم بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرد.بسیاری از ما در روزهای عادی یا در اوقات بیماری با مشکل سرگیجه مواجه شده‌ایم و از خودمان پرسیده‌ایم که چرا سرگیجه گرفته‌ایم؟!

با این‌که کلمه سرگیجه می‌تواند ناخوشایند باشد، اما سرگیجه عادی (dizziness) گاه‌به‌گاه واقعا در بزرگسالان شایع است. سرگیجه جدی (vertigo) که نشان‌دهنده مشکلات عمیق‌تر است، با سرگیجه عادی (dizziness) تفاوت دارد و حدود ۴۰ درصد از افراد بالای ۴۰ سال را حداقل یک بار در طول زندگی‌شان آزار می‌دهد. تفاوت اصلی میان این دو نوع سرگیجه، این است که سرگیجه جدی می‌تواند باعث حالت تهوع و استفراغ شود و نشانه‌ای مبنی بر اختلال عدم تعادل جدی در بدن باشد، اما سرگیجه عادی فقط برای چند لحظه حالت عدم تعادل در شما به‌وجود می‌آورد. در ادامه با واقعیت‌های جالبی درباره سرگیجه جدی و سرگیجه عادی آشنا می‌شویم.

بیشتر بدانید : دلایل سرگیجه و سیاهی رفتن چشم

بیشتر بدانید : راهنمای تصویری برای علل ایجاد سرگیجه و روش های درمان

بیشتر بدانید : علت سرگیجه ناگهانی چیست و چطور سرگیجه را درمان کنیم


سرگیجه عادی می‌تواند به‌ علت اختلال در گوش داخلی ایجاد شود

یکی از علت‌های عجیب سرگیجه عادی، سرگیجه وضعیتی ناگهانی خوش‌خیم (BPPV) است. گوش داخلی انسان‌ها، کلسیم و کریستال‌های پروتئینی حساسی به‌نام اتوکونیا دارد که اگر به کانال‌های گوش داخلی نفوذ کنند، احساس خفگی را در شما به‌وجود می‌آورند. این مشکل ساده با کمک فیزیوتراپی قابل اصلاح است و به مصرف دارو یا عمل جراحی نیازی ندارد. اگرچه BPPV، شایع‌ترین اختلال تعادل مربوط به گوش داخلی است، اما سالانه فقط روی یک نفر از هر یک هزار نفر تاثیر می‌گذارد و فرد مورد نظر را با سرگیجه عادی مواجه می‌کند. بسیاری از موارد BPPV بدون علت اتفاق می‌افتند، اما BPPV معمولا با تروما، میگرن، عفونت گوش داخلی، دیابت و پوکی استخوان مرتبط است.

سیستم تعادل گوش، جریان خون را کنترل می‌کند
سرگیجه

دانشمندان می‌گویند که سیستم تعادل گوش داخلی در کنترل جریان خون نقش ایفا می‌کند و این توانایی را دارد که جهت‌گیری بدن را تشخیص بدهد. وقتی که ما از حالت درازکش به حالت ایستاده تغییر وضعیت می‌دهیم، ساختار گوش داخلی سریعا تغییر گرانش را تشخیص می‌دهد. این تشخیص به دستگاه قلبی-عروقی دستور می‌دهد که جریان خون را متناسب با وضعیت جدید تغییر بدهد. همین فرآیند تغییر جهت می‌تواند باعث شکل‌گیری سرگیجه عادی شود.

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند باعث سرگیجه عادی شود

کمبود ویتامین B۱۲ که از ویتامین‌هایی ضروری است، می‌تواند به مشکلات عصب‌ شناختی مانند احساس عدم تعادل، فشار خون پایین و تضعیف جریان خون لازم در مغز منجر شود. کمبود این ویتامین به‌ راحتی قابل تشخیص و درمان است، اما معمولا به‌عنوان یکی از علت‌های سرگیجه عادی نادیده گرفته می‌شود. شما می‌توانید از پزشک درخواست کنید که آزمایش خون لازم برای بررسی وضعیت ویتامین B۱۲ در بدن شما را تجویز کند.

سرگیجه عادی می‌تواند از علائم بیماری‌های قلبی باشد

یکی از علت‌های ساده سرگیجه عادی، حرکات ناگهانی بدن است. مثلا وقتی که به‌طور ناگهانی از روی زمین یا صندلی بلند می‌شوید. با این‌حال، گاهی اوقات هم سرگیجه عادی در گروه علائم بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرد. در میان انواع علت‌های سرگیجه عادی که با مشکلات قلبی-عروقی مرتبط هستند، این موارد معمولا بیشتر مشاهده می‌شوند، تنگی یا افتادگی دریچه‌های قلب، آریتمی‌هایی مانند فیبریلاسیون دهلیزی و آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین. این مشکلات می‌توانند باعث ابتلا به سرگیجه عادی شوند، چون جریان خون لازم به‌سوی مغز را ضعیف می‌کنند. 


بیشتر بدانید : علت سرگیجه هنگام بلند شدن و راه های درمان آن

بیشتر بدانید : سرگیجه در سالمندان و مهم ترین علت های آن

بیشتر بدانید : علت سرگیجه در هنگام ایستادن و پیامدهای آن

بیشتر بدانید : چه موقع باید از سرگیجه نگران شد؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatism.com