سوزش کف پا نشانه چیست؟
 سوزش کف پا گاهی نشانه وجود مشکل خاصی نیست اما گاهی باید جدی گرفته شود و مورد درمان قرار گیرد

 سوزش کف پا و مهم ترین علل آن

سوزش در کف پا ممکن است بر اثر آسیب عصبی در پاها بروز کند که نوروپاتی neuropathy نیز نامیده می شود. گرچه شرایط پزشکی زیادی باعث سوزش کف پا می شوند، اما دیابت یکی از رایج ترین آنهاست. در اکثر موارد درمان سوزش کف پا بر روی پیشگیری از آسیب های عصبی بیشتر و کاهش درد تمرکز می کند.

بیشتر بدانید : علت سوزن سوزن شدن دست و پا چیست؟

بیشتر بدانید : بیماری که گزگز و درد کف پا از آن خبر می دهد

علت سوزش کف پا

اغلب نوروپاتی یا آسیب عصبی علت سوزش کف پاست. فیبرهای عصبی آسیب دیده بیشتر در معرض غیر فعال شدن و از رده خارج شدن هستند. عصب های آسیب دیده سیگنال های درد را به مغز می فرستند، گرچه هیچ زخمی وجود ندارد.

در اکثر مردم مبتلا به نوروپاتی ابتدا عصب های پا آسیب می بینند. این افراد اغلب دچار سوزن سوزن شدن و بی حسی در پاها نیز می شوند. برخی افراد نیز از اینکه پاهای شان به لمس خیلی حساس است شکایت می کنند و به شکل های مختلفی دچار درد همراه با سوزش می شوند. این درد ممکن است خفیف باشد یا با ناتوانی فرد همراه باشد.

دیابت و مصرف بیش از حد الکل رایج ترین علل آسیب های عصبی در پاها هستند. شرایط دیگری که باعث سوزش کف پا می شود، عبارتند از:

  •  بیماری مزمن کبد (اوره)
  • نوروپاتی فیبر کوچک
  • کمبود ویتامین (ویتامین b12، فولات و گاهی ویتامین b6)
  • سوء مصرف الکل
  • کم شدن سطح هورمون تیروئید
  • بیماری لایم*  lyme
  • ایدز HIV/AID
  • پلی نوروپاتی آمیلوئید* Amyloid polyneuropathy 
  • تاثیر عوارض جانبی داروها از جمله داروهای شیمی درمانی، مصرف بیش از حد ویتامین B6، داروهای HIV، آمیودارون، ایزونیزید و متفورمین
  • بیماری سرخ درد* Erythromelalgia
  • مسمومیت با فلزات سنگین (مانند سرب، جیوه و آرسنیک)
  • واسکولیت* Vasculitis (التهاب عروق خونی)
  • سارکوئیدوز* sarcoidosis

  • سندروم گیلن باره*  Guillain-Barre syndrome یا GBS

  • پلی نوروپاتی التهابی میلین زدای مزمن Chronic inflammatory demyelinating polyneuropathy یا CIPD

بیشتر بدانید : ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع انواع ویتامین b

* بیماری لایم lyme : بیماري لايم يك بيماري عفوني است كه توسط گونه‌هاي مختلف باكتري Borrelia  ايجاد شده واز 11 گونه باكتري ، سه گونه آن اين  بيماري را ايجاد مي‌كنند . اين سه گونه باكتري شامل B. burgdorferi, B. afzelli , B. garinii مي باشند.

* پلی نوروپاتی آمیلوئید Amyloid polyneuropathy : این بیماری بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث می شود پروتئینی به نام آمیلوئید در بافت ها و اندام بدن تجمع پیدا کند و یک بیماری پیشرونده است. تنها راه درمان آن نیز پیوند کبد است.

* بیماری سرخ درد Erythromelalgia : نوعی بیماری است که در آن پاها و گاه دست‌ها دچار اتساع در رگ‌های مجاور پوست و درد سوزناک همراه با بالا رفتن دما و سرخی می‌شوند.

* واسکولیت Vasculitis : به التهاب رگ هاي خوني، واسكوليت گفته مي شود. بروز چنين وضعيتي سبب ايجاد تغييراتي از جمله ضخامت، تضعيف، تنگي و زخم در ديواره رگ ها ميگردد. اين تغييرات، جريان خون را كاهش داده و منجربه آسيب به اندام ها و بافت ها ميشود.

* سارکوئیدوز sarcoidosis : یک بیماری با علت ناشناخته است که در آن التهاب در گره‌های لنفاوی، ریه‌ها، کبد، چشم‌ها، پوست و دیگر بافت‌ها رخ می‌دهد. واژه سارکوئیدوز به معنای ناهنجاری گوشت‌مانند است.

* سندروم گیلن باره  Guillain-Barre syndrome یا GBS : سندروم گیلن باره یا نشانگان گیلن باره نوعی اختلال نادر سیستم ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اعصاب حمله کرده و باعث ضعف و سوزن سوزن شدن عضلات می شود.


علاوه بر آسیب های عصبی، عفونت و التهاب پاها نیز می تواند منجر به سوزش کف پا شود. یکی از رایج ترین علل مرتبط با این شرایط پای ورزشکاران است. پای ورزشکاران نوعی عفونت پوستی است که قارچ باعث بروز آن می شود.

بیماری شریانی محیطی Peripheral artery disease یا PAD نیز باعث سوزش کف پا می شود. گردش ضعیف خون به پاها معمولا باعث درد، سوزن سوزن شدن و سوزش کف پا می شوند، به ویژه در زمان راه رفتن.

چند هفته یا چند ماه بعد از عمل جراحی بای پس معده*، برخی افراد احساس سوزش در پا می کنند. جذب ضعیف ویتامین B بعد از جراحی بای پس معده باعث آسیب دیدن عصب های پا و در نتیجه سوزش کف پا می شود.

* جراحی بای پس معده : یکی از رایج ترین روش های جراحی با هدف کاهش وزن است. پس از عمل جراحی بای پس معده ، معده کوچک می شود و بخش موثر روده کوچک و در نتیجه سطوح جذب نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد و این کار منجر به برخی عوارض جانبی می شود.

بیشتر بدانید : عمل بای پس معده ، عملی برای لاغری


چه زمانی برای سوزش کف پا به پزشک مراجعه کنیم؟

سوزش کف پا نشانه چیست؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

•    سوزش کف پا به طور ناگهانی بروز می کند، به ویژه اگر اخیرا در معرض نوعی سم قرار گرفته باشید.

•    یک زخم باز در پای خود مشاهده می کنید که عفونی به نظر می رسد، به ویژه اگر به دیابت مبتلا هستید.

و در صورت بروز هر یک از موارد زیر بهتر است به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید:

    علیرغم درمان های خانگی در طول هفته همچنان احساس سوزش در کف پا دارید

•    علائم سوزش کف پا شدیدتر و دردناک تر می شود.

•    احساس می کنید سوزش کف پا در حال پخش شدن به قسمت های بالای پا است.

•    دچار بی حسی در پاها یا انگشتان پا شده اید.

اگر سوزش کف پا به طور مداوم ادامه پیدا کرده یا اگر علت واضحی برای آن پیدا نمی شود، پزشک آزمایشاتی را انجام خواهد داد تا علت اصلی سوزش کف پا را مشخص کند.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : درد كف و پاشنه پا 

بیشتر بدانید : سوزش کف پا|علت گزگز و سوزش کف پا چیست؟

بیشتر بدانید : درد و سوزش پاها

بیشتر بدانید : درد پاشنه پا از چیست؟

بیشتر بدانید : 6 دلیل مور مور شدن دست و پا

بیشتر بدانید : اگر صبح‌ها احساس سفتی و گرفتگی در کف پا دارید, بخوانید



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ