آشنایی با انواع هپاتیت A ، B و C و روش های انتقال آن ها
 هپاتیت التهاب کبد است و ممکن است ناشی از مصرف داروها، الکل یا بیماری های خاص باشد اما در بیشتر موارد به وسیله ویروس ایجاد می شود و به عنوان هپاتیت ویروسی شناخته می شود و شایع تر از انواع هپاتیت A ، B و C است

هپاتیت التهاب کبد است و ممکن است ناشی از مصرف داروها، الکل یا بیماری های خاص باشد اما در بیشتر موارد به وسیله ویروس ایجاد می شود و به عنوان هپاتیت ویروسی شناخته می شود و شایع تر از انواع هپاتیت A ، B و C است.


علایم هپاتیت

در هپاتیت حاد گاهش اوقات در هفته های اول پس از عفونت علایمی وجود ندارد. ولی پس از آن باعلایمی از قبیل حالت تهوع، خستگی، کم اشتهایی، شکم درد، تب خفیف، زرد شدن چشم یا پوست روبرو می شوید. هنگامی که هپاتیت B و C مزمن می شوند ممکن است تا سالها علامتی نداشته باشند ولی کبد دچار  آسیب شود.


هپاتیت A

هپاتیت A بسیار مسری ولی ملایم است و با وسایل مختلف می تواند منتقل شود و بسیاری از افراد آلوده متوجه آن نمی شوند. ویروس هپاتیت A  معمولا از بین رفته و آسیب بلند مدت برای کبد ایجاد نمی کند.


هپاتیت A چگونه منتقل می شود

هپاتیت A معمولا با آب و غذا منتقل می شود و اگر فرد مبتلا به هپاتیت اگر بعد از رفتن به دستشویی دستانش را نشورد ممکن است ویروس موجود در مدفوع را به غذا منتقل کند. صدف خامف میوه ها، سبزیجات و غذاهای نپخته میتوانند هپاتیت A را منتقل کنند.


چه کسانی در معرض ابتلا به هپاتیت A هستند

افرادی که به کشورهایی سفر میکنند که شیوع این بیماری در آن زیاد است در معرض ابتلا هستند. خوردن غذای خام یا آب آشامیدنی یا رفتن به درمانگاه در این کشور ها شما را در معرض ابتلا به هپاتیت A قرار می دهد.


علایم هپاتیت B

زردی چشم

بسیاری از بزرگسالان مبتلا به هپاتیت B علایم خفیف کوتاه مدتی دارند و خود به خود بهبود پیدا می کنند ولی برخی افراد توانایی مقابله با ویروس را نداشته و دچار عفونت طولانی مدت می شوند. 90 درصد نوزادانی که مبتلا به ویروی هپاتیت B شوند تا اخر عمر این ویروس در بدنشان باقی می ماند. هپاتیت B با گذشت زمان می تواند منجر به مشکلت جی از قبیل آسیب کبدی، نارسایی کبدی و سرطان کبد شود.


نحوه انتقال هپاتیت B

از طریق تمای با خون و مایعات بدن یک فرد آلوده و رابطه جنسی محافظت نشده ، استفاده از سوزن های مشترک، تی شرت با مسواک مشترک یا ار مادر به کوک منتقل می شود. هپاتیت B با در آغوش کشیدن، با هم غذا خوردن یا سرفه منتقل نمی شود.


چه کسانی در معرض ابتلا به هپاتیت B هستند

افرادی که شرکای جنسی زیادی دارند یا داروهای غیر قانونی تزریق می کنند یا کارمند درمانگاه هستند و در معرض خون فرد آلوده قرار گرفته اند یا زندگی با فردی که مبتلا به هپاتیت B مزمن است.


علایم هپاتیت C

حدود 25 درصد افرادی که مبتلا به هپاتیت C می شوند پس از یک عفونت کوتاه مدت این ویروی را شکست می دهند ولی بقیه در طولانی مدت آن را در بدنشان حمل می کنند. هپاتیت C مزمن می تواند عوارض بسیار جدی از جمله نارسایی و سرطان کبد ایجاد کند هر چند درمان موثر برای این ویروس وجود دارد.


نحوه انتقال هپاتیت C

هپاتیت C از طریق خون آلوده منتقل می شود. استفاده از سوزن مشترک برای تزریق شایع ترین علت این عفونت ست. خالکوبی یا پرس بدن با سوزن آلوده ، انتقال از مادر به کودک و در مواد نادر رابطهه جنسی محافت نشده عامل انتقال بیمای هستند. داشتن شرکای جنسی متعدد، ایدز، رابطه جنسی خشن احتمال ابتلا به هپاتیت سی را افزایش می دهد.


چه کسانی در معرض ابتلا به هپاتیت C هستند

افرادی که داروهای غیر قانونی تزریق می کنند حتی یک بار در چندین سال پیش. از آن جا که در اغلب موارد علایمی وجود ندارد بسیاری از مصرف کنندگان سابق مواد مخدر ممکن است به این بیماری مبتلا باشند.


هپاتیت چگونه تشخیص داده می شود

هپاتیت مزمن می تواند بی سر و صدا به کبد حمله کند و منجر به آسیب جدی کبدی شود. خوشبختانه با آزمایش خون می توان هپاتیت و نوع آن را تشخیص داد.

بیشتر بدانید : 12 سوال مهم درباره هپاتیت

بیشتر بدانید : علایم هپاتیت چیست؟

بیشتر بدانید : کدام نوع هپاتیت با رابطه جنسی منتقل می شود؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ