نکاتی که بانوان باید راجع به هپاتیت نوع c بدانند
هپاتیت نوع C یک عفونت کبدی است که ویروس به وجود می آورد و می تواند منجر به نارسایی کبدی شود

هپاتیت نوع C را می شناسید؟

به دلیل فیزیولوژی متفاوت بدن احتمال ابتلای زنان به این بیماری در دوره‌ها و شرایط مختلف می‌تواند متفاوت باشد و البته روی نحوه درمان هم تاثیر بگذارد. در ادامه به بررسی این شرایط  و مواجهه زنان با این بیماری و تاثیرات آن در درمان خواهیم پرداخت.

 هپاتیت C چیست؟

هپاتیت C  عفونت کبدی است که توسط ویروس هپاتیتC ایجاد می شود. HCV می تواند منجر به نارسایی کبد ، سرطان کبد یا بیماری مزمن کبدی (سیروز) شود و دلیل اصلی پیوند کبد در ایالات متحده آمریکاست.این ویروس با تماس مستقیم با خون فرد آلوده و دیگر مایعات بدن منتشر می شود.

 یائسگی و هپاتیت

هورمون جنسی زنانه( استروژن) با سلول‌های کبد شما کار می‌کند و بدن  را در برابر ویروس هپاتیت C محافظت می‌کند اما با رسیدن به سن یائسگی ، زمانی که سطح استروژن شما کاهش می‌یابد و دیگر عادت های ماهیانه خود را ندارید این مراقبت کم می شود.

این بدان معناست که HCV می تواند با افزایش سن باعث آسیب کبدی بیشتری شود.در صورت نزدیک شدن به سن یائسگی ، درمان HCV می تواند بر علایم یائسگی شما تأثیر بگذارد. ممکن است گرگرفتگی شما بیشتر از قبل شود یا خون‌ریزی قاعدگی شما شدیدتر یا سبک تر شود. همچنین ممکن است متوجه خشکی واژن بیشتری شوید.

 رابطه میان بارداری و هپاتیت

 HCV می تواند احتمال کنترل نشدن پیشگیری از بارداری را افزایش دهد. این به این دلیل است که کبد شما تجزیه دشوارتری از استروژن را  از طریق بیشتر داروهای ضد بارداری ، از جمله قرص های ضد بارداری ، برخی از دستگاه های داخل رحمی و تزریق هورمون خواهد داشت. برخی از درمان های هپاتیت C همچنین می‌تواند مانع از پیشگیری از بارداری می‌شود. 

 بارداری

در صورت داشتن HCV  احتمالا بارداری سالمی خواهید داشت. از هر 20 نوزاد متولد شده از مادران مبتلا به ویروس ،یک  نوزاد به این بیماری مبتلا می‌شود. این می تواند در رحم ،هنگام زایمان و حتی پس از تولد اتفاق بیفتد. در صورت داشتن هپاتیت B یا سطح بالای HCV در خون ، احتمال ابتلای نوزاد افزایش می‌یابد. باید بدانید برخی از درمان های هپاتیت Cمی تواند باعث نقایص مادرزادی یا سقط جنین شود.

 پزشکان معمولاً در دوران بارداری آزمایش HCV را انجام نمی‌دهند. اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید ممکن است به این بیماری مبتلا باشید ، حتما قبل از اقدام به بارداری آزمایش دهید.

بیشتر بدانید : ایمنی در برابر هپاتیت C با این روش ها

بیشتر بدانید :  هپاتیت حاد چیست و چه علائمی دارد؟

بیشتر بدانید :  آیا هپاتیت به کبد آسیب می زند؟

بیشتر بدانید :  آشنایی با انواع هپاتیت A ، B و C و روش های انتقال آن ها

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com