کرونا و علائم آن از فرق سر تا نوک پا
هر روز علائم جدید برای کرونا کشف می شود که در این مطلب به تمام علائم این بیماری در تمام بخش های بدن اشاره می شود

کرونا از فرق سر تا نوک پا

ویروس کرونا به کدام اندام‌‌ها آسیب می‌زند؟ قلب، کلیه‌ها، مغز، عروق، اعصاب و پوست بدن از اندام‌هایی هستند که تا کنون تأثیر ویروس کرونا بر آن‌ها و عملکردشان مشاهده شده است. این که بیماری ریوی کووید ۱۹ بیش از همه ریه‌ها و مجاری تنفسی را درگیر می‌کند، موضوعی است که زیاد درباره آن نوشته شده است. اما تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که این ویروس اثر مختل کننده بر بعضی اندام‌های دیگر بدن هم دارد.

بیشتر بدانید : مشکلات گوارشی ناشی از کرونا را چطور از استرس تشخیص دهیم؟

بیشتر بدانید : چشم صورتی یکی از علائم کرونا

بیشتر بدانید : باز هم از علائم احتمالی ابتلا به کرونا: مشکلات پوستی!

قلب

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که ویروس کرونای جدید ظاهرا به قلب هم حمله می‌کند:

  • میزان مرگ و میر بالا در میان مبتلایان به ویروس جدید کرونا که سابقه‌ بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون دارند.

  • افزایش یک زیست‌نشانگر در خون که از سلول‌های تخریب‌شده یا  در حال مرگ ماهیچه قلب آزاد می‌‌شود و در بین بیمارانی با دوره بیماری حاد دیده شده است.

  • ایجاد عفونت در ماهیچه قلب در مبتلایانی که سابقه بیماری نداشته‌اند.

بیشتر بدانید : تاثیر کرونا بر تمام بخش های بدن است، از قلب تا کبد

 ریه 

شواهد زیادی در دست است که نشان می‌دهد در بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا، ریه‌ها به شدت درگیر می‌شوند و ویروس به آن ها آسیب‌های جدی می‌رساند. اما معاینه صورت گرفته روی بسیاری از بیماران بهبود یافته‌، نشان می‌دهد که یکی از پیامدهای این بیماری این است که بیمار حتی پس از بهبود، با مشکل کاهش عملکرد ریه روبه روست. محققان چینی در برخی بهبودیافتگان از کدر شدن ریه خبر می‌دهند که احتمال آسیب‌ دایمی به این اندام را تقویت می‌کند.

رگ‌های خونی

پژوهشگران در سوئیس در مطالعات خود پس از کالبدشکافی بیماران کووید۱۹، دریافتند که در برخی مبتلایان، تمام لایه سلولی، در لایه درون‌رگی رگ‌های خونی و لنفاوی اندام‌های گوناگون، دچار التهاب شده است. محققان به این نتیجه رسیدند که ویروس جدید التهابی را در لایه درون‌رگی ایجاد می‌کند که این التهاب می‌تواند منجر به اختلالات ریزجریان خون شود.

سیستم عصبی

در بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به کووید ۱۹، اختلالات حس بویایی و چشایی گزارش شده است. این مسئله نشان می‌دهد که در بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹، این ویروس به سیستم عصبی هم حمله می‌کند.

 مغز

محققان نگران این مسئله هستند که ویروس جدید کرونا در برخی انسان‌ها به ساقه مغز نفوذ کند و به مرکز تنفسی در آن منطقه آسیب بزند. مواردی بیشتر در میان مبتلایان سالخورده مشاهده شده که تنفس بیمار متوقف شده بدون آن که پیش از آن مشکلات جدی تنفسی یا مشکلات ریوی داشته باشد. این که این ویروس می‌تواند باعث سکته مغزی شود یا شرایط بروز آن را فراهم کند، هنوز مشخص نیست.

کلیه‌ها

اغلب بیمار دچار نارسایی حاد کلیه می‌شود. چرا که در صورت عفونت ریوی، معمولا به دلیل تجمع بالای مایع در ریه، برای بیمار داروهایی تجویز می‌کنند که منجر به جذب آب بدن می‌شود. به این ترتیب خون‌رسانی کلیه با مشکل مواجه شده و این ارگان نمی‌تواند وظیفه تصفیه را انجام دهد. از سوی دیگر، در بیماران کووید۱۹ که بیماری‌شان حاد است، خون سریع‌تر لخته می‌شود. 

پوست

به نظر می‌رسد کووید ۱۹ می‌تواند به پوست هم آسیب‌های جدی وارد ‌کند. از بسیاری از کشورها گزارش شده که در مبتلایان، تغییرات پوستی مشاهده شده است. ضایعات پوستی کوچک بیش از همه در میان کودکان و نوجوانان و در ناحیه پاهای آنان دیده شده است. این لکه‌های بنفش شبیه آثار سرخک، آبله مرغان یا سرماسوزک‌‌ بوده‌اند.

بیشتر بدانید : علائم عصبی کرونا چیست؟ از سرگیجه تا کم شدن حس بویایی

بیشتر بدانید : علائم بیماری کرونا به روز شد،از اختلال حس بویایی تا سردرد خیلی شدید

بیشتر بدانید : آخرین یافته های مربوط به کرونا، از علائم تا خطر آن برای کم کاری تیروئید

بیشتر بدانید : نشانه جدید بیماری کرونا که تاکنون به آن اشاره ای نشده است

بیشتر بدانید : از روزی که ویروس وارد بدن می شود تا روز بهبود یا مرگ چه اتفاقی می افتد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com