عوارض خوشبو کننده‌های هوا
خوشبوکننده‏ های هوا از بین برنده بوی نامطبوع نیستند بلکه گازها و مواد شیمیایی تند آنها موجب می‌شود بوهای نامطبوع به مشام نرسد‌.

عوارض خوشبو کننده‌های هوا, خوشبوکننده دهان و عطر و ادکلن

امروزه در بسیاری از خودروها، منازل و محیط‌های کاری برای رفع بوی نامطبوع هوا از انواع مختلف اسپری‌های خوشبو کننده با رایحه انواع گل‌ها و میوه‌ها تا بوی وانیل و کاکائو هم استفاده می‌شود. مواد خوشبو و تازه‌کننده هوا که باعث می‌‌شود افراد از نفس کشیدن لذت ببرند، اما غافل از این که گازها و مواد شیمیایی و سمی که در این خوشبوکننده‌ها وجود دارد می‌تواند در دراز مدت سیستم تنفسی را بیمار کند.

خوشبوکننده‏ ها از بین برنده بوی نامطبوع نیستند بلکه گازها و مواد شیمیایی تند آنها موجب می‌شود بوهای نامطبوع به مشام نرسد‌. در نتیجه با رعایت بهداشت فردی و حفظ پاکیزگی منزل و برطرف کردن علت اصلی ایجاد بوی بد می‌توان از انتشار بوهای ناخوشایند جلوگیری کرد.

 

خوشبوکننده های هوا کدام بیماری ها را تشدید می کنند؟

  • -آسم

  • -تنگی نفس

  • -آلرژی

  • - آمفیزم (بیماری تنفسی)

  • -برونشیت مزمن

 

مضرات خوشبوکننده های هوا برای افراد سالم در کوتاه مدت:

  • -خارش

  • -عطسه

  • -آبریزش بینی

  • -سرفه

 

مضرات خوشبوکننده های هوا برای افراد سالم در بلند مدت:

  • -تنگی‌‌ نفس 

  • -خس‌‌‌خس سینه



عملکرد مواد خوشبوکننده  هوا چگونه است؟

این مواد به محض اسپری شدن در هوا، سلول‌های موجود در مخاط بینی را تحریک کرده و به جریان خون راه می‌یابند. مواد التهابی از این طریق خود را به سلول‌های عضلانی مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی می‌‌رسانند و مخاط ریه را دچار التهاب کرده و آن طور که روی موش‌ها آزمایش شده، باعث بروز مشکلات عصبی نیز می‌شوند‌. ناگفته نماند عطر و ادکلن هم از این موضوع مستثنا نیستند.

به گفته متخصصان، حساسیت‌‌پذیری مجاری هوایی با افزایش سن تغییر می‌‌کند و هر چه دفعات استفاده و مدت تماس با این‌ گونه مواد بیشتر باشد، خطرات و عوارض ایجاد شده بر اثر استفاده از این مواد نیز افزایش خواهد یافت. این قضیه در مورد اسپری‌‌های خوشبو‌ کننده دهان نیز صدق می‌کند و عوارض مشابهی را برای افراد به دنبال خواهد داشت .

 

مهم‌ترین عارضه خوشبو کننده‌های هوای بدون مجوز

مطالعات نشان داده است برخی خوشبو‌کننده‌های بی‌نام و نشانی که به دور از تاییدیه وزارت بهداشت وارد کشور می‌شوند و به وفور در بازار با قیمت‌های ارزان به فروش می‌رسند، حاوی مواد فوق‌العاده سمی هستند که به تضعیف سیستم ایمنی بدن ما منجر می‌شوند. دوز بالای موادی همچون اتیل استات و بنزآلدئید که در این خوشبوکننده‌ها وجود دارد نوعی نوروتوکسین یا سم محسوب شده و سرطان‌زا هستند .

 

مضرات خوشبوکننده های هوا برای کودکان

این خوشبوکننده‌ها برای کودکان بیشتر از بزرگسالان مضر و مخرب است. کودکان به دلیل آن که در سنین رشد هستند و هنوز بافت‌ها و ارگان‌های بدنشان بخوبی تکامل نیافته، در مقابله با سموم قدرت کمتری داشته و بسیار آسیب‌پذیرترند .

 

جایگزین خوشبوکننده های مصنوعی

با تمام این تفاسیر اگر به استفاده از مواد خوشبو‌کننده اعتیاد پیدا کرده اید و حتما باید فضای تنفسی‌تان معطر باشد، دست کم به جای استفاده از خوشبو‌کننده‌های مصنوعی هوا، از مواد و عصاره‌های طبیعی و بی‌ضرری که طب سنتی پیشنهاد می‌دهد استفاده کنید.





گردآوری:گروه سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com