افزایش قد با چند توصیه متخصصین غدد
می‌دانیم که افراد قد کوتاه چه احساسی دارند، ولی اگر نوجوان هستید امیدی هست که از قد ژنتیکی که دارید بلندتر شوید، با مطالعه این مطلب به اطلاعات خود درباره افزایش قد بیافزایید

امکان افزایش قد برای شما وجود دارد با شرایط زیر

اگر بین ۱۷ تا ۲۱ سال سن دارید هنوز امیدی برای این کار هست ولی به شرط اینکه صفحات رشدتان با هم ترکیب نشده باشند، در غیر این صورت نمی‌توان کاری در این زمینه انجام داد. در ادامه به اطلاعاتی که یک متخصص غدد درون ریز درباره‌ی افراد قد کوتاه و رشد قد ارائه کرده است می‌پردازیم.

ابتدا لازم است یک سری مسایل را روشن کنیم. وقتی صفحه‌های رشد با هم ترکیب شوند دیگر رشد قد ممکن نیست (مگر این‌که عمل جراحی افزایش قد انجام دهید). صفحه‌های رشد در سن ۲۰ سالگی و در برخی افراد در سن ۲۵ سالگی ترکیب می‌شوند. هر سایتی که مدعی توانایی افزایش قد در بالاتر از این سن باشد معتبر نیست.

ثانیا، به افراد زیر ۱۵ سال و یا حتی ۱۶ سال امید بیشتری است. ولی به عقیده متخصص غدد تنها چیزی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند متوقف کننده‌های استروژن یا مهار کننده‌های اروماتاز هستند. این دو مورد همجوشی صفحه رشد را کند می‌کنند و باعث می‌شوند فرصت رشد قد، بیشتر شود.

در واقع ترشح استروژن منجر به سرعت جوش خوردن صفحه‌های رشد می‌گردد. از این رو با متوقف کردن ترشح آندروژن که به استروژن تبدیل می‌شود، شما فرصت بیشتری برای رشد خواهید یافت. بدون روش درمانی مهار استروژن رشد کلی شما در حدود سن ۲۰ سالگی متوقف خواهد شد.

ولی با پیش گرفتن این روش درمانی روند رشد چند سال بیشتر ادامه خواهد یافت و بنابر تحقیقات انجام شده، با این روش درمانی۵٫۱ سانتی‌متر احتمال افزایش قد بیشتر از قد تخمین زده شده وجود خواهد داشت. قبل از شروع این روش درمانی بهتر است با پزشک و یا متخصص غدد درون ریز مشاوره‌ای داشته باشید.

در غیر این صورت حداقل با یک عکس رادیولوژی می‌توان از همجوشی صفحه‌های رشد اطمینان یافت. در صورت همجوشی صفحات رشد دیگر امکان افزایش قد وجود ندارد، مگر با عمل جراحی افزایش قد. مهار کننده‌های اروماتاز و استروژن به طور گسترده‌ای در دسترس هستند و برای تهیه آن‌ها نیازی به نسخه پزشک متخصص غدد نیست.

استفاده از این داروها کاملا ایمن است ولی از آن جایی که این داروها بر مغز تاثیر دارند اگر تاثیرات عصبی مثل لرزش غیر قابل کنترل دست‌ها را احساس کردید به سرعت استفاده از این داروها را قطع کنید. لتریول، تاموکسیفن از جمله این داروها هستند.

حتی یک متخصص غدد هم به طور کامل فرایند رشد را درک نمی‌کند و دانش پزشکی در این زمینه کمی دست و پا بسته است.


افزایش قد در افرادی که زیر ۱۵ یا ۱۶ سال سن دارند
افزایش قد

افرادی که زیر ۱۵ یا ۱۶ سال سن دارند و قد کوتاهی دارند و در مشاوره با متخصص غدد و از درمان آن‌ها امتناع ورزید به متخصص غدد دیگری مراجعه کنند و در صورتی که نتیجه نگرفتند، می‌توانند از مطالبی که در ادامه عنوان می‌شوند پیروی کنند.

قد به عوامل ژنتیکی وابسته است. کوچک‌ترین این عوامل میزان عوامل رشد در خون، عملکرد غده هیپوفیز و هم‌چنین عوامل تغذیه و خواب می‌باشند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تاثیر تمرین‌های ورزشی و کششی بر افزایش قد اثبات شده‌اند و برخی ورزش‌های خاص تاثیر نسبتا بالایی در افزایش قد افراد دارند.

حتی یک متخصص غدد هم به طور کامل فرایند رشد را درک نمی‌کند و دانش پزشکی در این زمینه کمی دست و پا بسته است. در ادامه به آن‌چه که می‌دانیم و از صحت آن اطمینان داریم می‌پردازیم. آن چه ما می‌دانیم این است که قد تحت تاثیر عوامل رشد متعددی قرار دارد.

عواملی مانند مقدار عوامل رشد شبه انسولین، مقدار هورمون رشد، مقدار هورمونی که هورمون رشد را در بدن آزاد می‌کنند و مقدار دیگر عوامل رشد.

تستوسترون به هیچ عنوان بر افزایش قد تاثیر ندارد. این هورمون می‌تواند آغاز کننده‌ی نشانه‌های بلوغ در شما باشد ولی یقینا در هیچ مجله‌ی پزشکی یا تحقیقات آزمایشگاهی تاثیر یا ارتباط آن با افزایش قد اثبات نشده است.

تاکید ما بر مجلات پزشکی و تحقیقات آزمایشگاهی بدین خاطر است که اطلاعات بدست آمده از این منابع مستند است زیرا تمامی یافته‌های تحقیقات منعکس شده در مجله‌های علمی معتبر کاملا علمی و صحیح و معتبر هستند. در این مقاله به کارهایی که می‌توان برای افزایش قد انجام داد می‌پردازیم، کارهایی که در کنترل شما و قابل انجام هستند.

بیشتر بدانید : راهکارهای افزایش قد بعد از 18 سالگی


چه عواملی به افزایش عوامل رشد کمک می‌کنند

افزایش میزان HGH و یا هورمونی که ترشح HGH را تحریک می‌کند.

افزایش IGF 1.

به گفته‌ی متخصص غدد مصرف نوشیدن یک یا دو لیوان شیر در روز در افزایش قد موثر خواهد بود.

افزایش سطح HGH خطرهایی به همراه دارد از این رو درباره‌ی آن نمی‌توان چیز زیادی گفت و علت خطرناک بودن آن هم این است که نه تنها در صورت استفاده نادرست موجب کاهش شانس افزایش قد نهایی فرد می‌شود (یعنی موجب همجوشی زودرس صفحه‌های رشد و توقف افزایش قد می‌گردد)، بلکه می‌تواند شکل ظاهری استخوان‌های شما را نیز بر هم بزند و تناسب اندام را دچار مشکل کند. از این رو بهتر است این روش درمانی را با یک پزشک متخصص غدد دنبال کنید نه به تنهایی. موارد بسیاری مشاهده شده است که حتی پزشک متخصص غدد هم در تزریق و یا تجویز قرص اشتباه کرده و این بدان معناست که این کار اصلا نباید خودسرانه انجام شود.

ایمن‌ترین کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد و نیازی به مشاوره پزشک متخصص غدد هم ندارد، افزایش سطح IGF 1 می‌باشد. هرچند دلیل این مورد هم تاکنون برای متخصص غدد نامعلوم باقی مانده است، ولی ثابت شده است که این روش به افزایش قد منجر خواهد شد.

IGF 1 را می‌توان با تزریق وارد بدن کرد و این امر منجر به جذب کامل آن در خون و صفحه‌های رشد خواهد شد. مصرف بیش از پانصد گرم IGF 1 در روز توصیه نمی‌شود. از این رو بیش از این مقدار استفاده نکنید. به علاوه اثبات شده است که IGF 1 به جهش سلولی و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌انجامد.

برای افرادی که سن‌شان بین ۱۵ تا ۱۶ سال است می‌توان درمان ضد استروژن را پیش گرفت ولی این روش نیز خطرات خود را دارد. از این رو توصیه می‌کنیم که زودتر از سن ۱۶ سالگی این روش را در پیش نگیرید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید نوشیدن یک یا دو لیوان شیر در روز است که حداکثر حاوی ۲۰ تا ۳۰ میلی گرم IGF 1 می‌باشد.

انجام این کار بسیار مهم و مفید است مخصوصا اگر هنوز به بلوغ نرسیده‌اید. اگر هم به تازگی به بلوغ رسیده‌اید باز هم این روش جواب می‌دهد و به خوبی هم جواب می‌دهد.

به گفته‌ی متخصص غدد مصرف مکمل‌های روزانه از مواد مغذی در افزایش نهایی قد افراد بزرگسال موثر خواهد بود.


دو کار دیگر برای افزایش قد

مصرف مکمل‌های روزانه از مواد مغذی ذکر شده، در افزایش نهایی قد افراد بزرگسال موثر خواهد بود. هم‌چنین لازم است بگوییم که آقایان در این صورت نباید زیاد انزال شوند. هر بار انزال به از دست دادن ۵ میلی گرم از زینک منجر خواهد شد. مقدار استاندارد استفاده روزانه زینک ۳۰ میلی گرم است؛ اگرچه تاثیرات سمی آن در صورت استفاده بیش از ۵۰ میلی گرم گزارش شده اند.

شاید مصرف موز که دارای مقادیر زیادی پتاسیم است را دوست نداشته باشید یا با بدن‌تان سازگار نباشد. تمامی مکمل‌ها حاوی مقدار کافی از پتاسیم نیستند که می‌توانند به حمله قلبی منجر شوند. آخرین توصیه نیز صد در صد این است که خواب کافی داشته باشید.

۸ ساعت خواب در شبانه روز به طور جدی توصیه می‌شود. چرت‌ها را حساب نکنید و خواب کافی و مداوم داشته باشید. شاید لازم باشد افراد بین ۱۵ الی ۱۶ سال درمان ضد استروژن را آغاز کنند ولی قبل از آن عکس رادیولوژی بگیرید. هم‌چنین بهتر است از یک متخصص غدد کمک بگیرید.


بیشتر بدانید : پاسخ به سوالات شما درباره صفحه رشد و افزایش قد

بیشتر بدانید : فرمول پیش بینی رشد قدی در دختران و پسران

بیشتر بدانید : تزریق هورمون رشد برای افزایش قد، درست یا غلط؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir