آب گریپ فروت حاوی مواد شیمیایی است که موجب اختلالاتی در آنزیم هایی که داروها را در روده تجزیه می کنند،می شود.اما چه داروهایی؟
 
هنگامیکه یک دارو به درستی داخل روده تجزیه نشود،با مقدار زیادی دارو در خون مواجه می شوید و میزان بیش از حد دارو در خون احتمال اثرات جانبی را افزایش می دهد .
 
چه داروهایی تحت تأثیر آب گریپ فروت  قرار می گیرند؟
آب گریپ فروت بر اغلب داروها تأثیرگذار نیست.اما بیش از 50 دارو وجود دارند که بر آنها اثر می گذارد. این داروها عبارتند از داروهایی که برای این نوع بیماریها استفاده می شوند
 * تپش غیر طبیعی قلب
 
 *آلرژی 
 
 * اضطراب
 
 * آسم 
 
 * لخته های خونی
 
 * سرطان 
 
 * سرفه 
 
 * افسردگی 
 
 * نفخ
 
 صرع
 
 * اختلالات نعوظ
 
 * حمله یا بیماری قلبی
 
 * فشار خون بالا
 
 * کلسترول بالا
 
 * ایدز
 
 * عفونت
 
 * درد
 
 *  بزرگ شدگی پروستات
 
 * سکته 
آب گریپ فروت بر تمام داروهای مربوط به بیماریهایی که در بالا لیست کردیم اثر می گذارد.از پزشک خود در مورد این داروها سوال کنید و اگر لازم است برای پیشگیری از اختلالات،آن را تغییر دهید.  

آیا آب گریپ فروت  قابل اطمینان است که شما آن را مصرف کنید؟
اگر به طور مرتب آب گریپ فروت می نوشید از پزشک خود یا دکتر داروخانه بپرسید که بر داروهای شما اثر می گذارد یا نه ؟ اگر داروهای شما باعث می شوند که حالتان بدتر شود یا عوارض جانبی غیر معمولی ایجاد می کنند با پزشک خود درمیان بگذارید.
تمام داروهای جدید قبل از اینکه از وزارت دارو تأیید بشوند،برای مشکلات ناشی از تأثیر آب گریپ فروت مورد آزمایش قرار می گیرند.داروهایی که تحت تأثیر آب گریپ فروت هستند باید حتماً در بروشور آنها به بیمار هشدار داده شود.هنگامیکه داروی جدیدی را می خواهید مصرف کنید،دکتر داروخانه در این مورد با شما صحبت خواهد کرد یا اطلاعاتی در مورد غذاهایی که در طول مصرف این داروها باید از آنها بپرهیزید را به شما می دهد.روی شیشه ی برخی از داروها ممکن است برچسب هشدار " تداخل غذا با دارو" وجود داشته باشد .درکل،هرچه آب گریپ فروت بیشتری مصرف کنید،احتمال این اثرات جانبی هم بیشتر است.حتی نشان داده شده که تنها یک لیوان آب گریپ فروت در هر موقع از روز توانسته تأثیر خود را بر دارو بگذارد.گاهی تأثیر یک لیوان آب میوه تا 3 روز باقی می ماند.در اغلب موارد شاید هیچ مشکلی با مصرف آب گریپ فروت پیدا نکنید.از پزشک یا داروخانه در
مورد قابل اطمینان بودن آن سوال کنید
 
اگر آب گریپ فروت بر داروی من تأثیر بگذارد ،چه اتفاقی می افتد ؟
مشکلاتی که بر اثر تداخل آب گریپ فروت و مصرف دارو اتفاق می افتند،بستگی به نوع دارویی دارد که شما مصرف می کنید .برخی از مشکلات جزئی اند درحالیکه برخی از آنها خیلی جدی هستند.در کل،بزرگترها بیشتر از کوچکترها در معرض مشکلات جدی قرار می گیرند.مثلاً،اگر داروی فشارخون استفاده می کنید ممکن است در معرض خطر افت فشار خون قرار بگیرید.اگر داروی کلسترول بالا مصرف می کنید ممکن است دچار مشکلات تحلیل عضله یا از بین رفتن کبد بشوید.برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی ای که داروهای تحت تأثیر آب گریپ فروت ممکن است ایجاد کنند با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید
 
چگونه می توانم از این مشکلات جلوگیری کنم ؟
شما می توانید برای جلوگیری از مشکلاتی که تداخل آب گریپ فروت و دارو ایجاد می کند نکاتی را در نظر بگیرید:
 * قبل از مصرف دارو،در مورد قابل اطمینان بودن آن در مقابل آب گریپ فروت از پزشک خود یا دکتر داروخانه سوال کنید
 
 * برچسب روی مواد غذایی و محصولات طبیعی را بخوانید تا مطمئن بشوید که دارای آب گریپ فروت یا عصاره ی آن نمی باشند.شاید لازم باشد از مصرف پرتقال و نارنگی بپرهیزید زیرا برخی مطالعات نشان داده اند که آنها نیز می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند .  
 
 *همیشه برچسب هشدار هر دارویی که مصرف می کنید را بخوانید.اگر سوالی دارید از پزشک خود یا دکتر داروخانه بپرسید . 
 
 * اگر بر اثر مصرف دارو دچار عوارض جانبی غیرمعمولی شده اید با پزشک خود درمیان بگذارید
 
 * در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید چه تجویزی و چه غیر تجویزی ( داروهای بدون جعبه ) با پزشک و دیگر متخصصین سلامتی صحبت کنید.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
گريپ فروت
بدون رژیم لاغر شوید؟!
5 غذایی که باعث کاهش وزن می شوند
نوشیدن برخی از آب میوهها باعث كاهش جذب دارو میشود
هشدار درباره رژیم های غذایی غلط