پیشگیری از افزایش وزن در زمستان با توصیه های طب سنتی
افزایش وزن در زمستان برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد که در این مطلب به علت آن و روش هایی برای پیشگیری از آن اشاره می شود

علت افزایش وزن در زمستان چیست؟

معمولاً با پایان فصل زمستان  متوجه می‌شویم که چند کیلویی به وزن ما اضافه شده است. در این فصل ناخودآگاه کنترل هوس خوردن شیرینی و غذاهای پرکالری به سختی انجام می شود.این عامل در کنار بقیه موارد زمینه افزایش وزن را فراهم می کند.از طرفی افسردگی فصلی بر خلق و خوی ما تاثیر می گذارد و بدن ما به صورت ژنتیکی تمایل بیشتری به دریافت کالری بیشتر دارد . بی خوابی هم مزید بر علت است و افراد تمایل بیشتری به مصرف غذا های چرب و شیرین پیدا می کنند.

بیشتر بدانید : چاق شدن در فصل زمستان به چه دلیل است؟


 در این مطلب به برخی از تغییراتی در زندگی که می‌تواند به شما در حفظ وزنتان کمک کند، اشاره کرده‌ایم.

هیچ دقت کرده اید که با سردشدن هوا تمایل مان به مصرف غذاهای چرب، گرم و پرکالری بیشتر می شود به ویژه اگر هوا آلوده هم باشد. خیلی از ما هم که اهل ورزش و باشگاه رفتن هستیم، چند روزی را از برنامه باشگاه روی کم می کنیم در گوشه منزل زیرپتو می مانیم و چند ساعتی بیشتر می خوابیم. به گفته محققان در حالتی خوش بینانه نگاه کردن به این قضیه نشان می دهد: ما در زمستان روزانه 200 کالری اضافه دریافت می کنیم.


 تابش کم نورخورشید هم مزید برعلت 

خورشید در فصل زمستان تابش کمتری دارد و این موضوع باعث می شود تا نور کمتری به بدن ما بتابد و همین عامل باعث اختلال عاطفی فصلی می شود که  نتیجه تغییردر ترشح هورمون ها و ساعت بیولوژیکی بدن است. 

یکی دیگر از پیامدهای کاهش تابش نور خورشید ، افت سطح ویتامین D است. این در حالی است که برخی از مطالعات نشان می‌دهد کمبود ویتامین D می‌تواند موجب افزایش وزن شود. کمبود ویتامینD  باعث می‌شود احساس خستگی و انرژی کمتری داشته باشید. به همین دلیل پزشکان به بعضی از افراد مصرف  مکمل های این ویتامین را تجویز می کنند.


پیشگیری از افزایش وزن زمستانی

  • رژیم متعادل داشته باشید و از فست فودها اجتناب کنید.
  • از رژیم غذایی مایع با انواع سوپ‌ها و آش‌های سالم استفاده کنید.
  • از کم تحرکی  دوری کنید. می‌توانید اطراف خانه یا محل کارتان قدم بزنید. ورزش های عضله ساز باعث افزایش متابولیسم می‌شود.
  • از ادویه‌های گرم زمستانی استفاده کنید تا بدنتان گرم‌تر شود و انرژی بیشتری برای فعالیت بدنی داشته باشد.
  • گرسنگی بی‌موقع را با نوشیدن آب، کم  کنید زیرا درزمستان  ممکن است میل به نوشیدن مایعات نداشته باشید.
  • یک صبحانه‌ خوب و سالم بخورید و هرگز این وعده‌ غذایی را حذف نکنید.
  • تا حد ممکن از نور خورشید بهره ببرید.
  • قبل از رفتن به رختخواب نباید غذایی مصرف کنید.
  • گرسنگی نیمه‌شب را باید با میان‌وعده‌های سالم کنترل کرد.
  • از مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین C غافل نشوید. 

مواد غذایی سالم را در برنامه غذایی داشته باشید به عنوان مثال مصرف تخم مرغ در روزهای زمستان ضروری است. زرده تخم مرغ بیشتر از ۹۰ درصد از کلسیم و آهن تخم مرغ را در خود جای داده است. سفیده هم بیشتر پروتئین تخم مرغ را گرفته است. در حقیقت، در تخم مرغ تمام 9آمینواسید ضروری بدن یک جا قرار گرفته اند.


 توصیه های طب سنتی درباره فصل زمستان

هر فصلی مزاج خاص خودش را دارد، مزاج فصل زمستان سرد و تر است، بنابراین غذایی که در این فصل استفاده می کنیم باید میزان سردی و تری شان با سردی و تری فصل زمستان تداخل پیدا نکند، چرا که باعث می شود میزان سردی در بدن افزایش یابد.

به همین دلیل پزشکان طب سنتی توصیه می کنند غذا های گرم بیشتر مصرف کنیم.غذاهایی مثل کره، شیرگوسفند و ... در لبنیات، بالنگ، خرما،انگور و... در میوه ها، نعناع، کلم و...در گروه سبزیجات ، گردو ، بادام زمینی ، فندق و... در آجیل ها همچنین بوقلمون، گوسفند و... جزو خوراکی هایی هستند که طبع گرمی دارند و مصرف شان درفصل سرد مفید است.


بیشتر بدانید : در زمستان در کاهش وزن موفق تر خواهید بود

بیشتر بدانید : علت افزایش وزن یا کم نشدن وزن بی دلیل شما!!

بیشتر بدانید : چرا با افزایش سن کاهش وزن مشکل می شود؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com