کدام ضد عفونی کننده ویروس کرونا را از بین می برد
ویروس کرونا یکی از بزرگترین چالش های این روزهاست که به راحتی منتقل می شوند، در این مطلب در مورد پیشگیری از انتقال آن با استفاده از ضد عفونی کننده ها می پردازیم

از بین بردن ویروس کرونا با ضد عفونی کننده ها

 آخرین تحولات شیوع ویروس کرونا باعث ترس در بین مردم در سراسر جهان شده و نشان می‌دهد شمار مبتلایان و تلفات این بیماری همه‌گیر افزایش پیداکرده است. بیشترین مرگ‌ومیرها در استان هوبی با مرکزیت ووهان که در مرکز کشور چین قرار داشته و محل شیوع کرونا ویروس بوده، اتفاق افتاده است.

تا به امروز تعداد کل افراد آلوده در چین به 20 هزار و 438 نفر رسید. گزارش‌ها همچنین بیش از 150 پرونده ابتلا بیماران از 23 کشور ازجمله ایالات‌متحده آمریکا، ژاپن، تایلند، هنگ‌کنگ و انگلیس را تائید می‌کند.

در حال حاضر یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها است که در رسانه‌های اجتماعی نیز مطالبی در این رابطه دست‌به‌دست می‌شود. برخی از مصرف‌کنندگان نسبت به این مساله مشکوک شدند تا ادعای موجود در برچسب بطری اسپری ضدعفونی‌کننده‌ای به نام دتول (Dettol) را زیر سؤال ببرند چراکه ادعا کرده ویروس‌های کرونا را از بین می‌برد.

به جهت اطلاعات کمی که از ویروس کرونا و نحوه ابتلا به آن در دست است و تاکنون دارویی برای پیشگیری یا درمان آن ساخته نشده، بهتر است با رعایت نکات مهم بهداشتی از قبیل استفاده مکرر از ضدعفونی‌کننده‌ها در طول شبانه‌روز، دوری از اماکن شلوغ، استفاده از ماسک‌ها، خودداری از دست دادن و بوسیدن، استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و رعایت دیگر نکات بهداشتی و مصرف مواد غذایی مناسب جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش دهیم.

این روند پس‌ازآن آغاز شد که یک خریدار تصویری از یک برچسب را در یکی از رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. در این برچسب از یک محصول ضدعفونی پاک‌کننده آمده است: "این محصول باکتری های ای کولی (E. Cololi)، سامونلا، باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین، روتاویروس، ویروس آنفولانزا، کورونا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) را از بین می‌برد."

سؤالی که در این زمینه مطرح شد این است که چگونه تولیدکنندگان این محصول در سال 2019 میلادی توانسته‌اند کشف کنند که این ماده ضدعفونی‌کننده می‌تواند کروناویروس را از بین ببرد؟

در این زمان با اعتراضاتی که صورت گرفت، تولیدکننده این برند ضدعفونی‌کننده به‌سرعت مجبور به پاسخگویی شد و توضیح داد كه هیچ اثری در دست نیست كه این اسپری ضدعفونی‌کننده می‌تواند کروناویروس شیوع پیداکرده از ووهان چین را از بین ببرد.

علاوه بر آن، این تولیدکننده توضیح داد که این برچسب به گونه‌های مختلف باکتریایی و ویروسی اشاره دارد که می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. به باور متخصصین هنوز به طور قطعی نمی توان گفت که هیچ کدام از ضدعفونی کننده های موجود در بازارهای جهانی قادر به نابودی ویروس کرونا است بااین‌حال، به جهت اطلاعات کمی که از ویروس کرونا و نحوه ابتلا به آن در دست است و تاکنون دارویی برای پیشگیری یا درمان آن ساخته نشده است.

البته این موضوع به معنی نفی استفاده از تجهیزات بهداشتی از قبیل ضدعفونی کننده ها نبوده و بهتر است با رعایت نکات مهم بهداشتی از قبیل استفاده مکرر از ضدعفونی‌کننده‌ها در طول شبانه‌روز، دوری از اماکن شلوغ، استفاده از ماسک‌ها، خودداری از دست دادن و بوسیدن، استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و رعایت دیگر نکات بهداشتی و مصرف مواد غذایی مناسب جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش دهیم.


بیشتر بدانید : باورهای غلط در مورد ویروس خطرناک کرونا

بیشتر بدانید : وضعیت ویروس کرونا نسبت به ایران و ادامه غربالگری در مرزها

بیشتر بدانید : توصیه هایی مهم به دانش آموزان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

بیشتر بدانید : خطرناکترین ویروس های جهان، از ابتلا تا مرگ، به بهانه ویروس کرونا در چین


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sinapress.ir