چند توصیه بسیار مهم برای مراقبت از کبد
کبد یکی از مهم ترین اندام داخلی است که هر گونه آسیب آن باعث بروز مشکلاتی می شود، بنابراین مراقبت از کبد اهمیت زیادی دارد که در ادامه به چند نکته در این باره اشاره می شود

 مراقبت از کبد با چند توصیه

کبد یکی از مهم‌ترین اندام های بدن انسان است که نقشی کلیدی در حفظ سلامت ما ایفا می کند. کبد با وزنی حدود سه پوند (1.3 کیلوگرم) بزرگترین اندام داخلی بدن انسان است.

کبد هر روز خون شما را تصفیه می کند، با عفونت ها مبارزه می کند و زمانی که سالم باشد، توانایی باززایی و ترمیم خود را دارد. کبد بیش از 500 وظیفه مختلف از جمله تنظیم سطوح کلسترول را انجام می دهد.

متاسفانه، افراد بسیاری از آسیب کبدی رنج می برند و در فهرست افراد منتظر برای انجام عمل پیوند به منظور دریافت کبد جدید قرار دارند. بیماری های بسیاری می توانند موجب آسیب بازگشت ناپذیر کبد شوند و یکی از آنها بیماری کبد چرب است که به واسطه چربی اضافه در کبد، به ویژه اگر بیش از 10 درصد وزن کبد را تشکیل دهد، رخ می دهد. بیماری کبد چرب به دو نوع بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیر الکلی تقسیم می شود.

نتایج یک مطالعه نشان داد که شکل شدیدتر بیماری کبد چرب غیر الکلی به نام استئاتوهپاتیت غیر الکلی با گلیفوزات (Glyphosate)، یک نوع علف کش، مرتبط بوده است. استئاتوهپاتیت غیر الکلی موجب سطوح بسیار بالای گلیفوزات در ادرار شده و خطر سیروز کبدی، سرطان کبد و مرگ را افزایش می دهد. مشکل این است که پرهیز از گلیفوزات دشوار است زیرا تقریبا در هر جایی، از زمین های کشاورزی تا مناطق مسکونی، استفاده می شود و به خاک، مواد غذایی، آب و هوا نفوذ می کند.

اگر قصد ندارید در آینده مجبور به انجام عمل پیوند کبد شوید می توانید راهبردهای زیر را برای حفظ سلامت کبد خود مد نظر قرار دهید.

بیشتر بدانید : علت کبد چرب غیرالکلی چیست و آیا کبد چرب درمان می شود؟

بیشتر بدانید : پاکسازی کبد چرا اهمیت زیادی دارد؟


ورزش

ورزش منظم به سوزاندن تری گلیسیرید در بدن به عنوان سوخت کمک کرده و می تواند به کاهش چربی کبد کمک کند.


اهدای خون

اهدای خون دو بار در سال می تواند به کاهش سطوح آهن در بدن کمک کرده و از کبد در برابر آسیب محافظت کند.

بیشتر بدانید : شرایط اهدای خون چیست؟

نسبت بهینه اسیدهای چرب امگا-3 به اسیدهای چرب امگا-6 
کبد

از منابع خوب برای اسیدهای چرب امگا-3 می توان به ماهی های سالمون، خالمخالی، شاه ماهی و آنچووی اشاره کرد. مکمل روغن ماهی کریل نیز سرشار از این مواد مغذی است. از مصرف غذاهای فرآوری شده پرهیز کرده یا آن را محدود کنید و از روغن گیاهی برای پخت و پز استفاده کنید.

بیشتر بدانید : همه چیز درباره مصرف امگا 3 و تاثیر آن بر سلامت بدن


پرهیز از داروها

تنها یک آنزیم در کبد تقریبا 50 درصد از تمام داروهای موجود در بازار از جمله داروهای بدون نسخه مانند داروهای سرماخوردگی و مسکن ها را متابولیز می کند. بسیاری از داروهای بدون نسخه با آسیب کبدی ناشی از مصرف بیش از حد پیوند خورده اند.


پرهیز از الکل در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی

اگر به هر یک از این بیماری ها مبتلا هستید از مصرف الکل پرهیز کنید زیرا می تواند خطر سیروز کبدی و تخریب سلول های کبد را افزایش دهد.


بهینه‌سازی شرایط روده 

از آنجایی که حدود 75 درصد افراد مبتلا به بیماری مزمن کبد دارای یک بی تعادلی میکروبیوم در روده خود هستند، مصرف پروبیوتیک ها یا غذاهای تخمیر شده برای حفظ تعادل میکروبیوم توصیه شده است.


مصرف ان-استیل‌سیستئین

این یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که برای درمان بیماری های کبد چرب مزمن استفاده می شود.


بیشتر بدانید : موثرترین راه درمان کبد چرب

بیشتر بدانید : علائم کبد چرب را بشناسید

بیشتر بدانید : گرمی کبد چیست و چه غذاهایی باعث گرمی کبد می شوند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com