گردن‌‌درد ، مشكل نسبتا شایعی است كه برای بعضی‌ها اتفاق می‌افتد ، بخصوص كسانی كه شغلشان به‌ نحوی است كه سر را باید پایین نگاه دارند.اما چه کاری باید انجام داد؟

 

سر انسان حدود چهار تا پنج كیلوگرم وزن دارد.وظیفه تحمل این وزن نسبتا سنگین را مهره‌های قسمت فوقانی ستون فقرات و ماهیچه‌های اطراف آن بر عهده دارند.هنگامی كه سر به حالت عمودی قرار گیرد این وزن بین ماهیچه‌ها و مهره‌ها به میزان مساوی تقسیم می‌شود ولی در صورتی كه به مدت طولانی وضعیتی متفاوت و خمیده به جلو داشته باشد،این فشار وزن روی گردن افزایش یافته و در نتیجه دردهای گردنی به وجود می‌آید.

10 فرمان برای پیشگیری
1- پس از حداكثر یك ساعت نشستن پیاپی پشت میز یا حتی پشت فرمان اتومبیل، محل خود را ترك كرده و با انجام تمرینات مناسب،عضلات را تقویت كنید.

2- اكثر افراد برای ورزش دادن گردن حركاتی چرخشی و خم كردن‌هایی ناگهانی و سریع به طرفین را انجام می‌دهند و انتظار دارند با این حركات وضعیت گردنشان بهتر شود،اما حقیقت این است كه تمرین‌های سریع نه ‌تنها از دردهای گردن نمی‌كاهد بلكه می‌تواند صدمات جدی به مهره‌های آن وارد كند.
 
3- ورزش بسیار مناسب برای گردن حركات كششی است.برای این منظور ابتدا سر را به طرف پایین خم كرده به صورتی كه چانه به قفسه سینه برسد.در این حالت تا شماره 10 بشمارید،سپس سر را به طرف بالا خم كرده و سقف را نظاره كنید. دراین حالت نیز تا 10 شماره كنید.در مرحله بعدی سر را به طرف یك شانه برگردانده و با دست طرف مقابل با فشار روی چانه، سر را به طرف شانه هل دهید تا در واقع چانه به موازات قرار گیرد.این كار را با طرف دیگر نیز تكرار كنید.هر یك از این وضعیت‌ها را بیش از شمردن تا عدد 10 ادامه ندهید.

4- اگر گردن‌درد دارید یا حتی برای راحتی بیشتر گردن،از بالشتك‌های مخصوص یا تكه حوله‌ای كه به صورت لوله‌ای درآمده استفاده كنید. این بالشتك و یا حوله حمایت مضاعفی برای گردن خواهد بود.
 
5-‌ این كار را هنگام مسافرت‌های طولانی‌مدت در ماشین و هواپیما نیز انجام دهید.پشت سری‌های مناسب اتومبیل دقیقا همین كار را انجام می‌دهند.
 
6- هنگام خوابیدن سعی كنید از بالش كوتاه استفاده كنید، به طوری كه سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه این‌كه خم شود.
 
7- در هنگام مطالعه بهتر است كتاب را تا جایی كه می‌توانید بالا بیاورید. یكی از عادت‌‌های غلطی كه بسیاری هنگام مطالعه دارند،این است كه سر را خیلی زیاد و برای مدتی طولانی به سمت پایین خم می‌‌كنند.این عادت‌‌ها در طولانی‌‌‌مدت می‌تواند به گردن‌‌درد منتهی شود.
 
8- یك كار ساده و عادت مفید برای حفظ سلامت گردن این است كه همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده،نشسته،یا راه رفتن،صاف و عمود بر بدن نگهدارید ،به طوری كه هیچ زاویه‌ای با بدن نسازد.نترسید كسی به شما نمی‌‌گوید عصا قورت داده‌اید .
 
9- اگر با كامپیوتر كار می‌كنید بهتر است صفحه كارتان به گونه‌ای باشد كه خیلی مجبور نشوید سر و گردن‌ را به سمت پایین خم كنید.پزشكان توصیه می‌كنند سر و گردن بیشتر از 25 درجه به سمت پایین خم نشود.
 
10- هنگام رانندگی تا آنجا كه می‌توانید به فرمان نزدیك‌تر بنشینید تا مجبور نشوید دست‌هایتان را دراز كنید و به فرمان برسانید،چرا كه با این كار به طور مستقیم و غیرمستقیم به گردن فشار می‌آید و موجب گردن‌درد می‌شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
رابطه ی بین جواهرات فلزی و کمر درد!!
به گردن خودتان رحم کنيد!
8 ورزش برای رفع درد گردن
آیا شما هم گردن درد دارید؟
از بین بردن درد گردن با 3 حركت