ویروس اچ پی وی و ارتباط آن با سرطان دهانه رحم - انواع ویروس HPV
ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی ویروسی است که اغلب از طریق رابطه جنسی منتقل می شود که در این مطلب به معرفی دقیق تر این ویروس پرداخته می شود

ویروس اچ پی وی چیست؟ 

اکثر افرادی که فعالیت های جنسی زیادی دارند، گاهی در بخشی از زندگی خود دچار ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV می شوند. 

بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که اکثر اوقات بدن این عفونت را بدون هیچ نشانه ای حذف می کند – اما برخی انواع این ویروس خطرات جدی برای سلامت ایجاد می کنند. 

بیشتر بدانید :  ویروس hpv چیست؟ + راههای انتقال ویروس hpv

بیشتر بدانید :  ویروس اچ پی وی ( HPV ), ویروسی جنسی که در ایران زیاد شده

ویروس اچ پی وی باعث بروز عفونت های تماسی می شود، به این معنا که ویروس به جای اینکه در تمام بدن پخش شود، در سلول هایی نزدیک به محل عفونت باقی می ماند. 

از آنجایی که HPV از طریق فعالیت جنسی منتقل می شود، به این ترتیب سلول های واژن، آلت تناسلی، مقعد، دهان و گلو ممکن است به این ویروس آلوده باشند. 

تست ویروس اچ پی وی هم از همین بخش ها صورت می گیرد. گرچه آزمایش HPV از لحاظ علمی امکانپذیر و موثر است، اما زیاد رایج نیست. 

گرچه درمان هایی برای اثرات نامطلوب ناشی از HPV وجود دارد، اما هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد. 

بنابراین تست ویروس HPV ممکنه اغلب با نتایج مثبت همراه باشه که اکثر آنها نگران کننده نیستند، اما هیچ برنامه درمانی برای پاک کردن بدن از این ویروس وجود ندارد. به هرحال روش های خوبی برای محافظت از خودتان در مقابل ویروس HPV وجود دارد. 

حال قرار است به چگونگی آسیب ناشی از HPV، افراد در معرض خطر و به حداقل رساندن خطرات ناشی از این ویروس بپردازیم. 

سیستم ایمنی بدن قادر است بیشتر انواع ویروس HPV را قبل از اینکه منجر به بروز آسیب جدی شوند، از بین ببرد، بدون اینکه حتی فرد متوجه شود که دچار HPV بوده است. 

برخی انواع دیگر، مانند اچ پی وی نوع 6 و نوع 11، منجر به بروز وضعیت غیر عادی در سلول های بافت عفونی می شوند و تبخال های تناسلی ایجاد می شود. 

این تبخال ها عفونی هستند و نیاز به درمان دارند و اغلب با پمادهای موضعی درمان می شوند، اما این نوع ویروس HPV آسیب بلند مدت به بدن وارد نمی کند. 

اما 13 نوع دیگر این ویروس باعث جهش DNA شده و در نتیجه سلول ها با سرعت خیلی بیشتری تقسیم می شوند و باعث ایجاد بافت سرطانی می شوند. 

سلول های دهانه رحم بیش از دیگر بخش ها در معرض خطر هستند، به ویژه دو نوع ویروس HPV16 و HPV18 باعث ایجاد اکثر موارد سرطان دهانه رحم هستند که در حال حاضر چهارمین نوع سرطان رایج در بین خانم هاست. 

حدود 20 سال طول می کشد تا علائم سرطان ظاهر شود، اما با غربالگری منظم می توان حالت های غیر طبیعی سلولی را قبل از اینکه به سرطان تبدیل شوند، در دهانه رحم تشخیص داد. 

خانم ها پس از 21 سالگی لازم است به طور منظم غربالگری را انجام دهند، در این تست نمونه ای از بافت دهانه رحم به آرامی گرفته می شود و مورد بررسی قرار می گیرد. 

ویروس اچ پی وی

مثبت بودن این تست به معنای ابتلای فرد به سرطان دهانه رحم نیست، بلکه نشان می دهد که سلول های غیر طبیعی در این ناحیه وجود دارند که در آینده ممکن است به سلول های سرطانی تبدیل شوند. این افراد با تعداد بیشتری تست پاپ اسمیر مورد بررسی و معاینه قرار می گیرند. 

بیشتر بدانید : نکاتی راجع به تست پاپ اسمیر در زنان

یا در بیمارانی که عوامل غیر طبیعی به شکل شدیدتر مشاهده شود، فرایندی به نام کلپوسکوپی* colposcopy انجام می شود. در طی این فرایند پزشک دهانه رحم را با استفاده از میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد و گاهی ممکن است نمونه برداری شود. 

* کولپوسکوپی colposcopy: فرآیندی است که در آن از نزدیک، دهانه رحم، واژن و فرج ( دستگاه تناسلی زنانه) برای نشانه ها و علائم بیماری مورد بررسی قرار می گیرد. اگر تست پاپ اسمیر شما نتایج غیر عادی داشته باشد ممکن است پزشک شما کولپوسکوپی را پیشنهاد کند. اگر در طول کولپوسکوپی، ناحیه ی غیر عادی از سلول ها مشاهده گردد، نمونه ای از بافت ها را می توان به عنوان نمونه آزمایشگاهی ( بیوپسی) جمع آوری کرد.

عفونت HPV در گلو منجر به بروز سرطان گلو و سر می شود، اما در حال حاضر تستی معادل پاپ اسمیر برای دهان و گلو وجود ندارد. 

استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی از انتشار ویروس HPV پیشگیری می کند. همچنین 3 نوع واکسن موثر و ایمن وجود دارد که هر سه HPV  نوع 16 و 18 را هدف قرار می دهند. 

واکسن اچ پی وی در 2 یا 3 دوز با فاصله چند ماه از یکدیگر تزریق می شوند و تنها در صورتی اثربخشی دارند که هر سه دوز را تزریق کنید. 

شواهد نشان می دهند که واکسیناسیون زنان و مردان می تواند میزان بروز سرطان دهانه رحم را تا 90 درصد کاهش دهد. 

در انتها اینکه گرچه جای پیش برای تست پاپ اسمیر همچنان وجود دارد، استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی، واکسیناسیون و غربالگری منظم دهانه رحم هر یک می تواند آسیب های ناشی از HPV را کاهش دهد. 

در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسن یکی از روش های مراقبتی استاندارد برای دختران سنی 11 تا 18 سال است، البته واکسن در دسترس پسران نیز قرار می گیرد. 

بیشتر بدانید : زگیل تناسلی و خطر سرطان!؟

بیشتر بدانید : ویروس HPV در مردان هم بروز می کند

بیشتر بدانید : کدام زنان در رابطه جنسی شان به ویروس زگیل تناسلی HPV مبتلا می شوند؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ