تصورات غلطی كه از شكل بدنی ایده آل ایجاد می شود سلامت دختران جوان را تحت تاثیر قرار می دهد و رژیمهای غلط و نابجا در سنین رشد برای داشتن اندام ایده آل ممكن است سلامت دختران را تهدید كند.

 

بر اساس یك مطالعه احتمالا بافت چربی نقش مهمی در تولید بافت استخوانی در دختران نوجوان ایفا می كند و نخوردن چربی احتمالا خطر پوكی استخوان را در آنها افزایش می دهد.
 
در این مطالعه محققان میزان بافت استخوانی را در لایه خارجی استخوان (كورتیكال) در 4005 دختر و پسر نوجوان با میانگین سنی 15.5 سال اندازه گرفتند و نتایج نشان داد كه چربی ممكن است تاثیر مثبتی بر بافت استخوانی به خصوص در دختران داشته باشد.
 این تاثیر در دختران 70 درصد بیش از پسران بود. نتیجه ی این مطالعه در مجله غدد ومتابولیسم نیز به چاپ رسیده است و محققان بیان می كنند كه دختران نسبت به پسران بافت چربی بیشتری در بدن دارند و در عوض بافت عضلانی در پسران بیشتر است و همانطور كه بافت عضلانی در پسران تولید استخوان را تحریك می كند در دختران بافت چربی تاثیر مشابهی بر روی استخوان دارد.
 
 به نظر می رسد تاثیر میزان چربی بر روی بافت استخوانی در دختران بسیار بیشتر است.
 بافت چربی در دختران احتمالا در سن بلوغ تاثیر دراز مدتی بر سلامت استخوانها و رشد و بلوغ استخوانی دارد.

بر اساس این مطالعه كاهش شدید بافت چربی می تواند تاثیرات بدی بر تكامل استخوان و اسكلت بندی به خصوص در دختران داشته باشد و در آینده خطر پوكی استخوان را در طول زندگی آنان افزایش دهد.

تصورات نادرستی كه از شكل بدنی ایده آل وجود دارد دختران جوان را به نخوردن چربیها تشویق می كند و رژیمهای غلط و نابجا در سنین رشد ممكن است سلامت دختران را دچار اختلال كند. واقعیت این است كه به مقداری چربی نیاز داریم.

  

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ، دكتر حانیه تركمان
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی :
راز لاغری ستارگان هالیوود
مصرف زیره سبز در رژیم لاغری!
آیا گن های لاغری واقعا موثرند؟
آیا پیاده روی باعث لاغری می شود؟
8 کلید لاغری