خیلی از ما در طول روز احساس خستگی شدید می‌کنیم و این خستگی شاید روزها و هفته‌ها ما را آزار می‌دهد، طوری که عملکرد روزانه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاهی بازدهی ما را کم می‌کند.

خستگی مزمن دلایل مختلفی دارد اما چند دلیل اصلی آن در این مقاله ارایه شده است:

· خواب ناکافی:
به نظر می‌رسد که خواب خیلی کم در بروز خستگی مزمن تاثیر به سزایی داشته باشد. خواب ناکافی روی تمرکز و سلامت عمومی موثر است. بزرگسالان باید در طول شبانه‌روز 7 تا 8 ساعت بخوابند. سعی کنید برای خواب خود برنامه منظم داشته باشید. هنگام خواب از استفاده کردن از لپ‌تاپ، تلفن همراه و تماشای تلویزیون بپرهیزید. اگر هنوز هم مشکل دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

· دریافت غذای ناکافی:
یکی از دلایل خستگی مصرف غذاهای بسیار کم است. حتی خوردن غذاهای ناسالم هم می‌تواند مزید بر علت باشد. داشتن رژیم غذایی متعادل باعث می‌شود که قند خون‌تان در حد طبیعی باقی بماند و از افت قندخون جلوگیری شود. همیشه سعی کنید صبحانه را بخورید و از مواد پروتئینی و کربوهیدرات‌ در هر وعده استفاده کنید. تخم‌مرغ را با نان تست و حبوبات مصرف کنید و در طول روز برای داشتن انرژی از میان‌وعده‌ها استفاده کنید.

· آلرژی غذایی:
برخی محققان معتقدند وجود آلرژی غذایی می‌تواند موجب بدخوابی در افراد شود. اگر بعد از خوردن غذا احساس خستگی دارید یا برخی غذاها را نمی‌توانید تحمل کنید، کهیر می‌زنید یا دچار خارش می‌شوید، به پزشک مراجعه کنید تا آلرژی غذایی در شما تشخیص داده شود. در این صورت خستگی شما هم با درمان آلرژی برطرف خواهد شد.
· استفاده بیش از حد از قهوه:
قهوه می‌تواند هوشیاری و تمرکز را با میزان‌های متوسط افزایش بدهد اما مصرف بیش از حد آن سبب افزایش ضربان قلب و فشارخون شود. خوردن قهوه زیاد همچنین می‌تواند سبب بروز خستگی در برخی افراد شود.سعی کنید به تدریج از مصرف قهوه، چای، شکلات و هر داروی حاوی کافئین خودداری کنید. توجه داشته باشید که قطع ناگهانی کافئین هم می‌تواند سبب بروز خستگی بیشتر شود.
· کم‌آبی:
خستگی شما می‌تواند علامتی از کم‌آبی بدن‌تان باشد. اگر بیرون از خانه کار می‌کنید یا کارتان تنها پشت میزنشینی است، بدن‌تان برای کار بهتر و خنک شدن به آب نیاز دارد. اگر تشنه هستید، سعی کنید آب بنوشید. یکی از علایم کافی بودن آب بدن، رنگ روشن ادرارتان است. سعی کنید حداقل دو لیوان آب در ساعت بنوشید و قبل از انجام فعالیت ورزشی آب بخورید.
· کار شبانه‌ و شیفت‌کاری:
کار کردن هنگام شب و شیفت کاری و چرخشی می‌تواند سبب تغییر ساعت بیولوژیک بدن شود. در این صورت شما همیشه احساس خستگی خواهید داشت. سعی کنید هنگام روز وقتی زمان استراحت‌تان است، به خوبی بخوابید. اتاق را تاریک کنید و با ایجاد سکوت و دمای ملایم استراحت کنید.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :salamatiran.com