سردرد یکی از بیماری‌های شایع در انسان هاست که ممکن است علامت یک بیماری مهم باشد و نیاز به پیگیری دقیق تر داشته باشد. اما اکثر اوقات در افراد سالمی که هیچ بیماری خاصی ندارند نیز سردرد بروز می کند.


چگونه سردردهای خود را كنترل و درمان کنیم؟ 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، سردرد به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. سردردهای اولیه عبارتند از: میگرن، سردرد خوشه‌ای Cluster headache و سردرد مزمن روزانه headache Tension . سردردهای ثانویه علل و پاتولوژی‌های متعددی دارند.

هیچ درمان قطعی برای پیشگیری از سردرد وجود ندارد. اما روش‌های ساده‌ای وجود دارد كه با رعابت آنها می‌توان احتمال وقوع سردرد را كمتر كرد.

 چند راهكار برای پیشگیری از «سردرد»
1- در مورد میگرن بهتر است اطلاعات بیشتری كسب كنید مخصوصاً اگر سردرد شدید است و یا مرتبط با سایر علایم مثل تهوع و استفراغ استمطمئن شوید كه هر روز برای شروع كار خود آمادگی دارید، خوب استراحت كنید و یك صبحانه خوب بخورید.

2- به یك چشم پزشك مراجعه كنید. سردرد ممكن است علامتی از مشكلات چشمی باشد و ممكن است نیاز به تغییر شماره عینك وجود داشته باشد.

3- یك محیط كاری راحت برای خود ایجاد كنید و تا آنجایی كه ممكن است در محیطی بدون استرس كار كنید.

4- روش‌هایی را پیدا كنید كه بتوانید بر تقاضاها و استرس‌های كاری غلبه كنید. مهارت‌های صحبت كردن و گفتگو روش‌های كنترل استرس را بیاموزید.

5- واكنش‌های ساده و سریع و عكس‌العمل‌های مؤثر را هنگام شروع سردرد یاد بگیرید.

6- اگر سردرد مداوم و منظم دارید همیشه همراه خود داروهای تسكین دهنده درد داشته باشید.

7- محیط كاری خود را امن و راحت كنید.

 كنترل سردرد در محیط كار

خوب است كه میزان سروصدا و دمای محیط كار خود را بررسی كنید و مشكلات را با كارفرمای خود در میان بگذارید. مطمئن شوید كه محیط كاری‌تان از نظر ارگونومی خوب طراحی شده و محل نشستن و نیازهایتان را بررسی كنید.

شما باید ارتفاع میز و صندلی‌تان را بررسی كرده بنابراین صفحه كامپیوترتان باید در مقابل چشمان‌تان باشد. همچنین مطمئن شوید كه قفسه‌ها و فایل‌های كافی دارید و وسایل اضافی از روی میزكارتان وجود ندارد.

شما باید همچنین مطمئن شوید كه فونت‌ها و روشنی تضاد رنگ‌ها روی صفحه كامپیوتر شما كنترل شده است. هیچ نور آزاردهنده‌ای وجود ندارد و صفحه كلید شما راحت است. در صورتی كه مجبورید به مدت طولانی در طی روز از تلفن استفاده كنید از یك میكروفون متحرك روی گوش خود استفاده كنید.

در صورتی كه مواد شیمیایی قوی در محیط كارتان وجود دارد (از مواد حلال صنعتی گرفته و تا عطرهای سایر همكارانتان) مشكلات خود را بری همكارانتان توضیح دهید و در محیط كاری‌تان از تهویه مناسب استفاده كنید.

اگر ممكن است كار خود را طوری تغییر دهید كه لازم نباشد به صفحه كامپیوتر نگاه كنید و اگر این‌ها باعث تسكین سردردتان نشد، با مدیر خود صحبت كنید. سرتان را كاملا پایین بیاورید و از یك كیسه خنك دور چشم خود استفاده كنید و سعی كنید یك خواب كوتاه داشته باشید

براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت همچنین برای جلوگیری از سردرد از نشستن به مدت طولانی خودداری كنید. بنابراین پوزیشن خود را به طور مكرر تغییر دهید و به طور منظم استراحت كنید. روش‌های ساده مثل آرام‌سازی و ماساژ را یاد بگیرید. همچنین زمانی را برای سازماندهی كارهایتان درنظر بگیریدو فقط مدام و یكسره كار نكیند.

مهارت‌هایی كه شما كمك می‌كند تا روابط خود را بهبود ببخشید را بیاموزید.

 چگونه سردردهای خود را درمان کنیم؟

- هنگامی كه در محیط كار سردرد دارید، استراحت كوتاهی كنید. اگر امكان دارد به محیط آزاد بروید و به مدت 15 دقیقه كاملاً آرام بنشیند.

- به محض وقوع سردرد از مسكن‌های ساده همچون استامینوفن و یا ایبوپروفن استفاده كنید.

- سعی كنید به آرامی ناحیه سر در سمت جلو و بالای گوش خود را ماساژ دهید.

- از روش‌های آرامش‌سازی عضلات استفاده كنید تا سردردتان كاهش یابد.

- به اندازه كافی آب بنوشید حتما یك تا دو فنجان آب بخورید. اگر گرسنه‌اید چیزی بخورید تا انرژی كافی به بدنتان برسد.

-اگر پس از خوردن غذا و یا صرف آشامیدنی دچار سردرد شدید فهرستی از غذاهای مصرف شده را یاد داشت کنید. مصرف کنند گان برخی از مواد خوراکی ماننند پنیر ویا شکلات ازخود حساسیت نشان میدهند و دچار سردرد میشوند.

- از زیاده روی در مصرف چای ، قهوه و آشامیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید.

- بیاموزیم كه چطور عوامل ایجادكننده سردرد را بشناسیم بنابراین می‌توانیم از ایجاد آن جلوگیری كنیم.

- یك دفترچه یادداشت روزانه تهیه كنیم سعی كنیم عوامل ایجادكننده سردرد را یادداشت نماییم.
 

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 درمان سردرد در بارداری
چه قرص مسکنی،سردرد را کاهش می دهد؟
هنگام سردرد مسکن بخوریم یا نه؟ و چه مسکنی؟
مسکنی فوق العاده جهت سردردهای میگرنی
نوشیدن و بوییدن این عرق= رفع سردرد