در چه شرایطی دویدن به زانوها آسیب وارد می‌کند؟
 خود دویدن برای افرادی که زانو سالم دارند مفید است و عواملی مانند کفش نامناسب و... باعث می‌شود که دویدن به زانو آسیب بزند

 آیا دویدن برای زانوها مضر است؟

ممکن است شما هم شنیده باشید که دویدن برای زانوها مضر است؛ اما این موضوع به عوامل مختلفی مثل کفش، روش تمرین و شرایط فیزیکی افراد بستگی دارد.ادامه مطلب را در این باره مطالعه کنید :

پژوهش‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دویدن لزوما عامل اصلی درد زانوها نیست بلکه بر اساس پژوهش‌ها، دونده‌های رقابتی درصد پایین‌تری از آرتروز استخوان زانو را تجربه می‌کنند . این موضوع به‌ویژه برای دوندگان مسن‌تر صدق می‌کند که سابقه‌ دویدن در مسافت‌های طولانی دارند.اگر شما قبلاً زانو درد داشتید، مسئله کمی فرق می‌کند و مشخص نیست در صورت داشتن آرتروز زانو یا مشکلات دیگر، دویدن در مسافت‌های بالا برایتان مفید باشد. البته پژوهش‌های این حوزه امید بخش هستند.

طبق یک پژوهش، دویدن منجر به کاهش التهاب مفاصل در افرادی می‌شود که حداقل از ناحیه یک زانو دچار آرتروز بوده‌اند. طبق پژوهشی دیگر، دویدن می‌تواند شاخص‌های سلامت زانو را بهبود دهد.

دویدن به خودی خود برای زانوها مضر نیست اما دویدن با روش نامناسب قطعا می‌تواند به زانوها آسیب بزند.

از جمله تکنیک‌های نادرست دویدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  وضعیت نامناسب پاها به‌ویژه خم شدن در طول دویدن

  •  لگن دچار انحراف، به‌ویژه انحراف لگن پیشین که باعث کشیده‌ شدن بیش از اندازه‌ پشت می‌شود.

  •  درون‌گردانی بیش از اندازه‌ پا

  •  ضربه به کف پا به‌ویژه در ترکیب با گام‌های بلند

آیا با بروز درد زانو باید دویدن را کنار گذاشت؟

اگر در ناحیه‌ زانوهای خود احساس درد دارید، لزوما نباید دویدن را متوقف کنید. در ابتدا باید از پوشیدن کفش‌های متناسب با آناتومی پا و سبک دویدن خود مطمئن شوید. پس از اطمینان از تجهیزات ورزشی مناسب، می‌توانید تمرین‌های کششی را برای کمک به کاهش درد زانو انجام دهید. با پی بردن به علت ریشه‌ای درد می‌توان تمرین‌های مناسب تقویتی و انعطاف انجام داد. علاوه بر این ،ترکیب بازه‌های دویدن و پیاده‌روی می‌تواند بخشی از آثار دویدن را تعدیل کند اما اگر دچار درد شدید یا دایمی هستید، حتما با یک متخصص مشورت کنید. 

بیشتر بدانید : هوشمندانه دویدن را یاد بگیرید

بیشتر بدانید : چه ورزشی برای زانو درد خوب است ؟

بیشتر بدانید : صدای زانو و تق تق کردن زانو خطرناک است؟

بیشتر بدانید : علت سفتی زانو چیست و روش های درمان آن

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com