ژن هاي بسياري به عنوان ژن هاي چاقي شناخته شده اند و در اصطلاح به اين ژن ها ، ژن هاي ايجاد توده چربي و چاقي يا به اختصار (FTO)مي گويند و...
 استعداد ژنتیكی در بروز چاقی موثر است.

ژن های بسیاری به عنوان ژن های چاقی شناخته شده اند و در اصطلاح به این ژن ها ، ژن های ایجاد توده چربی و چاقی یا به اختصار  (FTO)می گویند و ثابت شده است كه این ژن ها در بروز چاقی موثرند .

"اوادنی رامپرساند" ،( Evadnie Rampersaud) ، دارای , PhD,از دانشگاه مریلند ، دانشكده پزشكی میامی در یك تحقیق مشخص كرده است كه روش زندگی كسانی كه دارای ژن چاقی هستند در بروز چاقی موثر است.

تحقیقات جدید نشان داده است كه فعالیت بدنی منظم می تواند اثر ژن چاقی را در بروز اضافه وزن متوقف كند.

محققین نمونه مولكول ژنتیكی (DNA) را در 704 نفر در سالهای 2003 تا 2007 بررسی كردند .

آزمایش شوندگان توسط آزمایش های فیزیولوژیكی ، تحت بررسی قرار گرفتند كه شامل هفت روز بررسی فعالیت بدن بود این بررسی توسط دستگاههایی كه به بدن آنها وصل شده بود انجام شد .

میانگین سنی شركت كنندگان 44 سال بود و 53 درصد آنها مرد بودند .

54 درصد این مردان اضافه وزن داشتند و 10 درصد آنها چاق بودند .

در حدود 64 درصد زنان اضافه وزن داشتند و 31 درصد آنها چاق بودند .

از نظر سطح فعالیت بدنی مطالعه شوندگان به دو گروه دارای فعالیت كم بدنی و دارای فعالیت زیاد تقسیم شدند . گروه دارای فعالیت زیاد بدنی نسبت به گروه كم فعالیت ، روزانه 900 كالری انرژی بیشتری را می سوزاندند .

گروه فعال ، در طول دوره تحقیق روزانه حدود سه تا چهار ساعت فعالیت بدنی شدید انجام می دادند مانند پیاده روی تند ، تمیز كردن منزل یا باغبانی .  

مطالعات گذشته نشان داده بود كه كسانی كه دارای ژن های FTO هستند استعداد بیشتری برای چاق شدن دارند . اما دانشمندان در این بررسی نشان دادند كه ژن های چاقی ، در كسانی كه فعالیت بدنی بالایی دارند ، بی اثر هستند .

 در سالهای اخیر ، چاقی به عنوان یك پدیده ناخوشایند یا بیماری شایع در جهان شناخته شده است . دانشمندان ژن های بسیاری را شناسایی كرده اند كه در بروز چاقی اثرگذار هستند . این ژنها در اروپایی تبارها شیوع 30 درصدی دارند اما این ژن ها 20 درصد ریسك چاقی را افزایش می دهند .

دانشمندانی كه این مطالعه را انجام دادند می گویند " این یافته ها اهمیت نقش فعالیت فیزیكی -آن هم در افرادی كه از نظر ارثی مستعد چاقی هستند- را در مبارزه با چاقی مشخص می كند .

این تحقیق نشان داد كه فعالیت فیزیكی می تواند ژن های چاقی را خاموش كند .
 

تهیه و ترجمه :گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حانیه ترکمان

اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health
 
مطالب مرتبط :
 روشی فوق العاده برای کاهش وزن بدون محاسبه کالری
آیا تمرینات بدنی برای زنان چاق کافی است؟
درمان چاقی با گیاهان