زخم معده در کودکان و علائم آن
کودکان هم به زخم معده مبتلا می شوند و بهتر است علائم آن را بشناسید تا به فرزند خود کمک کنید

علائم زخم معده کودکان را می شناسید؟

زخم معده یک زخم باز است که روی دیواره پوششی معده به‌ وجود می‌آید. زخم در معده خودش نشانه یک زخم التهابی معده است و زخم‌هایی که بیشتر به سمت روده باریک گسترش پیدا می‌کند، زخم دوازدهه یا اثنی عشر نام دارد. از آن جا که کودکان به راحتی نمی توانند درد و ناراحتی خود را ابراز کنند بهتر است به علایم زیر حساس باشید:

 علائم

سوزش یا درد فرسایشی در معده ، گاز و نفخ، تهوع یا استفراغ، کاهش اشتهاو خستگی.

زخم گوارشی را در صورتی می‌توان شدید در نظر گرفت که درد به جای این که تیز و دردناک باشد حالت خاص و شدید داشته باشد. این حالت ممکن است نشان دهنده این باشد که زخم در حال خون ریزی است که در این صورت مدفوع تیره رنگ یا خونی یا استفراغ خون یا قطعاتی شبیه قهوه همراه با استفراغ را نشان می‌دهد.تب، لرز، استفراغ و دشواری در بلع، علایم وضعیت اورژانسی هستند که در این صورت باید سریع کودک را به مراکز درمانی انتقال داد.اختلالات ناشی از زخم معده کودکان ممکن است شامل سوء تغذیه، سوراخ شدن معده و انسداد روده (ناشی از التهاب دوازدهه)باشد. هم سوراخ شدن معده و هم انسداد دوازدهه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند بنابراین در صورت بروز آن‌ها باید به اورژانس مراجعه کرد.

عوامل

هلیکو باکتر پیلوری یک باکتری با شکل مارپیچ است که به ورم معده مزمن و زخم معده ارتباط دارد. حدود ۵۰ درصد جمعیت دنیا به ظاهر هلیکوباکتر پیلوری دارند که ۲۰ درصد آن‌ها دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. با وجود این که علت اصلی زخم معده کودکان هلیکوباکتر پیلوری است، اما عوامل دیگری هم  موجب آن شده است یا به بروز آن کمک می‌کند.

استفاده از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی همانند آسپرین یا ایبوپروفن مستقلا با خون ریزی معده و زخم‌های گوارشی (در صورت مصرف زیاد)، مرتبط هستند.

بیشتر بدانید : علائم بیماری های خطرناک در کودکان

بیشتر بدانید : عوامل بروز زخم معده، از قلیان تا قرص ضد درد

بیشتر بدانید : امان از دل دردهای کودکانه!

بیشتر بدانید : چه غذاهایی برای زخم معده مفید و چه غذایی دشمن زخم معده است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com