عقب انداختن پریود با استفاده از قرص ضد بارداری
گاهی اوقات خانم ها به دلایل مختلف از جمله رفتن به سفر و مانند آن، تمایل دارند پریود خود را به تاخیر بیاندازند. استفاده از قرص های ضد بارداری یکی از روش های موثر برای رسیدن به این خواسته است

رابطه قرص های ضد بارداری با پریود

قرص های ضد بارداری، با تقلید از چرخه های قاعدگی در خانم ها، پریود را به تاخیر می اندازند. بسته های سنتی قرص های ضدبارداری یک بسته ی  ۲۸ تایی است که از بین آنها، ۲۱ قرص فعال و ۷ قرص دیگر غیر فعال است. زمانی که قرص های فعال را بخورید باروری شما سرکوب شده و زمانی که به ۷ قرص فعال برسید بدن تان خونریزی می کند. خونریزی درواقع پاسخ بدن به هورمون های ترشح شده در بدن است. 


مزایای به تاخیر انداختن پریود چیست؟

به تاخیر انداخت پریود و جلوگیری از خونریزی می تواند مزایای زیر را داشته باشد:

  • از دوره های طولانی و مکرر و دردناک خلاص می شوید

  • از حساسیت های خلقی، حساسیت به لمس سینه و یا نفخ مربوط به دوره پریودی راحت می شوید.

  • سردرد یا دیگر مشکلات مربوط به دوره پریودی حل می شود

  • دچار مشکلاتی مانند اندومتریوز، کم خونی، آسم و میگرن و صرع که در پی پریود شدن، ایجاد می شود، نخواهید بود.

  • به علاوه خون ریزی پریودی گاهی به خودی خود برای شما ناراحت کننده است، قرص های ضد بارداری می توانند به شما  این شانس را بدهند که هرگاه بخواهید پریود شدن خود را عقب انداخته و به تعطیلات تان برسید یا عروسی بگیرید یا به ماه عسل تان برسید.


آیا به تاخیر انداختن پریود برای همه ی زنان فکر خوبی است؟

پزشکان معمولا نظر مساعدی در خصوص به تاخیر انداختن پریودی دارند و استفاده از قرص های ضد بارداری را برای همه ی زنان مثبت و فاقد مشکل می دانند. با این حال بهتر است این کار را زیر نظر پزشک خود انجام دهید.

در صورت تمایل به استفاده از قرص های ضد بارداری جهت تاخیر پریودی، مهم نیست که در چه سنی باشید. بسیاری از دختران نوجوان که دوره پریودی دردناک، نامنظم و زیاد دارند میتوانند از این قرص‌ها سود ببرند. تحقیقات نشان داده است که کاهش قاعدگی در تعداد غیبت‌های دانش‌آموزان، شرکت آنها در ورزش‌های گروهی وارتقاء سطح زندگی آنان تاثیر مثبت دارد.

اگر شما مجاز به استفاده از قرصهای ضدبارداری هستید و تمایل دارید که پریود خود را به تاخیر انداخته و دفعات خونریزیهای خود را کاهش دهید، می توانید به روش ذکر شده از این قرص‌ها استفاده کنید. پزشک شما را در مورد چگونگی مصرف این قرص‌ها، دقیق‌تر راهنمایی میکند.

ولی به‌طورکلی بدانید که مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی در زنان مبتلا به پرفشاری خون، دارای سابقه سکته مغزی، سابقه بیماری‌های کبدی، سابقه خانوادگی لخته شدن خون و یا سرطان پستان یا رحم، ممنوعیت دارد. در مورد کسانی که بالای ۳۵ سال سن دارند و همچنین کسانی که به صورت دائمی از سیگار استفاده میکنند هم احتیاط لازم است. مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی در شرایط فوق می تواند بر شدت عوارض جانبی بیفزاید.

بیشتر بدانید :  مصرف قرص های ضد بارداری برای دخترهای مجرد خطرناک است؟

بیشتر بدانید : نکاتی راجع به قرص های ضدبارداری


به تاخیر انداختن پریود چه اشکالاتی را می تواند ایجاد کند؟
قرص ضدبارداری

گاهی خونریزی رخ می دهد یا شما دچار خونریزی های بین پریود و بی موقع شده و نگران خواهید شد. به خصوص در چند ماه اول در به تاخیر انداختن پریود شاید چندان موفق نباشید. به علاوه تشخیص حاملگی با وجود استفاده از قرص های ضد بارداری کار ساده ای نیست. ممکن است به حاملگی خود مشکوک شوید اما چون قرص مصرف می کنید نتوانید تشخیص دهید که واقعا حامله هستید یا خیر. در این مواقع می توایند با یک تست بارداری خیال خودتان را راحت کنید.


موفقیت در به تاخیر انداختن پریود معمولا با گذشت زمان کم می شود اما باز هم با رعایت نکات زیر، می توان احتمال موفقیت را افزایش داد:

  • توجه به برنامه ی مصرف قرص ها، حتی از قلم انداختن یک قرص هم باعث می شود تا خونریزی اتفاق بیفتد.

  • اگر مصرف قرص را مدیریت نکنید و آن ها را به طور منظم مصرف نکنید، شما در معرض بارداری ناخواسته قرار دارید.

  • می توانید گاهی یک دوره ی کوتاه مدت برای تخلیه ی خون آلوده داشته باشید. به عبارتی می توایند یک دوره ی ۲۱ روزه قرص را مصرف کنید، سپس ۳ روز صبر کنید تا پریود شده و خونریزی اتفاق بیفتد و بعد باز یک دوره ۲۱ روزه دیگر را انجام دهید.

  • سیگار را کنار بگذارید، زنان سیگاری در به تاخیر انداختن پریود ی خود کمتر موفق می شوند.


آیا تمام قرص های ضد بارداری برای به تاخیر انداختن پریود طراحی شده اند؟
قرص ضدبارداری

بله. این قرص ها معمولا با کنترل مداوم چرخه قاعدگی باعث به تاخیر انداختن پریود می شوند. در ادامه به معرفی چند نمونه از این قرص ها و ساز و کارشان می پردازیم:


 قرص های Seasonale، Jolessa و Quasense:

با استفاده از این قرص ها شما برای یک دوره ی ۸۴ روزه یا ۱۲ هفته ای می  توانید در به تاخیر انداختن پریود ی خود موفق باشید. سپس یک هفته قرص غیر فعال مصرف کرده و دوره ی پریود تان در هفته سیزدهم اتفاق می افتد. هر سه ماه یکبار می توانید مصرف این قرص ها را از سر بگیرید.


قرص های Seasonique و Camrese:  

این قرص ها نیز در ۸۴ روز یا ۱۲ هفته می توانند در به تاخیر انداختن پریود ی شما موثر باشند. به این ترتیب پریود ی شما در هفته ی سیزدهم با مصرف قرص هایی با دوز استروژن پایین اتفاق افتاده و دچار خونریزی می شوید. با توجه به اینکه از قرص های حاوی استروژن استفاده می کنید ممکن است دچار علائمی مثل نفخ بشوید. هر سه ماه یکبار می توانید از این قرص ها استفاده کنید.


قرص های Quartette:

این رژیم نیز ۹۱ روزه بوده و بعد از ۸۴ روز از قرص های حاوی دوز ثابت پروژسترون یا دوز افزایشی استروژن به ترتیب شروع با ۲۰ میکروگرم، سپس ۲۵ میکرو گرم و در نهایت ۳۰۰ میکروگرم استفاده می کنید. پس از آن با مصرف قرص های حاوی دوز بسیار پایین استروژن می توانید شاهد پریود شدن و خونریزی بوده و دوباره هر سه ماه یکبار از این قرص ها استفاده کنید. این قرص ها در مقایسه با دیگر قرص های ضدبارداری تاثیر بیشتری در کاهش خونریزی ماهانه دارند.


قرص های Amethyst:  

این قرص ها برای استفاده مداوم بوده و می توانند با به تاخیر انداختن یا جلوگیری از پریود شدن، سیستم باروری شما را نیز کنترل کنند. این قرص ها تا یکسال می توانند مصرف شوند.


چگونه به صورت مداوم از قرص های ضد بارداری استفاده کنیم؟

می توانید پس از هر دوره قرص های خود را عوض کرده و به سراغ داروهای جدید بروید. این باعث می شود تا بتوانید در طولانی مدت با کمک این قرص ها بارداری خود را به تاخیر بیندازید. با این حال بهتر است این کار را زیر نظر پزشک خود انجام دهید.


بیشتر بدانید : قرص ضد بارداری، فواید، ضررها و موارد عدم استفاده

بیشتر بدانید : از فواید قرص های ضدبارداری

بیشتر بدانید : عقب انداختن قاعدگی برای سلامتی زنان خوب است یا بد؟

بیشتر بدانید : پاسخ به سئوالات شما درباره زمان پریود

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ