آیا درد شدید قاعدگی در دختران جوان طبیعی است؟
آندومتریوز یک بیماری زنانه است که منجر به بروز دردهای شدید قاعدگی می شود، در این مطلب به معرفی بیشتر این بیماری و علل دردهای شدید قاعدگی در خانم ها می پردازیم

آندومتریوز و درد پریود چه ارتباطی با هم دارند؟

این باور نادرست باید اصلاح شود که اگر دختر نوجوانی در دوران قاعدگی دردهای شدید داشت، بهتر است والدینش او را پیش متخصص زنان یا متخصص آندومتریوز ببرند تا اگر بیماری وجود داشت، زودتر كنترل شده و جلوی گسترش و بروز پیامدهای جدی آن گرفته شود.

بیشتر بدانید : درد بیش از حد در قاعدگی به این دلایل است

بیشتر بدانید : بیماری آندومتریوز و برنامه غذایی مناسب آن

دكتر عاطفه گرگین، فلوشیپ لاپاراسكوپی پیشرفته گفت: آندومتریوز حضور بافت لایه داخلی رحم یا همان آندومتر در نقاط دیگر بدن است. در واقع وقتی سلول‌های آندومتر رحم در نقاط دیگر بدن یافت می‌شوند، تشخیص آندومتریوز مطرح می‌شود. در این بیماری، همزمان با چرخه‌های قاعدگی، این بافت‌ها در دیگر نقاط بدن شروع به خونریزی می‌كنند و باعث ایجاد درد، ضایعات عمقی و چسبندگی می‌شوند.

این بیماری می‌تواند اغلب نقاط بدن، به‌ویژه حفره شكم و لگن را (به‌جز طحال) درگیر كند و ممكن است در هر مقطع زمانی، از زمان بلوغ تا زمان یائسگی، بروز پیدا كند.

احتمال درگیر شدن دستگاه گوارش و دستگاه ادراری با این بیماری بیشتر از دیگر نقاط بدن است و به دلیل نزدیكی این اندام‌ها به كانون‌های آندومتریوز، احتمال ابتلای دستگاه گوارش، به‌ویژه روده، مثانه و مجاری ادراری، بیشتر از دیگر نقاط است. احتمال شیوع آندومتریوز در دستگاه گوارش حدود ۱/۲ درصد و احتمال شیوع آن در دستگاه ادراری حدود ۱۲ تا ۳۷ درصد گزارش شده است.

پریود دردناک

نقش ژنتیك در بروز این بیماری بسیار پررنگ است، مطالعات مختلف نشان داده شیوع بیماری آندومتریوز در كسانی كه یكی از اعضای خانواده‌شان مبتلا به این بیماری است، ۶ تا ۹ برابر بیشتر از افراد عادی است و حدود دوسوم افرادی كه خواهر یا مادر مبتلا به آندومتریوز دارند، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

همچنین در مطالعاتی كه روی دوقلوهای تك‌تخمكی انجام شد، مشخص شد كه در صورت ابتلای یكی از آنها به آندومتریوز، احتمال ابتلای دیگری ۷۵ تا ۸۸ درصد است. با توجه به این مطالعات، می‌توان نقش وراثت و ژنتیك را در بروز بیماری آندومتریوز به‌روشنی دریافت. باید توجه كنیم كه چون بیماری آندومتریوز زمینه ژنتیكی دارد، طبیعی است كه احتمال عود آن وجود داشته باشد.

مطالعات نشان داده‌ خطر عود این بیماری پس از جراحی حدود ۵ تا ۲۰ درصد در پنج سال است. البته نوع جراحی هم در احتمال عود آندومتریوز مؤثر است. اگر جراحی لاپاراسكوپی كامل همراه با برداشتن تمام بافت‌های درگیر و ضایعات عمقی انجام شود، خطر عود بیماری كاهش خواهد یافت.


بیشتر بدانید : چه چیزی درد قاعدگی را زیاد می کند و چطور درد قاعدگی را درمان کنیم؟

بیشتر بدانید : 5 درد شکم دوران قاعدگی که می توانند نشانه یک مشکل جدی باشند

بیشتر بدانید : درد های قاعدگی و ارتباطی که می تواند با اندومتریوز داشته باشد

بیشتر بدانید : لطفا این درد زنانه را جدی بگیرید!


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir