کبودی، تیرگی ها در سطح پلک پایین را می‌گویند. همۀ ما تقریباً این احساس را داریم که اطراف چشم های مان کبود است. و این اشتباه است....

اطراف پلک هایم کبود است، چه راه حلی برایم وجود دارد؟
 انواع متفاوت کبودی وجود دارد: کبودی هایی به رنگ سیاه بور یا قهوه ای که بیشتر در بین مدیترانه ای ها دیده می‌شود، کبودی هایی همراه با فرورفتگی، کبودی های آبی و کبودی های متورم. باید نوع کبودی تشخیص داده شود زیرا درمان آنها با هم فرق می‌کند. با هم توضیحات دکتر کاترین دوگوراک را می‌خوانیم.
 
کبودی شما از کدام نوع است؟
برای تشخیص رنگ کبودی، و دانستن این که آبی یا قهوه ای است، پوست تان را به عقب بکشید. سپس شما رنگی آبی یا قهوه ای مشاهده خواهید کرد.

کبودی های آبی رنگ بر روی پوست های بسیار حساس به وجود می‌آیند، علت آن هم گردش خون در زیر پوست است. کبودی های قهوه ای نشان می‌دهند که پوست پر از رنگ دانه است، این مقدار زیاد رنگ دانه ارثی است.

کبودی های همراه با فرورفتگی، باعث ایجاد سایه ای می‌شوند که تصور می‌شود فرد خسته است. در نهایت کبودی های متورم هستند که بر اثر برآمدگی، زیر یک فرورفتگی کوچک ظاهر می‌شوند. این نوع از کبودی هم حالت خستگی را القا می‌کند.
 
برای کبودی های متورم چه راه حل هایی وجود دارد؟
کبودی های متورم نشان دهندۀ یک زهکشی ضعیف غدد لمفاوی هستند. آب یا چربی در یک ناحیه جمع می‌شود و آماس به وجود می‌آورد. در ابتدا، گذاشتن یک کیسۀ یخ، هر روز صبح بر روی چشم ها مفیدترین روش خواهد بود.

سپس، باید به یک متخصص زیبایی مراجعه کنید تا به شما یاد دهد که چگونه پلک های تان را ماساژ دهید و جریان آب یا چربی را در آن ناحیه به حرکت بیندازید. در نهایت، جراحی نیز می‌تواند به عنوان یک شیوه برای یک دورۀ ده سال محسوب شود: در این روش فقط محتوایات درون آماس ها تخلیه می‌شوند.
 
راه حل از بین بردن کبودی های آبی چیست؟
علت بروز کبودی های آبی، گردش خون ناقص در آن ناحیه است. بنابراین عروق کمی ناقص هستند و این وضعیت در پوست های بسیار حساس دیده می‌شود.

اولین راه حل برای خلاص شدن از کبودی های آبی رنگ استفاده از لایه برداری است. در این روش اصلی ترین کار این است: با تحریک موضعی عوامل رشد، تمام لایه های عمیق پوست به واسطۀ ضخیم شدن، تغییر می‌کنند. در نتیجه، با کلفت شدن پوست، گردش خون زیر پوست کمتر دیده می‌شود. 

راه حل دیگر کربوکسی تراپی است، در این روش CO2 تزریق می‌شود، این گاز جریان خون و سستی پوست را بهبود می‌بخشد. با این شیوه، گردش خون تجدید می‌شود و همزمان پوست ضخیم می‌گردد. ظاهر آبی پوست نیز به میزان قابل توجهی کم می‌شود. زمان انجام کربوکسی تراپی، پلک ورم می‌کند اما بعد از یکی دو دقیقه ورم می‌خوابد.
 
برای درمان کبودی هایی به رنگ سیاه بور یا قهوه ای چه باید کرد؟
علت ایجاد کبودی های سیاه بور یا قهوه ای جمع شدن رنگ دانه هاست.
کم کردن این نوع کبودی زمان بسیاری می‌برد و دشوار است. امروزه، برای این نوع کبودی هم از کربوکسی تراپی استفاده می‌شود. نتایج فوق العاده نیست اما این روش بهترین راه حل برای درخشان کردن پلک پایینی است. مانند کبودی های آبی، این نوع کبودی نیز به چهار جلسه درمان یک ربعی نیاز دارند تا کمی از شدت رنگ سیاه بور یا قهوه ای کاسته شود.

فایدۀ دیگر کربوکسی تراپی این است که همزمان پلک بالایی را هم می‌کشد و چروک ها را کم می‌کند.
 
کبودی های همراه با فرورفتگی را چه طور می‌توان درمان کرد؟
برای درمان کبودی های همراه با فرورفتگی به پر کردن با اسیدهای هیالورونیک متوسل می‌شویم. این اسید باید به طور خیلی عمیق تزریق شود تا باعث شود قسمت پایین پلک پایینی مجدداً بالا بیاید. تأثیر این درمان فوری است، حالت خستگی دیگر دیده نمی‌شود.

اما تزریق باید هر دو سال یک بار تجدید شود.
توجه، تزریق ها اغلب اوقات آثار آبی رنگی از خود به جا می‌گذارند که حدوداً تا سه روز بعد آنها هم محو می‌شوند (در این مدت نباید به فعالیت پرداخت).
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
فواید آلوئه ورا برای پوست
نکاتی مهم در استفاده از ماسک های پوست
مرطوبکننده پوست چيست؟
مراقبت های مختلف از موهای خشک،معمولی و چرب
برای پوست خود صابون مناسب بخريد