رادیو فرکانس روش جدیدی است که به مرور جایگاه خود را می‌یابد. این روش می‌تواند برای برجستگی ها یا درمان افتادگی پوست مورد استفاده قرار بگیرد...

 

 در این باره با هم توضیحات دکتر کاترین دو گورساک، متخصص زیبایی را می‌خوانیم.

رادیو فرکانس چگونه عمل می‌کند؟
دکتر کاترین دو گورساک: رادیو فرکانس انتشار امواج کوتاه است که فرکانس آن کم و بیش افزایش می‌یابد. پارامتر مهم دیگر تعداد قطب هاست. در این زمینه هم رادیو فرکانس تک قطبی، هم دو قطبی، هم سه قطبی و هم ده قطبی وجود دارد. هر چه تعداد قطب ها بیشتر باشد، انرژی بهتر تقسیم می‌شود. عمق نفوذ امواج هم نقش مهمی بازی می‌کنند: هرچه قطب انتشار دهندۀ  رادیو فرکانس دورتر باشد، در عمق بیشتری عمل می‌کند.

با هر بار تغییر قطب، انرژی جنبشی تبدیل به گرما می‌شود، و بافت ها را گرم  خواهد کرد. هدف گرم کردن اعماق بدون سوزش سطح، یعنی پوست است.

با این روش می‌توان تا عمق را تا 60 درجه سانتیگراد گرم کرد، به این ترتیب غشاهای آدیپوسیت (سلول های چربی) شکسته می‌شود یا فیبروبلات ها تحریک می‌شوند (بازسازی دِرِم). سپس این گرما تا سطح بالا می‌آید، نهایتاً به 40 تا 42 درجه سانتیگراد می‌رسد، که این درجه حرارت نه پوست را می‌سوزاند و نه باعث آسیب های پوستی می‌شود. دما عاملی برای کنترل دائمی است: اگر خوب فهمیده باشیم، نتیجه این است که گرما باید به اندازه کافی بالا باشد تا نتیجۀ اثربخش داشته باشد اما در سطح پوست ضعیف باشد.

برای انجام این کار، از یک ژل گلیسرین برای پخش شدن بهتر رادیو فرکانس استفاده می‌شود. زمانی که دما در عمق به بهترین میزان رسید، حدوداً 5 تا 10 دقیقه، حرکات دایره وار اطراف ناحیۀ مورد درمان انجام می‌شود.

رادیو فرکانس چروک ها را صاف می‌کند
دکتر کاترین دو گورساک: در دراز مدت، گرما فیرولات ها را تحریک می‌کند، فیبرولات ها، فیبرهای الاستین و کلاژن را بازسازی می‌کنند. همزمان، گرما باعث واکنش فیبرهای کلاژنی که از قبل وجود داشته هم می‌شود. اثر واکنش فوری است، این واکنش یک درخشندگی قابل مشاهده و فوق العاده تولید می‌کند. بقیۀ واکنش ها با گذشت زمان ایجاد می‌شوند.  

رادیو فرکانس برجستگی ها را هم صاف می‌کند
دکتر کاترین دو گورساک: با انجام این عمل در لایه های عمیق تر، در هیپودِرِم، گرما به ذخیره های چربی منطقه ای هم حمله می‌کند و لیپوکلاسی یا آدیپوستی را تحرک می‌نماید (از بین بردن سلول های چربی). رادیو فرکانس دیواره های آدیپوسیت ها را با دمای بالای 60 درجه از بین می‌برد. سپس محتویات آزاد شده در بافت هایی که در مجاورت دمای زیر  60 درجه قرار دارند، آب می‌شوند یا می‌سوزند (پدیدۀ لیپولیز). 

در حال حاضر، برخی مواد به امواج الکترومغناطیسی رادیوفرکانس ها اضافه می‌شوند. هر دو یکدیگر را تکمیل می‌کنند زیرا ریز جریان های درون بافت ها را افزایش می‌دهند. بافت ها تغذیه می‌شوند، این موضوع باعث افزایش اثرگذاری رادیو فرکانس می‌شود، چه با تحریک کلاژن و فیبرولات ها، چه با تخریب آدیپوسیت ها. 

فواید‌ رادیو فرکانس چیست؟
دکتر کاترین دو گورساک: رادیو فرکانس تهاجمی نیست، یعنی به بافت ها نفوذ نمی‌کند. نه بریدگی انجام می‌شود، نه تزریق، بنابراین هیچ اثر سوئی ندارد (خون، درد، عفونت و ...)، به جز تولید گرمای رادیو فرکانس که همراه با اندکی قرمز شدگی یا اریتم به مدت چند دقیقه یا نهایتاً نیم ساعت است. نه خون مردگی ایجاد می‌شود نه خطر هیپرپیگمانتاسیون .

علائم رادیو فرکانس چیست؟
دکتر کاترین دو گورساک: شل شدن پوست در سطح بیضی صورت و گونه ها. ما می‌توانیم سر و گردن، ناحیه داخلی بازوها، ناحیۀ داخلی ران ها و... را هم درمان کنیم.
برای از بین بردن برجستگی ها می‌توان روی، شکم، کمر، بازوها، ران ها، ماهیچه ها و زانوها کار کرد.

 

عوارض جانبی رادیو فرکانس برای چه افرادی است؟
دکتر کاترین دو گورساک: رادیو فرکانس برای افرادی که در این شرایط قرار دارند، عوارض جانبی دارد: زنان باردار، کسانی که از دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب استفاده می‌کنند، مبتلایان به سرطان پوست، بیماران پوستی، کسانی  که زخم های پوستی و عفونی دارند، افرادی که سابقۀ رادیو تراپی موضعی دارند، مبتلایان به تب خال و... .

*دکتر کاترین دو گورساک (Catherine de Goursac) بیست سال است که پزشک زیبایی است. او عضو جامعۀ پزشکان زیبایی، عضو هیئت مدیرۀ انجمن پزشکان زیبایی و دبیر انجمن ضد سالخوردگی فرانسه است.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
جوان کننده پوست!
قابل توجه افرادی با پوست تیره!!
راه حلی فوق العاده برای شادابی پوست
لیفتینگ صورت یا كشيدن پوست صورت
میوه ای مفید برای پوست و بدن!!