از بین تمام اعمال زیبائی، جراحی پلاستیك بینی كه اصطلاحاً ” رینوپلاستی ” نامیده می‌شود از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. این عمل....
 
جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی
حقایقی که هر متقاضی جراحی بینی باید از آن آگاه باشد!
روش باز و بسته
مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی 
مراقبت‌های بعد از عمل
 
 
 جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی
 
از بین تمام اعمال زیبائی، جراحی پلاستیك بینی كه اصطلاحاً ” رینوپلاستی ” نامیده می‌شود از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. این عمل چیزی بیشتر از مهارت جراحی است و در حقیقت تلفیقی از علم و هنر است. جراح زیبایی بینی قبل از هر چیز یك پزشك است  و فاكتورهای پزشكی و روانی كه باعث شده یك فرد سالم با میل خودش برای انجام یك جراحی مراجعه كند را به خوبی درك می‌كند  ضمناً او مثل میكل آنژ یك مجسمه تراش است. میكل آنژ تكه سنگی در اختیار داشت و با چشم بصیرت اثر خود را در لابلای آن می‌دید .وی با تراشیدن قسمتهای زاید سنگ اثر خود را در معرض دید دیگران قرار داد. جراح زیبایی بینی نیز با درنظرگرفتن شكل مناسب بینی برای هر صورت خاص، با برداشتن قسمتهای اضافی و حالت دادن به قسمتهای باقیمانده سعی میكند اثر هنری خود را در معرض دید قرار دهد. بدیهی است وی هیچگاه به بینی به طور منفرد نگاه نمیكند بلكه بینی را دركنار سایر اجزای صورت بیمارش می‌بیند. به عبارت بهتر نمی‌توان با در نظر گرفتن یك بینی ایده ال به خلق آن پرداخت بلكه بهترین بینی نوعی است كه با سایر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد.

تصور و انتظارات غیر واقع بینانه درمورد جراحی پلاستیك بینی زیاد است. همیشه این امكان وجود ندارد كه بافت انسان را به گونه ای تغییر داد تا آنچه بیمار دلش می‌خواهد حاصل شود. هدف جراح این است كه ظاهر بیمار را در طی اعمالی كه به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر كند. اینكه او چگونه به این مهم دست می‌یابد به میزان زیادی بستگی به آموزش، تجربه، علم و مهارت او دارد و تمامی‌این فاكتورها بسیار متغیر هستند. همكاری بیمار وواكنش های ناخواسته نیز نقش بسیاراساسی در نتیجه نهایی یك عمل جراحی دارد .جراح نمی‌تواند نتیجه نهایی عمل را تضمین كند بلكه قادر است تضمین كند كه تمامی‌تلاش خود را برای حصول نتیجه بهتر بكارخواهدبرد .

هر متقاضی جراحی پلاستیك بینی باید از حقایق زیرآگاه باشد:

۱ -  هدف هرعمل زیبایی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی كامل و مطلق .

۲ – هر فردی كه متقاضی این عمل است ممكن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست كاندید خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هرفرد متقاضی توصیه نمیشود .به طور مثال در بینی های گوشتی دست جراح در جمع کردن نوک بینی خیلی باز نیست .بینی گوشتی به دماغی گفته میشود که پوست آن ضخیم و غضرو فهای نوک بینی ضغیف است. غدد چربی پوست این بینی ها معمولا زیاد است و نفود این غدد در لابلای پوست باعث ضخیم شدن پوست شده است. جراح  در طی عمل زیبائی بینی نمیتواند جنس پوست را تغییر دهد  و عمده کارهائی که  وی انجام میدهد بر روی غضروف و استخوان بینی است. لذا نوک بینی کسانی که بینی آنها گوشتی است بعد از عمل خیلی جمع نمیشود و ممکن است بعد از عمل، فرد عمل شده از جمع  نشدن نوک بینی  اش ناراضی باشد. پزشک ،ضمن بررسی کلیه جوانب ،در صورت لزوم در مورد وضعیت پوست فرد نیز به وی توضیح خواهد داد.لازم به ذکر است که اکثر افرادی که نوک بینی خیلی بزرگی دارند فکر میکنند بینی آنها گوشتی است در صورتیکه همانطورکه قبلا هم توضیح دادم اگر بزرگ بودن نوک بینی بدلیل ضخامت پوست باشد ما با محدودیت های فوق الذکر مواجهیم اما اگر بزرگی نوک بینی بدلیل بزرگ بودن غضروفهای نوک بینی باشد ،این بینی گوشتی نیست و برای عمل کردن مشکلی ندارد لذا اگر در مورد جنس پوست بینی خودتان و گوشتی بودن یا نبودن آن ابهامی‌دارید  توصیه میکنم حضورا مراجعه کنید تا از نزدیک بینی شما معاینه شود.

۳ -  در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد كه مانع از جراحی پلاستیك بینی قبل از بلوغ كامل می‌شود. اغلب دختران درپایان ۱۶سالگی و پسرها در پایان ۱۸ سالگی به بلوغ كامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل رینوپلاستی قرار گیرند. اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یك زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نباید فراموش كنیم كه در این زمان است كه نوجوان نه تنها خودش را می‌شناسد بلكه احتمالاً آینده اش را پایه ریزی خواهدكرد. از طرف دیگر امروزه  تعداد قابل توجهی از متقاضیان رینوپلاستی افراد بالای ۴۰ سال هستند. بسیاری از آنها اظهار می‌كنند كه در زندگیشان از شكل بینی خودشان رضایت نداشته اند و در نهایت برای رینوپلاستی مراجعه كرده اند. چنانچه وضعیت عمومی‌وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای رینوپلاستی دیر نیست. دراین مواردمعمولا رینوپلاستی همراه با سایراعمال زیبایی صورت مثل كشیدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام می‌گیرد .

۴ – چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی است باید همزمان با جراحی پلاستیك و یا قبل از آن ، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود: میدانیم كه دو حفره بینی توسط تیغه  بینی ازیكدیگر جدا میشوند. ایده آل این است كه این تیغه درخط وسط باشد ولی عملا تیغه بینی اكثر افراد درخط وسط نیست و اصطلاحاً مبتلا به انحراف تیغه بینی هستند. چنانچه این انحراف كم باشد و باعث انسداد راه هوایی و عوارض ناشی از آن نشده باشد احتیاج به عمل جراحی ندارد ولی در مواردی كه مسئله ساز شده باشد باید با عمل جراحی اصلاح شود. باید توجه كنیم در كسانی كه كاندید عمل جراحی پلاستیك بینی هستند و مبتلا به انحراف تیغه بینی ( هر چند مختصر ) نیز می‌باشند حتما باید این انحراف اصلاح شود چرا كه بعد از عمل رینوپلاستی معمولا سوراخها یا حفرات بینی كوچك می‌شوند لذا انحراف مختصر تیغ?  بینی كه قبل از عمل رینوپلاستی مشكلی را ایجادنكرده است میتواند بعد از عمل رینوپلاستی باعث انسداد راه هوایی شود. پس برای اجتناب از انسداد بعدی بینی، چنانچه انحراف تیغه بینی نیز وجود داشته باشد حتما باید هنگام رینوپلاستی اصلاح گردد .

۵ - اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخك های داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با جراحی پلاستیك بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف كرد .

۶ - لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی‌دارد اما در عمل زیبائی بینی کاربردی ندارد و فقط برای برش اولیه به جای تیغ جراحی میتوان از برش لیزری استفاده کرد اما برش لیزری هیچ ارجحیتی از نظر درد بعد از عمل یا نتیجه  بعد از عمل و یا جای بخیه و … بر تیغ جراحی ندارد.

۷– عمل جراحی بینی باعث بهبود و یا تشدید علائم حساسیت بینی نمیشود.   مبتلایان به آلرژی بینی هم میتوانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل  تحت درمان با داروهای ضد حساسیت قرار گیرند .

 ۸- جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید لیزیک هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید تا بعد از عمل بینی نیاز به عینک نداشته باشید.جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید لیزیک هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید تا بعد از عمل بینی نیاز به عینک نداشته باشید.

۹ - وجود پلاکهای ارتودنسی مانعی برای عمل بینی نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

۱۰ - با توجه به اینکه امروزه در مراکز جراحی خصوصی کمتر از هالوتان وسایر گازهای بیهوشی دهنده استنشاقی استفاده میشود و داروهای جدید بیهوشی اثرات کبدی یا ندارند و یا اگر هم داشته باشند این تاثیر اندک است، لذا چنانچه در گذشته نزدیکی بیهوشی داشته اید، ضرورتی ندارد  که از بیهوشی قبلی شما زمان زیادی گذشته باشد.
 
روش باز و بسته
11. برای انجام  عمل زیبائی بینی دو تکنیک یا روش به نامهای روش باز و روش بسته وجود دارد. بعضی از جراحان روش بسته را و بعضی دیگر روش باز را ترجیح میدهند اما به طور کلی طرفداران عمل باز در حال افزایش هستند. استفاده کردن یک جراح از یک روش باز یا بسته فی نفسه امتیاز و یا اشکالی را متوجه وی نمیکند  بلکه  مهم این است که نتیجه نهائی مطلوب باشد. مواردی وجود دارد که  غالب پزشکان  روش باز را  ترجیح میدهند  که در این رابطه  میتوان از موارد زیر نام برد : عمل جراحی مجدد، عمل بر روی بینی ای  که  در اثر تصادف قبلی دفرمه شده باشد، عمل زیبائی وقتی  که با انحراف بینی شدیدی همراه باشد که شکل ظاهری را هم کاملا کج کرده باشد .
تنها تفاوت روش باز با روش بسته در این است که در  روش باز علاوه بر خط برشی که در روش بسته بکار میرود ، برش  کوچکی نیز روی پوست کلوملا داده میشود. کلوملا همان قسمت میانی  بین دو سوراخ بینی است که بطور معمول پائین تر از پره های بینی قرار میگیرد.شما میتوانید در عکس بالا محل این برش را که با مارکر مشخص شده است را مشاهده کنید.  این برش این امکان را فراهم میکند که بتوان پوست بینی را بلند کرد و تمامی‌ساختمانهای اصلی بینی که شامل قسمت استخوانی، قسمت غضروفی و بافت نرم است را دقیقا مشاهده کرد و عمل جراحی را زیر دید مستقیم انجام داد. محل  جوش خوردن بخیه های این برش  باقی نمیماند و جای نگرانی ندارد. نکته ای که لازم به یاددآوری است اینکه برش خوردن یا برش نخوردن گوشه های بینی یا اصطلاحا پره های بینی ارتباطی به روش باز یا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخ های بینی و پره های بینی بستگی دارد یعنی اینکه اگر سوراخهای بینی بزرگ باشند و لازم باشد که کوچک تر و جمع تر شوند هیچ راهی به جز برش خوردن کناره های ( پره های )  بینی نیست  حتی اگر جراحی به طریقه بسته باشد.
 
مزایای روش بسته :
* زمان عمل در این روش حدود یک ربع کمتر از روش باز است.
* روی پوست کلوملا  برشی وجود ندارد .
* در این روش ورم نوک بینی کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف میشود.
 
 مزایای روش باز:
 
* جراحی زیر دید مستقیم انجام میشود لذا احتمال غیر قرینگی کمتر میشود.
* قدرت مانور جراح و فضا برای کار کردن وی بیشتر است.

12- در طی عمل رینوپلاستی اشکالات مختلف بینی را می‌توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: 
* بزرگ بودن اندازه بینی
* قوزدار بودن بینی
* افتادگی نوك بینی یا كم بودن زاویه بینی و لب
* پهن بودن بینی
* بزرگ بودن سوراخ های بینی
* جعبه ای شكل بودن نوك بینی
* زیاد بودن فاصله نوك بینی تا صورت
* دررفتگی تیغه بینی وغیرقرینه بودن بینی
* دو شاخه بودن نوك بینی
* دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی
* دفورمیتی های بعدازعمل جراحی
 

مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی  
شما روز عمل درحالت ناشتا یك ساعت قبل از عمل در مركز جراحی حاضر خواهید شد. زمان عمل حدود یكساعت و نیم خواهد بود كه از یك ربع قبل از عمل تا یك ربع بعد از عمل همكاران بیهوشی بطور مستقیم ازشما مراقبت می‌كنند و بعد از آن هم حدود نیم ساعت در ریكاوری از شما دقیقا مراقبت خواهد شد. پس حدوداً از وقتی كه وارد اطاق عمل می‌شوید تا وقتی كه مجدداَ به بخش برمیگردید حدود دو ساعت و نیم به طول می‌انجامد .
در مورد نوع بیهوشی حتی الامکان نظر شما لحاظ خواهد شد. بیهوشی كامل و نیمه بیهوشی هر كدام مزایا و معایب مربوط به خود را داراست. اما به طور كلی و با توجه به سالها تجربه، ما بیهوشی كامل را  بر نیمه بیهوشی ترجیح میدهیم  چرا كه در بیهوشی كامل امكان كنترل فشار خون بیمار بیشتر است ،بیمار راحتتر است، متخصص بیهوشی بهتر و راحتتر میتواند از بیمار مراقبت كند و در حین عمل ترشحات وارد حلق و ریه بیمار نمیشود و لذا جراح نیز راحتتر است و نهایتا اینكه سرفه بعد از عمل در بیهوشی كامل كمتر است. البته در موارد معدودی نیمه بیهوشی ( كه اصطلاحا بی حسی موضعی گفته میشود )  بر بیهوشی عمومی ‌ارجح است مثلا در بیمارانی كه مشكلات زمینه ای مثل ناراحتی‌های قلبی عروقی و یا اختلالاتی دارند كه بیهوشی كامل برای آنان به صلاح نیست و یا در بیمارانیكه نگران بی‌هوشی كامل هستند میتوان عمل زیبائی بینی را تحت نیمه بیهوشی انجام داد كه در این روش نیز متخصص بیهوشی از ابتدای عمل تا انتهای آن از بیمار مراقبت میكند و با دادن داروهای ضد درد، آرامبخش و خواب‌آور امكان یك عمل كاملا بدون درد را فراهم مینماید .
 حدود شش ساعت بعد از برگشتن به بخش از مركز جراحی مرخص می‌شوید. البته چنانچه خود شما مایل باشید میتوانید صبح روز بعد از عمل، مركز جراحی را ترك نمایید.
 

مراقبت‌های بعد از عمل :  
۱ – حدوداً تا ۵ ساعت بعد از عمل نباید چیزی میل كنید چرا كه به دلیل داروهای بیهوشی حركات معده و روده شما كند است و چنانچه شما چیزی میل كنید باعث بروز حالت تهوع  و استفراغ می‌شود. حدوداً ۵ ساعت بعد از عمل ابتدا كمی‌آب می‌آشامید اگر چنانچه مشكلی نداشتید یك ربع بعد مختصری آب میوه خواهید آشامید و بعداز آن میتوانید از غذاهای نرم استفاده كنید و از روز سوم به بعد هر چه خواستید میتوانید میل كنید .

۲ – باید تا ۲۴ ساعت  از کمپرس سرد استفاده کنید. تا وقتی که  در مركز جراحی بستری هستید پرستارها این كار را انجام خواهند داد. وقتی به منزل مراجعه كردید خودتان چند تكه یخ راخرد كرده و داخل كیسه فریزر ریخته و روی صورت، گونه‌ها و لب بالا قرار دهید. این كار باعث می‌شود ورم و كبودی شما به حداقل برسد .

۳ – دراز كشیدن بعد از عمل باعث تورم بینی شما میشود لذا سعی كنید بعد از عمل فقط در حد معمول دراز بكشید .

۴ – از روز سوم به بعد كارهای سبك مثل كارهای سبك منزل, كارهای اداری, كار با كامپیوتر و … .. بلامانع است.

5 – بعد از عمل، به هر دلیلی درد داشتید اعم از اینكه ارتباطی به عمل شما داشته باشد و یا خیر فقط از استامینوفن ساده یا كدئینه به عنوان مسكن استفاده نمایید و از خوردن داروهایی مثل بروفن، ایندومتاسین، آسپرین و …. اجتناب كنید .

6-درد، کبودی و خونریزی بعد از عمل به فاکتورهای متعددی وابسته است. یکی دو روز اول ممکن است بیماران کمی‌کبودی داشته باشند ولی  معمولا تا روز برداشتن گچ بینی که حدود روز ششم بعد از عمل است کبودی  برطرف شده است.

7 – بعد از عمل، زیر بینی شما گاز كوچكی گذاشته می‌شود كه چنانچه خونابه‌ای از بینی شما خارج شود توسط این گاز جذب شود. بهتر است که این پانسمان را شما تعویض نکنید .

8 - تا وقتیكه گچ  را برنداشته‌اید باید از لباسهایی استفاده كنید كه از جلو توسط دگمه یا زیپ باز میشوند و برای پوشیدن آن لازم نباشداز روی سركشیده شوند.

9– مادامی‌كه گچ روی بینی شما قرار دارد میتوانید از عینك استفاده كنید اما بعد از برداشتن گچ باید تا ۶ هفته به نحوی از عینك استفاده كنید كه وزن آن روی بینی شما نباشد بدین منظور میتوانید وسط عینك را با چسب به پیشانی خودبچسباند .

10– یك هفته بعد از عمل جهت برداشتن  قالب روی بینی که اصطلاحاً به آن  گچ طبی گفته میشود به مطب مراجعه خواهید كرد. باید مراقب باشید درطی این مدت پانسمان روی بینی شما خیس نشود لذا برای استحمام باید به وسیله دوش دستی از گردن به پایین را بشویید و بعد بخوابید تا شخص دیگری موهای شما را بشوید بدون اینكه پانسمان شما خیس شود .

11 - تا سه هفته  بعد از برداشتن قالب روی بینی ( گچ طبی ) حدودا هر ۵ روز یکبار برای تعویض چسب به مطب مراجعه خواهید کرد.

12– شنا  یا فعالیتهایی كه احتیاج به فعالیت زیاد دارد تا دو هفته ممنوع است.  شیرجه و اسكی تا دو ماه مجاز نیست. ورزش هایی كه احتمال تصادم در آنها وجوددارند تا ۴ ماه نباید انجام شود .

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:pezeshk.uk
 
 مطالب پیشنهادی:
شکم متناسب، با جراحی زیبایی؟!
جراحی زیبایی بالا کشیدن ابروها و پیشانی
زیبایی به چه قیمت ؟
بهترین قاضی برای کار یک جراح زیبایی کیست؟
 عوارض عمل زيبايی بيني بدتر ازعمل قلب